De nieuwste verkooptrucs in onze consumptiemaatschappij

De nieuwste verkooptrucs in onze consumptiemaatschappij In tijden van crisis komen er heel wat bedrijven in de problemen. Er moeten nieuwigheden bedacht worden om het hoofd boven water te houden. Daarom is er de laatste jaren een boost van nieuwe verkooptrucs gekomen en ze gaan verder dan ooit. Van het moment dat je een winkel binnen stapt, proberen de verkopers jou te misleiden en je op die manier meer te laten kopen dan nodig is. Misschien proefde jij ook al eens iets in een supermarkt waardoor je een product dat je niet van plan was te kopen in je kar legt. Deze trucs zijn echter niet meer voldoende om de mensen tot kopen aan te zetten. Er moeten dan ook nieuwigheden op de markt verschijnen.

Ronde rekken

In tal van supermarkten gaat men gebruik maken van ronde rekken in plaats van rechthoekige. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat je tussen deze cirkels en ovalen wat meer tijd neemt om de producten te bekijken. Je loopt er een pak minder snel door waardoor je ook meer koopwaar hebt gezien. Denk maar aan de ronde rekken waar promoties op staan of de vakjes waar bloemen in worden gepresenteerd. Ronde vormen remmen je af terwijl je tussen lange rijen rekken veel sneller gaat winkelen. Sta er dus niet al te lang bij stil zodat je geen producten meeneemt die je achteraf gezien niet nodig hebt.

Zintuigen prikkelen

Omdat een mens zich altijd laat leiden door z'n zintuigen wordt ook hierop handig ingespeeld door de verkopers. Er zijn tal van mogelijkheden om je ook hier weer aan te zetten tot het kopen van een product.

Geurverspreiders

In een elektrozaak is er meestal een afdeling met koffiezetapparaten. Sinds kort worden zo'n rayons opgefleurd met de geur van vers gemaakte koffie terwijl er op die plaats helemaal geen warm drankje wordt gemaakt. Geen enkel toestel zit in een stopcontact, maar toch wil men de geur associëren met het product. Een koffiedrinker houdt van de geur en hersenen gaan de geur aan het toestel linken. Op die manier worden de mensen aangezet om sneller te kopen. Deze toepassing vind je niet alleen bij de koffiezetapparaten, maar ook bij wasmachines en wafelijzers. Ook hier geldt weer dezelfde truc. De hersenen linken de geur aan het toestel en daardoor staan sommige mensen tien minuten later met een apparaat op de stoep.

Parfum

Kleding associëren met een geur is soms moeilijk, maar daar hebben verkopers ook iets op gevonden. Als er een parfum van een kledingmerk bestaat, wordt deze in de strijd gegooid. In bepaalde winkels worden de kledingstukken dan om de zoveel tijd besprenkeld met het parfum. Ook dit moet de mensen aanzetten tot kopen. Sommige ketens gaan zelfs zo ver dat ze het parfum gaan verspreiden via het plafond. Bepaalde bezoekers krijgen koppijn van deze verkooptruc, anderen gaan dan weer over tot actie en plunderen hun rekening.

Aangepaste muziek

Bij elk product past muziek. Sommige DJ's gaan voor bepaalde merken muziek mixen. Zo wordt er nogal vaak klassieke muziek gedraaid in zaken waar er bedden en lakens worden verkocht. Dit brengt de klanten in een bepaalde stemming en ook hier is het weer de bedoeling dat de mensen overgaan tot kopen. In sommige kledingzaken wordt er dan weer gekozen voor echte dancemuziek. Jongeren voelen zich daar goed bij en kiezen dan ook veel sneller voor een bepaald merk. Meubels verkopen dan weer een pak beter bij zachte muziek. Mensen willen op hun gemak kijken en hoeven dan helemaal geen harde tonen uit de boxen horen knallen. Stille muziek brengt rust en dat is wat de mensen nodig hebben als ze een beslissing willen nemen.

Aangeklede producten

Producten verkopen veel beter als ze in een mooi decor staan. Zo wordt er in tijden van een WK of EK telkens voetbal op de te verkopen televisies getoond. Zo blijven de klanten een tijdje langer kijken naar het scherm. Ook dit moet de mensen weer aanzetten tot kopen. Sommige winkels gaan nog een stap verder en kleden ook hun volledige afdeling aan in hetzelfde thema. Tijdens voetbaltornooien wordt er kunstgras op de grond gelegd en krijgen kleurrijke voetbalshirts een mooi plaatsje.

Wachtrijen en veiligheidspersoneel

Om volk te lokken worden soms wachtrijen in scene gezet. Zo krijgen mensen het gevoel dat ze iets missen als ze niet in deze rij gaan aanschuiven. Hiervoor heeft men zich eigenlijk gebaseerd op de ervaring van het bezoek aan een discotheek. Wanneer er geen volk staat aan te schuiven, twijfel je soms wel of het een goede zaak is om naar binnen te gaan. Misschien is het er niet leuk of is er helemaal geen volk. Wanneer het er bomvol staat, ben je nogal snel geneigd om achteraan aan te schuiven. Je wil dan ook niets missen van een goed feestje. Deze lijn wordt naar de kledingzaken doorgetrokken. Wanneer mensen een rij zien staan, worden ze een pak nieuwsgieriger om deze winkel een bezoekje te brengen. Daarbovenop wordt aan de deuren vaak nog eens gebruik gemaakt van 'nepbodyguards'. Dan lijkt het alsof het binnen echt wel heel druk is.

Deze trucs zetten mensen aan om in tijden van crisis toch veel geld uit te geven aan meubels, kledij, eten, drinken en zo meer. Hou er wel rekening mee dat heel wat dingen in scene gezet zijn om jou te misleiden. Denk dus twee keer na voor je iets koopt. Misschien heb je wel helemaal geen nieuwe broek of nieuw koffiezetapparaat nodig en vallen die oude dingen nog te repareren.
© 2012 - 2024 Gietje711, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Parfum: Coco Mademoiselle van ChanelParfum: Coco Mademoiselle van ChanelIn 2001 kwam het beroemde cosmetica merk met een nieuw parfum. Met dit parfum richtte Chanel haar pijlen vooral op de je…
Hoe komt het dat een favoriete parfum ineens anders ruikt?Een parfum uitkiezen kan heel lastig zijn, omdat niet iedere parfum lekker is op elke huid. Ook kan het voorkomen dat ie…
Chanel No. 5, een tijdloze geurChanel No. 5, een tijdloze geurChanel No. 5 is het parfum dat zo bekend werd dat er naar men zegt tegenwoordig elke 30 seconde een flesje over de toonb…
Een parfum kopen dat bij je pastEen parfum kopen dat bij je pastParfums zijn in te delen in verschillende groepen. Geuren kunnen bloemig zijn, fris en fruitig, of juist wat zwaarder. W…

In loyaliteit en klantentrouw investerenIn loyaliteit en klantentrouw investerenNooit eerder waren klanten zo vluchtig als nu. Onvoorwaardelijke loyaliteit bestaat nog nauwelijks. Maar nooit eerder ha…
Imago versus IdentiteitImago versus Identiteit‘Weer een deuk in imago’ en ‘Imago krijgt knauw’ is vaak één van de titels in de dagelijkse kranten en roddelbladen. Ima…
Bronnen en referenties
  • Koppen XL - Eén
Gietje711 (128 artikelen)
Laatste update: 16-04-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.