Baas weigert loon door te betalen ziekte: deskundigenoordeel

Stel je bent ziek en hebt je ziek gemeld. Maar je werkgever vindt helemaal niet dat je ziek bent en weigert om je loon door te betalen. Hij geeft aan dat je gewoon weer moet verschijnen, anders krijg je geen geld. Wat te doen als je baas je loon niet door wil betalen bij ziekte?

Werkgever zegt dat werknemer niet ziek is

Als je je als werknemer ziek hebt gemeld, moet je baas je in principe je loon doorbetalen. Maar soms vindt een baas dat je helemaal niet ziek bent en weigert hij het loon uit te betalen. Dat bestaat dus wel degelijk. In dat geval kan de werknemer het oordeel van een arts van het UWV vragen. Dit wordt een deskundigenoordeel genoemd.

Baas wil niet betalen bij ziekte

Met zon deskundigenoordeel kan de werknemer naar de kantonrechter stappen en hem het probleem voorleggen. Dit kan echter alleen maar als er al een deskundigenoordeel is aangevraagd bij het UWV. Met dat papiertje kan het loon dus alsnog gevorderd worden. Dit wil overigens niet zeggen dat dit alleen lukt als het deskundigenoordeel aangeeft dat de desbetreffende werknemer wel degelijk ziek is. Geeft de arts van het UWV aan dat de werknemer in zijn ogen ook niet ziek is, dan kan toch nog gevraagd worden aan de kantonrechter om doorbetaling te vorderen.

Deskundigenoordeel UWV zegt dat de werknemer wel arbeidsgeschikt is

Als in het deskundigenoordeel staat dat de werknemer arbeidsgeschikt is, kan de werknemer dus toch nog naar de kantonrechter stappen om het niet gekregen loon te vorderen. Of dat lukt, hangt vooral af van de mening van de eigen arts of een specialist. Als zij of één van hen aangeeft dat de werknemer zijn werk niet meer kan doen door ziekte, kan de kantonrechter toch oordelen dat de werknemer recht heeft op het loon dat hij van zijn baas niet krijg door de ziekte.

Griffierechten zelf betalen bij verzoek kantonrechter om loon bij ziekte

Als een werknemer wiens baas het loon niet doorbetaalt bij ziekte dit voor de kantonrechter laat voorkomen, moet hij wel griffierecht betalen. Hij kan alleen dan in de proceskosten van de werkgever worden veroordeeld indien hij kennelijk onredelijk gebruik heeft gemaakt van zijn procesrecht.

Werkgever vraagt een oordeel van het UWV over het ziek zijn van de werknemer

Overigens kan ook een werkgever het UWV vragen om een deskundigenoordeel als de baas van mening is dat de desbetreffende persoon niet ziek is.

Second opinion bij ziekte als de baas niet wil doorbetalen

Ook kunnen werkgever en werknemer een second opinion vragen aan het UWV als één van de partijen vindt dat de ander zich niet voldoende inzet om een reintegratieproces te vervolmaken. Aan het UWV kan ook gevraagd worden te beoordelen of er passend werk in het bedrijf is.

Kosten van een deskundigenoordeel

De kosten van een deskundigenoordeel van een arts van het UWV komen gedeeltelijk voor rekening van degene die dit oordeel aanvraagt. Dit betekent dat er 50 euro betaald moet worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • UWV
  • Sociaal Raadslieden

Reageer op het artikel "Baas weigert loon door te betalen ziekte: deskundigenoordeel"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: Juni 2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Special: Rol werkgever
Schrijf mee!