InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Gratis juridisch advies

Gratis juridisch advies

Gratis juridisch advies Er hangt vaak een behoorlijk prijskaartje aan juridisch advies, maar gelukkig zijn er gratis alternatieven. Het inhuren van een advocaat is duur en daarom niet altijd een optie voor mensen met een laag tot modaal inkomen. Er zijn in Nederland een aantal instanties die gratis juridische hulp geven. Die worden in dit artikel besproken.

Het Juridisch Loket

Het Juridisch Loket is de opvolger van Bureau Rechtshulp. Bij het Juridisch Loket kun je terecht met vragen over uiteenlopende onderwerpen, op het gebied van:
  • Ontslag
  • Werk
  • Huurtoeslag
  • Zorgtoeslag
  • Arbeidszaken
  • Familiezaken (echtscheidingen)
  • Erfenis
  • Consumentenkoop
  • Strafzaken
  • Vergunningen
  • Verblijf

Het Juridisch Loket is een organisatie die door de overheid wordt ondersteund. De medewerkers zijn hoogopgeleide juristen die informatie en advies geven op alle rechtsterreinen. Vaak krijgen klanten meteen het antwoord op hun vraag. De medewerkers onderzoeken eerst of er sprake is van een juridisch probleem. Als het probleem ingewikkeld is, verwijst het Juridisch Loket door naar een andere instantie of een advocaat/mediator. Zij kunnen ook adviseren over het schrijven van een brief naar derden.

Het Juridisch Loket heeft dertig vestigingen, verspreid over het hele land, een landelijk telefoonnummer en een website. Het is mogelijk om via de website (e-mail) vragen te stellen. Die worden binnen drie dagen beantwoord door een medewerker.

Telefoonnummer Juridisch Loket: 0900 - 8020 (10ct/pm)

Gratis spreekuur Juridisch Loket

Mensen die in aanmerking komen voor gesubsidieerde rechtsbijstand, kunnen gratis gebruik maken van het spreekuur. Hier moet wel een afspraak voor worden gemaakt.

Rechtswinkel/wetswinkel

Een aantal gemeentes heeft een rechtswinkel. Als je gratis juridisch advies of informatie wilt, kun je hier terecht. Er werken vrijwilligers: vaak Rechtenstudenten. In de telefoongids zijn adressen en telefoonnummers te vinden.

Vakbond

Als je aangesloten bent bij een vakbond, kun je terecht bij de juridische afdeling. Het gaat dan wel om arbeidsrecht, zoals arbeidsconflicten en sociale zekerheid (uitkeringen). Het juridische advies is gratis voor leden van de vakbond. Voorbeelden van vakbonden zijn de FNV en de CNV.

Sociale raadslieden bij de gemeente

Bij sociale raadslieden kun je terecht met vragen op financieel, maatschappelijk en sociaal gebied. Je kunt hen ook juridische problemen voorleggen op het gebied van wonen, belastingen en sociale zekerheid. Ook dit advies is gratis.

Gratis juridisch advies online

Dan is er ook nog de mogelijkheid om online gratis juridisch advies in te winnen. Er zijn diverse websites waar je vrijblijvend juridisch advies kunt vragen. Het advies wordt gegeven door Rechtenstudenten op vrijwillige basis.

Betaald juridisch advies

Soms is het advies van de gratis adviesorganen niet toereikend. Dan kun je terecht bij juristen, zoals:
  • Een advocaat: De advocaat probeert door middel van onderhandelen een regeling te treffen met u en de andere partij. Als dat niet lukt, kan hij doorverwijzen naar een mediator.
  • Mediator: een mediator bemiddelt tussen twee partijen.
  • Notaris: een notaris stelt notariële akten op, bij gebeurtenissen zoals het opstellen van een testament, het opstellen van huwelijkse voorwaarden en dergelijke.
Gerelateerde artikelen
Waar kan ik terecht met juridische vraagstukken?Waar kan ik terecht met juridische vraagstukken?Bij juridische vragen wordt gelijk gedacht aan een dure advocaat, maar u kunt ook bij andere partijen terecht die minder…
Wanneer stap je naar de rechter?Als je het niet eens bent met een beslissing van bijvoorbeeld de gemeente of je wordt verdacht van een strafbaar feit, d…
Ontslag gehad? Waar heeft u recht op? Zoek juridisch adviesOntslag gehad? Waar heeft u recht op? Zoek juridisch adviesU heeft ontslag gekregen en u bent het er niet mee eens. In dit artikel leest u meer informatie over de ontslagprocedure…
Laat u niet afschepen met de kantonrechtersformuleLaat u niet afschepen met de kantonrechtersformuleBij het ontslaan van een medewerker met een vast contract, wordt de kantonrechtersformule gebruikt om de hoogte van de o…
Kosten van een advocaatAdvocaten hanteren een behoorlijk hoog uurtarief. Hoeveel geld bent u kwijt als u juridisch advies wilt van een advocaat…

Reageer op het artikel "Gratis juridisch advies"

