Management: de opmars van 'soft skills'
Lange tijd werd gedacht dat zogenaamde hard skills, de meer technische aspecten van bedrijfsvoering, het grote resultaat opleveren in het bedrijfsleven. Soft skills, zoals communicatie en proactiviteit, werden ondergeschoffeld. In een tijd waarin peperdure topmanagers forse steken laten vallen en individueel despotisch handelen bedrijven aan de rand van de afgrond brengt, krijgen soft skills steeds vaker hun verdiende waardering. Dat blijkt ook weer uit onderzoek van WIN Project Assistants.
Het is nog niet zo lang geleden dat de business publicatie met de veelzeggende titel 'Hoe word ik een rat?' een groot succes werd. Maar niet voor niets was het geschreven antwoord op dat boek al snel daar, met de net zo veelzeggende titel 'Hoe word ik een schat?' Lange tijd was de populairste managementstijl die van het individualisme, het 'hard selling', het snelle resultaat. Ergens ook logisch in een tijd waarin managers werden afgerekend op korte-termijnresultaten, en opvolgers maar moesten zien hoe ze het langetermijn-plaatje weer recht breiden. Dat dit niet per se de handigste benadering is, is wel duidelijk geworden tijdens de bankencrisis. Hebben managers ervan geleerd? Sommigen gaan halsstarrig op de oude weg voort. Maar anderen hebben wel een groeiende aandacht voor soft skills.. zij het in elk geval als het om de kwaliteiten van naaste medewerkers gaat. Een dergelijk beeld rijst ook op uit het jaarlijkse onderzoek Project Support van WIN Project Assistants. Volgens dit onderzoek vinden managers inmiddels de zogenaamde 'soft skills' even belangrijk als de hard skills. Uit het onderzoek blijkt ook dat het juist de minder ervaren managers zijn die meer afgaan op de hard skills, dan meer ervaren managers boven de 35 jaar. Wat minder verrassend is dat de overheidsbranche verhoudingsgewijs meer let op soft skills dan andere branches.
Hard of Soft Skills
WIN Project Assistants legde ondervraagden een lijst voor met in totaal twintig gespecificeerde soft en hard skills . ‘Soft’ skills zijn meer sociale en persoonlijke vaardigheden, zoals het persoonlijk signaleren van wat er gedaan moet worden en dingen oppakken waar nodig, en communicatie. ‘Hard’ skills zijn bijvoorbeeld plannen, en verslaglegging zoals het maken van rapportages en notulen: de vaardigheden die meer in de technische hoek zitten. De projectmanagers die ondervraagd werden, noemen als belangrijkste skills voor de ideale project assistant net even vaker soft skills (51,5 procent) dan hard skills (48,5 procent). De meest genoemde skills zijn proactiviteit (12,2 procent), plannen (10,0 procent), communicatief vaardig (8,9 procent) en daadkracht (5,7 procent).
Leeftijdsgebonden resultaat
Het onderzoek focuste met name op de wensen ten aanzien van de project assistant. De belangrijkste taak van een project assistent volgens het onderzoek, is ervoor te zorgen dat de projectmanager zich kan focussen op diens kerntaken. “Doordat de project assistant met iedereen in het project feeling moet houden, is het niet verwonderlijk dat de soft skills steeds meer op waarde worden geschat”, aldus Marko van Keulen, Commercieel Manager bij WIN. Wel is er verschil tussen ervaren en minder ervaren managers. Voor de ondervraagden in de leeftijdscategorie 36 tot 45 jaar staat een soft skill bovenaan het verlanglijstje (proactief, 14 procent). Bij de ondervraagden onder de 35 jaar is dit een hard skill (plannen, 14 procent).
Zakelijke dienstverlening versus overheid
Het bestaande beeld van de overheidssector, die onder te verdelen valt in de sectoren overheid, semi-overheid en non-profit, blijft binnen de resultaten uit dit onderzoek in stand. In de top drie van belangrijkste skills van een project assistant staan uitsluitend soft skills, terwijl de zakelijke dienstverlening in verhouding meer geneigd is te kijken naar hard skills.De overeenkomst is wel dat zowel in de zakelijke dienstverlening als bij de overheid proactiviteit als belangrijkste skill voor een project assistant wordt genoemd. Daarna begint het lijstje te veranderen per sector. In de zakelijke dienstverlening volgt een aantal hard skills zoals plannen, bewaken van de actielijst, maken van rapportages en notulen. In de top drie van de overheid vinden we alleen soft skills terug: proactief werken, dienstverlenend ingesteld zijn, communicatief zijn.
Soft skills: hoe ontwikkel je ze?
- Luister wat vaker. Soms is een luisterend oor belangrijker dan welk antwoord dan ook.
- Wees bereid te overwegen dat je niet alles weet, maar wel meer kunt gaan weten: dankzij anderen.
- Laat je buikgevoel meetellen in beslissingen, en niet alleen die computer in je hoofd.
- Zie medewerkers meer zoals je je klanten ziet: anticipeer op hun wensen en behoeftes, en kijk waarin je ze tegemoet kunt komen op een manier waarop iedereen er beter van wordt.
- Als er een nieuwe en betere methode in beeld komt, wees dan niet defensief maar nieuwsgierig.