InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Loonsverhoging vragen, hoe ga je te werk?

Loonsverhoging vragen, hoe ga je te werk?

Loonsverhoging vragen, hoe ga je te werk? Loonsverhoging, bij het ene bedrijf is alles strikt geregeld en krijgt de medewerker netjes ieder jaar een bepaald percentage bovenop het huidige loon. Bij andere bedrijven komt het aan op onderhandelen voordat je loonsverhoging krijgt. Hierbij enkele bruikbare do's en dont's Als bij jou op het bedrijf de mogelijkheid bestaat om over he salaris te onderhandelen is het verstandig om dit eens per jaar te doen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door je leidinggevende te vragen naar je functioneren. Wanneer hij of zij tevreden is over je prestaties mag daar best iets tegenover staan.

Het juiste moment

Een van de moeilijkste onderdelen van het vragen naar salarisverhoging is het kiezen van het juiste moment om dit te doen. Een ideaal moment is bijvoorbeeld wanneer je een goede prestatie hebt geleverd. Het is niet slim om het meteen op dat moment te vragen. Maar kom er iets later op terug.

Collega's

Om te controleren of je wel genoeg verdient kun je eens bij je directe collega's vragen wat zij verdienen. Wanneer iemand voor hetzelfde werk meer betaald krijgt kun je dit aan je leidinggevende voorleggen.

Hoeveel vragen?

Als je het juiste moment denkt te hebben gevonden is de vraag nog hoeveel loonsverhoging je wilt hebben. Wat is realistisch? Je kunt beter niet al te hoog inzetten om te voorkomen dat je niet serieus wordt genomen. Misschien zit er geen loonsverhoging in, maar kun je wel onderhandelen over je secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een auto of opleiding. Maar blijf altijd realistisch, wanneer niemand een bedrijfsauto heeft zul jij die ook niet krijgen.

Laat je niet afschepen

Het kan gebeuren dat je niet op het juiste moment komt, je leidinggevende heeft misschien even andere zaken aan zijn hoofd en gaat niet in op je vraag. Vraag wanneer het hem wel schikt om te praten.
Wanneer je leidinggevende tijd heeft om met je te praten is het slim om je flexibel op te stellen. Reageer niet negatief op voorstellen die je eigenlijk niet ziet zitten, maar blijf positief en probeer mee te denken voor een oplossing waar jullie beiden tevreden mee zijn.

Wat niet doen?

Er zijn dingen die je beter niet kunt doen wanneer je loonsverhoging wilt. Dreig bijvoorbeeld alleen met weggaan als je ook daadwerkelijk ergens anders terecht kunt. Anders breng je jezelf alleen maar in de problemen.
Blijf ook altijd vriendelijk, boos worden wekt niet veel respect op en zal ook niet helpen om loonsverhoging te krijgen.
© 2011 - 2018 Kelco, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Loonsverhoging vragen, hoe ga je te werk?"

Infoteur: Kelco
Gepubliceerd: 14-08-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!