InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Waarom mislukken projecten - de belangrijkste redenen

Waarom mislukken projecten - de belangrijkste redenen

Waarom mislukken projecten - de belangrijkste redenen Waarom mislukken projecten? Dit is een vraag die veel managers zichzelf stellen. Als je een project opstart dan zorg je er immers voor dat alle parameters in de goede richting staan. Je maakt een inschatting van de benodigde capaciteit en middelen, je maakt een planning en toch mislukt uiteindelijk het project. Waarom mislukken projecten dan toch terwijl je de voorbereiding zo goed hebt gedaan?

Mislukte projecten - oorzaken

Waarom mislukken projecten

Als je een nieuw project wilt starten dan ga je er van uit dat het beoogde resultaat zal worden behaald. Daarvoor stel je alles in het werk om het voor elkaar te krijgen. Toch lukt het vaak niet om het vooraf vastgestelde resultaat te behalen. Dit heeft een aantal oorzaken. De meeste problemen concentreren zich rondom de volgende onderdelen van een project:

Projectplanning mislukt

De project planning is bij de meeste projecten niet op harde feiten gebaseerd. De meeste project planningen zijn niet realistisch omdat ze vaak onder politieke druk tot stand komen. De belanghebbenden, opdrachtgevers, willen vaak sneller het resultaat zien dan mogelijk is. Een planning is dan veelal gebaseerd op een schatting van de benodigde tijd.

Te weinig draagvlak voor het project

Een ander belangrijk onderdeel voor het goed kunnen uitvoeren van een project is het verkrijgen van voldoende draagvlak. De steun voor het project komt van verschillende kanten. Zowel de stakeholders als de projectmedewerkers en de eindgebruikers van het resultaat zullen achter het project moeten staan. Als dat niet het geval is dan is de kans zeer groot dat het beoogde projectresultaat niet zal worden behaald.

Buiten de procedures om werken

Als je een project wilt uitvoeren ben je gebonden aan allerlei regels de gelden binnen een organisatie. Vanwege de doorloop snelheid van bepaalde activiteiten in een project bestaat de neiging om je niet strak aan de regels te houden. Doe dit wel! Veel projecten mislukken doordat er buiten bepaalde regels om wordt gewerkt. Hierdoor ontstaat vaak veel weerstand.

Projectrisico’s negeren

Elk project heeft te maken met bepaalde risico’s. Dit kunnen risico’s zijn van verschillende categorieën. Dit zijn bijvoorbeeld: strategische of financiële risico’s. Door niet alle risico’s goed in te schatten of te bagatelliseren is een grote kans aanwezig dat het project zal mislukken als een van die risico’s zich voor doet. Bekijk dus goed vooraf welke risico’s het project loopt en bedenk daarbij de tegenmaatregelen.

Te veel informatie

Zorg ervoor dat iedereen binnen het project de juiste (hoeveelheid) relevante informatie krijgt. Als je te veel informatie krijgt dan zie de door de bomen het bos niet meer en lees je het dus ook niet.

Geen goede business case

Bij het ontbreken van een beschrijving van de redenen waarom het project wordt uitgevoerd gaat iedereen op den duur zwemmen. Waarvoor wordt het project ook al weer uitgevoerd? Zo lang dat niet helder is omgeschreven is het project gedoemd te mislukken.

Te weinig geld, tijd of capaciteit

Door gebrek in geld, tijd of capaciteit mislukt een project zeker. Het beoogde project resultaat kan dan niet worden behaald. Spreek van te voren een bandbreedte af met de opdrachtgever van het project om wat ruimte in te bouwen. Rapporteer ook regelmatig over deze zaken.

Geen commitment

Als de project medewerkers er een negatieve instelling op na houden dan komt dit niet ten goede aan de resultaten van het project. Zorg er daarom voor dat alle weerstand wordt weggenomen. Op die manier werkt iedereen met een positieve houding aan het project en vergroot je de kans op het behalen van het beoogde project resultaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kickstarter: crowdfunding Nederland 2018Kickstarter: crowdfunding Nederland 2018Crowdfundingsite Kickstarter is het grootste crowdfunding platform in de wereld. Deze crowdfundingsite opende in 2014 zi…
Softwareprojecten, falende en incomplete projectenSoftwareprojecten, falende en incomplete projectenMislukkingen van softwareprojecten zijn maar al te vaak voorgekomen in het verleden. Ook hedendaags komt het geregeld vo…
Project planning maken, voorbeeldProject planning maken, voorbeeldEen projectplanning stem je af op de grootte van het project. Soms kun je verschillende fasen in het project samenvoegen…
Goede doelen: de 1 procent clubGoede doelen: de 1 procent clubWat is de 1 procent club? Wat doet de 1 procent club? Hebben we niet genoeg goede doelen in Nederland? Waarom 1%? Wie is…
Wat is IPMA voor project managersNaast Prince II en PMI bestaat er nog een zeer belangrijke certificerings mogelijkheid voor project managers. In deze ro…

Reageer op het artikel "Waarom mislukken projecten - de belangrijkste redenen"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 14-04-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Special: Projectplan
Schrijf mee!