Hoe opslag of loonsverhoging vragen bij je baas?
Een loonsverhoging of opslag afdwingen bij je baas is geen sinecure. Je zal moeten beschikken over goede argumenten om je loonsopslag te verrechtvaardigen. Geen enkele baas is immers gewonnen om zomaar wat extra loon te geven aan een werknemer. Meer dan ooit luidt het motto: “Voor wat, hoort wat!”. Uiteraard zijn er genoeg argumenten die je kan aanhalen om een loonsverhoging in de wacht te slepen. Je dient in elk geval goed je huiswerk te maken alvorens je aan de onderhandelingstafel gaat met je baas. Ook je baas zal immers zeer goed voorbereid zijn en zal trachten je argumenten te weerleggen.
Meer verantwoordelijkheid staat gelijk aan een centje extra
Tijdens het laatste evaluatiegesprek hebben jullie gesproken over een nieuwe uitdaging, gekoppeld aan nieuwe en grotere verantwoordelijkheden. Vaak zijn grotere verantwoordelijkheden de basis om een loonsverhoging te kunnen afdwingen. Het is immers logisch dat je meer verdient als je bijvoorbeeld meer mensen moet gaan aansturen. Of de targets die je moet realiseren verdienen echt wel een hoger salaris. De vraag is natuurlijk hoeveel meer extra je moet gaan verdienen. Om een antwoord te krijgen op deze vraag, kan je gerust eens je salaris vergelijken met soortgelijke profielen. Indien je baas je meldt dat je je eerst moet bewijzen alvorens een loonsverhoging komt, dan vraag je best vooruitzichten. Je kan bijvoorbeeld een nieuw evaluatiemoment inplannen na zes maanden. Als de evaluatie positief is, dan heb je recht op je opslag.
De algemene en persoonlijke verkoopcijfers doen het heel goed
Tracht je als werknemer goed te informeren over de KPI’s (Key Performance Indicators) van je firma. Indien de omzetcijfers en winstrealisatie zeer goed zijn, dan is de kans groter dat er wat ruimte is voor loonsverhoging. Tracht niet te laten blijken bij je baas dat je de goede cijfers van de firma zou gebruiken om je loonsverhoging af te dwingen. Het zou overkomen alsof je enkel uit bent op geld. Indien je een verkoper met sales targets bent, kan je je persoonlijke omzetcijfer erbij halen om echt te kunnen aantonen dat je heel goed gewerkt hebt. Klanten die jij hebt binnengehaald hebt en die de komende jaren heel wat omzet en winst zullen opleveren, zijn ideale argumenten om je baas te overtuigen om je toch een loonsverhoging toe te staan.
Vergelijk je loon met dat van soortgelijke profielen
Het is heel moeilijk te bepalen wat je nu echt moet gaan verdienen. De beste methode is je loon te gaan vergelijken met soortgelijke profielen. Tracht er zeker voor te zorgen dat je appels met appels vergelijkt. Iemand kan bijvoorbeeld bruto wat minder verdienen, maar beschikt eventueel wel over een bedrijfswagen. Een hand vol extra-legale voordelen of emolumenten kunnen het brutoloon wat lager doen uitvallen. Je krijgt er natuurlijk wat anders voor in de plek. Niets staat solliciteren bij een ander bedrijf in de weg. Je kan zelfs zo ver gaan dat je een beter aanbod van een ander bedrijf gebruikt om je opslag te verrechtvaardigen. In sommige gevallen kan deze tactiek helpen. In andere gevallen zal je baas dit als zeer onrespectvol ervaren omdat je bij een ander bedrijf bent gaan solliciteren. Er kan sprake zijn van een soort verraad ten aanzien van de werkgever.
Daarnaast bestaan er salariswijzers die jouw loon vergelijken met het loon van andere werknemers in een soortgelijke functie.
Loonsverhoging vragen: bewijs van snel en efficiënt werk
Snel en efficiënt werken is ook een goede reden om een loonsverhoging te vragen. Indien jij kan aantonen dat je door snel te werken een functie in het bedrijf zou kunnen besparen, dan heeft je baas daar wel oren naar. Bewijs je baas dat je veel beter en harder werkt dan je collega’s. Je baas zou eventueel de optie hebben om de andere collega te ontslaan, en vervolgens met het vrijgekomen personeelsbudget jou een loonsverhoging geven. Het andere deel van het bespaarde geld kan je baas gebruiken voor andere activiteiten. Een win-win situatie voor beide partijen.
De klant als waardemeter voor je prestaties
Naast het puur zakelijke aspect (resultaten die op cijfers zijn gebaseerd), is het voor je baas ook belangrijk te weten dat de klanten tevreden zijn over jouw werk. Tevreden klanten stralen uiteraard ook af op het imago van je baas en het bedrijf in het algemeen. Het kan handig zijn om e-mails te bewaren waarin je klanten te kennen geven dat ze tevreden zijn over je werk. Bepaalde citaten van klanten zijn handig om op papier te hebben om je baas te overtuigen. Voorbeelden hiervan zijn: “Door jouw persoonlijke begeleiding in bepaalde dossiers willen wij de komende jaren blijven samenwerken” of “Als jij voor een ander bedrijf zou kiezen in dezelfde sector, dan veranderen wij met jou mee van leverancier.” Een mogelijk omzetverlies hoort geen enkele baas graag.
Kortom kan je een loonsverhoging vragen door je als het ware te verkopen aan je baas. Laat blijken dat je veel en hard werkt, dat het bedrijf zonder jou niet kan en dat je heel ver wil gaan om het bedrijf nog beter van dienst te kunnen zijn. Meld aan je baas dat hij er geen spijt van zal krijgen als hij jou een loonsverhoging toekent. Wees een echte verkoper tijdens je onderhandeling.