Reacties

Lois, 22-11-2013 10:07 #6
Mijn relatie is na 10 jaar gestopt. Onze koopwoning moet verkocht. Met mijn ex afgesproken dat ieder de helft van de hypotheek betaald en ik alle overige kosten, omdat hij dat niet kan opbrengen. Ik woon dus nog in het huis en hij is weg gegaan.Nu komt hij regelmatig onaangekondigd binnen lopen om spullen op te halen. Ook als ik niet thuis ben komt hij langs en vaak neemt hij ook spullen van mij mee in de vorm van boodschappen. Hij zegt dan geen geld te hebben. Als ik hier wat van zeg zegt hij dat het ook zijn huis is en als ik wil dat hij de sleutel inlevert, zegt hij dan ook de helft van de hypotheek niet meer te betalen. Ik voel me totaal niet op mijn gemak met het idee dat hij zomaar binnenloopt of met het idee dat hij misschien wel weer geweest is en weer spullen heeft meegenomen. Kan ik hier iets tegen doen? Zijn hier regels of wetten voor? Graag uw advies in deze.
Lois

Paul, 18-02-2013 15:40 #5
Als puber op militaire oefenterreinen wel eens wat "losse flodders" (patroon zonder kogel) gezocht en gevonden. Onafgevuurde oefenmunitie dus. Inmiddels 58 jaar oud en na verhuis waarbij ik die rommel weer ontdekte, wil ik er wel van af. Kan ik die handvol patronen ONGESTRAFT bij de plaatselijke politie inleveren?

Edith, 20-01-2013 09:40 #4
Beste mevrouw/mijnheer,

Er is tegen mij aangifte gedaan ivm stalking en nu is mij verzocht te verschijnen op het politieburo binnen een paar dagen via een brief van de plaatselijke politie. Hier staat in dat ik niet als verdachte zal worden verhoord maar wel zal worden aangemerkt in deze zaak. Er zal dan een gesprek plaatsvinden met de hoofdagent en ik zal een brief mee krijgen met evt. consequenties.
Ben ik verplicht om hier naar toe te gaan en dit gesprek te voeren? En zo nee, wat zijn dan de evt. consequenties als ik niet verschijn?

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie,

Mvg

Frank, 15-06-2011 14:34 #3
Een Belgisch koppel vluchtte uit Spanje naar Nederland en moet mij nog heel wat geld.
In België is er geen info te vinden bij de gemeente, alleen hun laatste woonplaats in België. Spanje idem. De zoon gaat naar school In Nederland, de vader werkt ook en de moeder webcam diensten. De Nederlandse gemeente waar ze vermoedelijk verblijven kan mij geen info geven noch de Politie, dit moet gebeuren via een advocaat, Notaris, belastingen. Toch moeten ze beschikken over een BSN (het vroegere Sofi nummer) vooral de zoon van 16 jaar om naar school te gaan. Ik nam inlichtingen bij 2 Nederlandse advocaten, dit zou hun 3 a 4 uur werk kosten en onbetaalbaar! Weet iemand hoe ik die info kan bekomen?

Douha Irbik, 12-04-2011 13:07 #2
Hey ik heb 2 kinderen van mijn vorige huwelijk en ik woon samen met mijn vriendin ( geen wettelijk samenwoning). ik wil samen met haar een huis kopen, maar we hebben een paar vragen. 1.Hoe kan de aankoop van de woning het best gebeuren? Ons bedoeling is dat de langstlevende gedurende ik/zij leven in de woning-met betaling van zo weinig mogelijk successierechten-naar mijn kinderen. 2.Aangezien mijn vriendin heeft een dochter van haar ex man die nauwelijks ziet en mijn vriendin ondertussen een heel goede band met mijn kinderen heeft opgebouwd wenst zij dat, bij haar overlijden, haar volledige nalatenschap naar mijn kinderen. kunt u de situatie van mij en mijn vriendin en de kinderen vanuit erfrechtelijk en vanuit fiscaal standpunt optimaliseren?

Marc, 12-01-2011 23:30 #1
Uitspraak rechter is dat ex in Nederland woont (uitspraak feb 2010), ze staat in belgie ingeschreven. Houdt de kinderen met smoezen bij me weg. Uitspraak rechter ze moet via ggz trainingen gaan opstellen zodat mijn zoon mij accepteerd. Ze heeft me zo slecht gepraat dat mijn zoon van 9 trainingen dient te hebben zodat hij weer met mij herenigd kan worden. Resultaat moeder schrijft zich niet in, in Nederland zodat ziekenfonds kosten van trainingen niet vergoed. Moeder kapt de trainingen en zorgt ook niet voor een vervolg hiervan. Is nu 17 maanden geleden dat ik mijn zoon bij me gehad heb. Ik ben zo al vijf jaar bezig ondanks dat ik in het verleden al voor we gescheiden waren keurig netjes mijn allimentatie voor de kinderen betaalde. Ondanks dat houdt ze structureel de het kind bij me weg zo is dit al de zevende keer in al die jaren. Ben nu gestopt met betalen allimentatie omdat moeder zich niet aan uitspraken houdt. Wat kan ik nu het beste doen omtrendt de allimentatie zodat de rechter eens ziet dat dit niet kan zoals ze bezich is. Immers het doel heiligd de middelen. Graag een reactie van jullie hierop?

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 07-01-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 6
Schrijf mee!