Waarom zijn topverkopers zo succesvol?
Ambitieuze verkopers streven ernaar een topverkoper te worden. Weinigen zijn echter uitverkoren. Elk bedrijf is altijd naarstig op zoek naar die ‘witte raven’. Wat maakt de topverkoper zo anders? Waarin verschilt hij of zij van de ‘alledaagse' verkoper? In elk geval werkt hij systematisch en volgens een plan om zijn product aan de man te brengen. Verder reageert hij pro-actief op bezwaren en tegenargumenten, steekt hij altijd veel tijd in het opstellen van een aantrekkelijke offerte en wekt hij vertrouwen op bij de klant.
Inhoud
Een topverkoper is doelgericht en vastberaden
Verkopers zijn er in alle soorten. Van vertegenwoordigers tot autodealers, winkelbedienden en standwerkers. Sommigen lijken geschikt voor het werk dat ze doen, anderen totaal ongeschikt. Topverkopers hebben bepaalde
talenten die ervoor zorgen dat ze zeer capabel zijn in het verkopersvak. Bovenal denkt en handelt de topverkoper gestructureerd.
Bron: Geralt, Pixabay Vertrouwen
Verder is hij zich er zeer goed van bewust dat niet alleen de prijs en de voorwaarden een rol spelen als hij iets aan de man of vrouw wil brengen. Men herkent een topverkoper mede aan het feit dat hij zeer geïnteresseerd is in de
emotionele redenen van de aspirant-koper, zoals
zekerheid en vertrouwen.
Een topverkoper heeft inlevingsvermogen
De topverkoper heeft een grandioos
inlevingsvermogen. Hij stelt de klant als mens centraal. Bovendien is hij een goede luisteraar en weet daardoor ook de juiste vragen te stellen om erachter te komen wat de klant precies wil. Bij hem merkt men niet dat hij een verkooptraining achter de rug heeft. De topverkoper is herkenbaar aan een eigen stijl die zeer ‘naturel’ is. Hij weet de verkooptechnieken nog succesvoller te maken door de onderhandelingen harmonisch en op een geheel eigen en beslist niet gemaakte manier te laten verlopen.
De topverkoper benut zijn tijd effectief
Hoe
druk een topverkoper het ook heeft, hij weet zijn tijd
effectief te benutten. Maar dat is ook een kwestie van
organiseren. Hij regelt het steevast zo dat concrete verkoopactiviteiten en verkoopprioriteiten de meeste aandacht krijgen. Ook in dat opzicht denkt en handelt hij systematisch volgens een plan waarvan hij weet dat het ook werkt als hij onder tijdsdruk staat.
Wat maakt iemand tot een topverkoper?
Er zijn tal van factoren die iemand ogenschijnlijk als vanzelf naar de top stuwen. Voor het grootste deel zijn dat
aspecten die thuishoren op het emotionele vlak, dat feitelijk niet meetbaar is. Al met al zijn ze samen te vatten in 12 opvallende elementen:
- Probleemoplossend, hij heeft altijd de touwtjes in handen.
- Groot inlevingsvermogen.
- Autoriteit, overtuigingskracht, natuurlijk overwicht.
- Betrouwbaar en toegankelijk.
- Sympathiek en zeer contact- en netwerkgericht.
- Flexibel, reageert snel en effectief op veranderingen.
- Grote persoonlijke inzet.
- Vakkundig.
- Toegewijd.
- Doorzettingsvermogen.
- Doelgericht.
- Ambitieus.
Bron: Niekverlaan, Pixabay De juiste voorwaarden scheppen
De combinatie van deze factoren maakt iemand tot een topverkoper. Het bovenstaande lijstje laat zien dat vooral de niet-meetbare, emotionele factoren ervoor zorgen dat de topverkoper de juiste
voorwaarden schept om uiteindelijk een opdracht naar zich toe te halen. Een topverkoper heeft doorgaans veel ervaring en weet bij een nieuwe klant bijna intuitief of een verkoopgesprek iets gaat opleveren of niet.
De topverkoper kent zichzelf
Een topverkoper weet hoe de klanten over hem denken, wat ze in hem waarderen. Dankzij verbale en non-verbale
feedback van de klant beseft hij ook wat zijn zwakke kanten zijn. Als blijkt dat zijn ongeduld – een negatief trekje – soms de overhand krijgt, zal hij er alles aan doen om die tekortkoming te overwinnen.
Sterke en zwakke kanten
Kennis van de zwakke en sterke punten, en er serieus aan werken, is essentieel voor iedereen die zich wil onderscheiden in de verkoopbusiness. In hoeverre is het verkooptalent aangeboren? Die vraag houdt velen bezig. De meningen zijn er dan ook sterk over verdeeld. Maar één ding is zeker: een evenwichtige combinatie van bovenstaande
factoren maakt iemand gegarandeerd tot een ‘witte raaf’ in zijn of haar vak.
Lees verder