InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Is een aangetekende brief versturen wel voldoende?

Is een aangetekende brief versturen wel voldoende?

Bij belangrijke (juridische) brieven wilt u er zeker van zijn dat de geadresseerde uw brief ontvangt. Dan kunt u zich immers op de inhoud van de brief beroepen. Een aangetekende brief versturen lijkt dan de uitgelezen methode. Maar is dit wel voldoende?

Post in Nederland

Ondanks het oprukken van e-mail en social media verstuurden we in 2011 zo'n 4,1 miljard brieven. In de meeste gevallen wordt de brief de volgende dag netjes door postnl afgeleverd bij de geadresseerde. Helaas is dit niet altijd het geval. Bij belangrijke (juridische) brieven, zoals een aansprakelijkstelling, is het daarom belangrijk om meer zekerheid te hebben. Pas dan kunt u zich op de inhoud van de brief beroepen. Hierbij lijkt het versturen van een aangetekende brief met track and trace de uitgelezen methode. Niettemin, ook het versturen van een aangetekende brief geeft niet altijd de gewenste zekerheid.

Een aangetekende brief versturen

Een aangetekende brief wordt over het algemeen persoonlijk aan de geadresseerde overhandigd. De postbode belt aan en geeft de brief af. Is de geadresseerde niet thuis? Dan laat de postbode een bericht achter dat er een aangetekende brief opgehaald kan worden. Op de enveloppe plakt de postbode de sticker ‘geen gehoor’ of ‘niet afgehaald’, waaruit blijkt wanneer de brief is aangeboden en dat er een afhaalbericht is achtergelaten. Wordt vervolgens de brief niet bij het postkantoor opgehaald? Dan wordt de brief na verloop van tijd teruggezonden naar de afzender. Ook daarvan wordt melding gemaakt doormiddel van een poststicker op de enveloppe.

Wat als de geadresseerde ontkent dat hij een afhaalbericht heeft ontvangen?

De hoofdregel is dat als de geadresseerde de aangetekende brief niet heeft ontvangen, dat dit voor zijn rekening komt. Hij heeft immers de brief niet bij postkantoor opgehaald. Maar wat als de geadresseerd zegt dat hij geen afhaalbericht heeft ontvangen en dus ook niet wist dat er een brief voor hem op het postkantoor lag te wachten? De rechter oordeelde dat in dat geval het aan de afzender is om te bewijzen dat er een afhaalbericht is achtergelaten.

De sticker op de envelop dat er een afhaalbericht is achtergelaten is niet voldoende om te bewijzen dat er een afhaalbericht is achtergelaten. Als afzender moet u met aanvullend bewijs aankomen. Maar welk bewijs? Dit bewijs is dan ook voor u als afzender moeilijk, zo niet onmogelijk. Daardoor bestaat er alsnog de kans dat u zich niet op de inhoud van uw brief kunt beroepen. De zekerheid die u dacht te hebben was toch niet voldoende.

Wees gewaarschuwd

In de praktijk betekent het versturen van een aangetekende brief niet automatisch dat het niet ophalen van de brief door de geadresseerde ook voor zijn rekening komt. Maar wat als u deze zekerheid wel wilt hebben? Dan kunt u er voor kiezen om de brief doormiddel van een deurwaardersexploot aan te bieden. U kunt hiervoor terecht bij een gerechtsdeurwaarder. De kosten zijn hoger dan die van een aangetekende brief, maar dan heeft u wel de gewenste zekerheid. En maak ook gebruik van andere communicatiemiddelen zoals e-mail, fax of sms.
© 2012 - 2019 Kristasmit, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Gerechtshof Leeuwarden, 13 april 2010, LJN BM2180
  • www.postnl.nl

Reageer op het artikel "Is een aangetekende brief versturen wel voldoende?"

Infoteur: Kristasmit
Gepubliceerd: 05-03-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!