Een goede manager (baas): 7 kwaliteiten en/of eigenschappen

De hiërarchische orde binnen een bedrijf
Als zelfstandige is de kans groot dat je je eigen baas bent en dus je eigen manager bent. Indien je werknemer bent, dan dien je de hiërarchie te volgen die is geïmplementeerd door het topmanagement. Echter de mogelijkheid bestaat dat je op termijn kan doorgroeien naar een managementfunctie binnen het bedrijf. Hoog gekwalificeerde werknemers kunnen onmiddellijk in een managementfunctie terechtkomen. Als medewerker dien je eerlijk te zijn over een managementfunctie. Ben je er werkelijk klaar voor? Heb je voldoende kennis aan boord? Krijg je de steun van je gezin om een hogere functie, en eventuele langere werkuren, te aanvaarden? Al deze factoren moet je in overweging nemen indien je een goede manager wil worden. Maak jezelf ook niets wijs. In een managementrol worden bepaalde verwachtingen gesteld. Indien je deze verwachtingen niet kan inlossen, dan stopt het avontuur vrij snel. Het is dan vaak ook moeilijker om een stap terug te zetten binnen het eigen bedrijf. De enige optie die dan nog rest, is het bedrijf te verlaten.
Ambitie om leiding te geven
Leiding geven aan andere medewerkers is een logische stap bij een promotie in het bedrijf. Echter, leiding geven brengt ook heel wat zorgen met zich mee. Jij bent verantwoordelijk voor de prestaties en de goede werking van een team. Indien je leiding geven niet zitten, dan is dat absoluut geen ramp. Er zijn ook expertisefuncties waar je manager kan worden, zonder dat je echt een team moet aansturen. Bepaalde werknemers kan je echt geen plezier doen met een leiderschapsfunctie.7 eigenschappen of kwaliteiten van een goede manager (baas)
Geboren leiderschap
Een manager wordt aangeduid door het bedrijf, met als doel een bepaald team te gaan leiden. Volgens het gedefinieerde organigram zal je in de managementrol rapporteren aan je hiërarchische overste. Echter een manager is daarom nog geen goede leider. Geboren leiderschap is een belangrijke troef. Je straalt charisma, dynamiek en een visie uit voor je afdeling en team. Je bent de rots in de branding en al je werknemers schenken je met plezier het vertrouwen. Geboren leiderschap wil ook zeggen dat je je verantwoordelijkheden niet uit de weg gaat. Indien er een fout gebeurt binnen het team, siert het de leider of goede manager om die verantwoordelijkheid op hem te nemen.Hulp vragen als manager moet kunnen
Als manager kan je ook niet alles weten. Stel je niet op als een betweter, maar durf open te zeggen dat je het antwoord schuldig moet blijven. Misschien weet iemand in jouw team het antwoord wel. Deze vorm van kwetsbaarheid is heel menselijk en wordt erg geapprecieerd bij de medewerkers. Medewerkers moeten het gevoel hebben dat ze kennis kunnen bijbrengen aan het team. Apprecieer je medewerkers ook hiervoor. Uiteindelijk is het de collectieve prestatie van het team dat het hele bedrijf sterker en beter moet maken.Beschikken over een uitmuntende kennis
Tracht als goede manager de materie en kennis heel goed te begrijpen. Managers hoeven niet alle onderwerpen in detail te kennen. Als manager dien je de processen te stroomlijnen en te optimaliseren. Daarvoor heb je een goede kennis nodig. Heel vaak zijn de beste managers dan ook medewerkers die doorgroeien vanuit een lagere functie tot een managementfunctie. Zij kennen de kneepjes van het vak en krijgen onmiddellijk de nodige appreciatie van hun medewerkers omwille van de vakbekwaamheid.Voorbeeldfunctie als manager
Leg nooit iets op aan een medewerker wat je zelf niet zou doen of kan waarmaken. Het is heel moeilijk medewerkers te sanctioneren als ze tijdens de werkuren surfen op het internet, als jij dit zelf ook doet. Je hebt een voorbeeldfunctie als medewerker. Je praat niet achter andermans rug en staat positief tegenover veranderingen binnen de organisatie. Verwelkom positieve ideeën en denk na hoe deze een meerwaarde kunnen zijn binnen de te leiden organisatie. Wees ook heel correct in de communicatie naar het personeel toe. Wees recht voor de raap en durf moeilijke beslissingen open te communiceren.Af en toe een compliment kan geen kwaad: confronteren en belonen
Een complimentje kan heus geen kwaad. Medewerkers appreciëren het als goede resultaten beloond worden met een compliment. Waarom eens geen ontbijt op bureau voor je medewerkers voorzien als een project succesvol is afgerond? Dat hebben ze wel verdiend. Echter wanneer iets niet goed loopt, moet je dit als manager onmiddellijk durven melden. De combinatie van correcte confrontatie en beloning is een sterke kwaliteit van een goede manager.Wees redelijk en menselijk in de manier van ‘managen’
Laat je medewerkers voldoende vrijheid. Tevreden medewerkers zorgen voor betere prestaties, met als gevolg betere resultaten voor het bedrijf. Het kan heus geen kwaad om even privé te bellen tijdens de kantooruren. Even surfen op sociale media moet ook aanvaardbaar zijn. Uiteraard mag er van deze toegevingen geen misbruik gemaakt worden. Redelijkheid is de sleutel tot succes.