De rol van P&O (Personeelszaken)

De rol van P&O is zich in vele opzichten aan het herpositioneren. De moderne rol van Personeelszaken bestaat onder andere uit het genereren van personeelsinformatie, het ontwikkelen van personeelsbeleid en het werken aan nieuwe personeelsinstrumenten. In dit artikel zal de rol van P&O nader worden uitgewerkt. Welke functie heeft Personeelszaken?

Veranderingen in de P&O functie

In veel organisaties is P&O behoorlijk ingekrompen in het kader van bezuinigingen. Deze inkrimping heeft geleid tot vermindering van het aantal professionals op dit vakgebied. Een andere ontwikkeling is die van het verplaatsen van medewerkers. Ook is er een verschuiving zichtbaar van personeelstaken naar het management. Ondanks deze ontwikkelingen is de rol van P&O niet aan het verdwijnen. De behoefte aan professionals op het gebied van complexe personele vraagstukken blijft bestaan. Het ontbreekt managers aan kennis, ervaringen en vaardigheden om het personeelswerk over te nemen.

Ontwikkelingen in de rol van P&O

  • hoger op de managementagenda;
  • scheiding advies-services, recentralisatie, facilitaire bedrijven, uitbesteding;
  • voorzichtige netwerkvorming in organisatie P&O-functie;
  • meer projectmatig werken
  • eerste ‘contract’-vorming in functioneren afdelingen
  • informatisering
  • werken aan eigen professionalisering;
  • P&O behoort niet helemaal tot "de lijn"

Taken P&O

Er zijn vier kerntaken te onderscheiden van P&O.
  • Personeelsinformatie: het beheren van een personeelsadministratie en in bepaalde gevallen de salarisadministratie. Maar ook het verstrekken van informatie aan medewerkers behoort tot deze kerntaak van P&O: het opstellen van arbeidscontracten, het geven van informatie over salaris, regelingen et cetera.
  • Projectmanagement van beleidsprojecten.
  • Ontwikkelen van nieuwe personeelsinstrumenten. In veel organisaties is er behoefte aan de ontwikkeling van nieuwe personeelsinstrumenten.
  • Begeleiden van veranderingen.

De rol van P&O adviseur

De P&O-adviseur (Personeelsfunctionaris) moet in staat zijn verschillende rollen te vervullen. Elke kerntaak kan in verschillende rollen worden uitgevoerd. De verdeling van de rollen verschilt per organisatie. Als er sprake is van een grote P&O afdeling, zijn de rollen meer over verschillende medewerkers verdeeld, die zich gespecialiseerd hebben. In principe is er een
viertal rollen te onderscheiden, namelijk:
  • De beleidsontwikkelaar: de rol waarin de P&O-medewerker vanuit zijn deskundigheid beleid kan ontwikkelen.
  • De adviseur: de rol van inhoudelijk adviseren, procesbegeleiding en het coachen van managers en/of projectgroepen.
  • De uitvoerder: dit is de rol waarin de P&O-medewerker zelf taken op het gebied van personeelsmanagement uitvoert, zoals het opstellen van arbeidscontracten.
  • De makelaar: in deze rol treedt de P&O-medewerker op als tussenpersoon in dienstverlening van derden, bijvoorbeeld bij het inhuren van een opleidings- of trainingsbureau ten behoeve van het uitvoeren van een cursus.

Rol P&O bij conflicten

Personeelszaken speelt een belangrijke rol bij (arbeids)conflicten, namelijk een bemiddelende en adviserende rol.
© 2011 - 2021 Rebeccahoogers, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Medewerker Personeelszaken: beroep, opleiding & takenEen medewerker Personeelszaken (medewerker P&O of HR) voert administratieve taken uit op het gebied van personeelszaken.…
Integraal management in de overheid (publieke sector)In de publieke sector is integraal management een managementprincipe dat veelvuldig wordt toegepast. Verantwoordelijkhed…
De afdeling PersoneelszakenBij veel organisaties is de afdeling personeelszaken een erg belangrijke afdeling. Deze afdeling zorgt voor alles wat me…
Leiderschap: management, omspanningsvermogen, spanwijdteElke onderneming heeft leidinggevenden en management nodig. Die managers zijn verdeeld over verschillende managementnive…
StressmanagementStressmanagementWat is stressmanagement? Wat is stress? Hoe herken je stress? Welke lichamelijke klachten kunnen een aanwijzing zijn dat…
Bronnen en referenties
  • Werkinfo
  • Carrieretijger
Rebeccahoogers (449 artikelen)
Gepubliceerd: 11-05-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.