InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Doorbetaling van loon bij ziekte

Doorbetaling van loon bij ziekte

Doorbetaling van loon bij ziekte Wanneer iemand niet in staat is om volledig te kunnen werken door ziekte, is het mogelijk om doorbetaald te worden. In de periode dat iemand ziek is wordt feitelijk dus toch geld ontvangen. Zonder inkomsten zou je wellicht in de problemen kunnen komen, omdat de maandelijkse vaste lasten ook niet stoppen. Dit artikel informeert over de mogelijkheden van doorbetaling van loon (salaris) tijdens ziekte en geeft antwoord op mogelijke vragen.

Krijg je doorbetaalt als je ziek bent?

Als je te ziek bent om te werken, kun je gewoon doorbetaald krijgen. De werkgever betaald maximaal twee jaren het loon door, maar de werkgever is niet verplicht om het volledige loon door te betalen. De werkgever moet ervoor zorgen dat je in ieder geval 70% van het loon ontvangt, wat natuurlijk minimaal net zoveel moet zijn als het minimum loon. Na twee jaren wordt gekeken of je recht hebt op een arbeidsongeschiktheidsuitkering op grond van de WIA.

Overigens is de genoemde 70% wel gebonden aan een maximaal dagloon. Vanaf 1 januari 2009 is dit 183,15 bruto. Dit geldt ook voor het tweede jaar. Het tweede jaar hoeft de werkgever echter het loon niet verder aan te vullen tot het minimum loon. Deze verplichting voor de werkgever vervalt dan dus.

Ziektewet?

Als je ziekt wordt terwijl je geen werkgever hebt, kun je zogenaamd "ziekengeld" ontvangen. De Ziektewet kan hierin dan voorzien. Om ziekengeld te kunnen ontvangen, dient een aanvraag bij het UWV gedaan te worden. Het UWV is dan ook verder verantwoordelijk voor de verzuimbegeleiding en reïntegratie.

Wanneer is een Ziektewet-uitkering mogelijk:
  • bij ziekte als gevolg van zwangerschap of bevalling
  • als de werknemer een functionele beperking heeft of arbeidsgehandicapt is en ziek wordt
  • als de werknemer die ziek wordt ouder is dan 55 jaar en direct voordat hij in dienst kwam tenminste 52 weken onafgebroken WW-uitkering heeft ontvangen
  • ziekte bij uitzendkrachten
  • ziekte bij sommige oproep- en invalkrachten
  • ziekte bij bijzonder dienstverband
  • ziekte door orgaandonatie

Wachtdagen

In basis zou iedereen vanaf de eerste dag ziekte recht hebben op doorbetaling van het loon. Echter zijn er werkgevers die gebruik maken van wachtdagen. Dit wil zeggen dat de eerste twee ziektedagen geen loon door de werkgever wordt betaald. Wettelijk is dit toegestaan, maar er moeten dan wel schriftelijke afspraken zijn gemaakt. Bijvoorbeeld in een arbeidsovereenkomst of CAO.

Wanneer je opnieuw ziek wordt (binnen vier weken na de laatste ziekmelding) krijgt men de tweede keer vanaf de eerste ziektedag doorbetaald.

Wat kun je doen als je het niet eens bent met de werkgever?

Het kan voorkomen dat je het niet helemaal eens bent met je werkgever. Er bestaat dan vaak een soort geschillenregeling. Ook kun je altijd een beroep doen op het UWV. Die kunnen een deskundigenoordeel geven. Degene die dit onderzoek aanvraagt moet ook de kosten betalen. Wanneer je het niet eens bent met het oordeel van de deskundige, kun je naar de rechter toe gaan.

Wat is de WIA?

Als je door ziekte niet of niet helemaal volledig kan werken, kun je een WIA uitkering aanvragen. WIA staat voor Werk en Inkomensvoorziening naar Arbeidsvermogen. Deze uitkering kan worden aangevraagd wanneer iemand bijna twee jaar lang te kampen heeft met ziekte. Bij uitkering kan men 65% van het oude loon ontvangen. Bij de WIA geldt dat je zoveel als mogelijk werkt.
© 2010 - 2019 Ferrie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Loondoorbetaling bij ziekteLoondoorbetaling bij ziekteAls je als werknemer ziekt wordt, is de werkgever verplicht om het loon door te betalen. Voor hoelang geldt de loondoorb…
Uw loon bij ziekteUw loon bij ziekteRondom ziekte en arbeidsovereenkomst bestaan veel misverstanden. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat ze in de ziektewet…
In de ziektewetAls je ziek ben en je hebt geen recht meer op loon van een werkgever, dan kan je een beroep doen op de Ziektewet. Je kun…
Werknemersverzekeringen in NederlandNederland kent verschillende wetten die samen het stelsel van sociale zekerheid vormen. Deze kunnen worden onderscheiden…
Bronnen en referenties
  • www.szw.nl www.uwv.nl www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Doorbetaling van loon bij ziekte"

Reactie

S. C. Zwep, 11-05-2015 10:12 #1
Mijn man, al 33 jaar werkzaam bij zijn werkgever, heeft zich de 1e week maart ziek gemeld bij zijn voorman. Kreeg na 4 weken een telefoontje van zijn werkgever met de vraag hoe het met hem ging. Ik, zijn echtgenote, was erg ziek (darmkanker). Mijn man kon daar niet mee om gaan en was daardoor erg van streek en kon daardoor niet werken. De werkgever gaf aan dat hij begreep dat hij niet kon werken en gaf aan de tijd ervoor te nemen. 27 april heeft mijn man zich beter gemeld en is weer gaan werken. Wat schetst onze verbazing over de maand maart en april wordt geen salaris betaald, want volgens de werkgever was mijn man niet ziek, maar heeft voor zijn vrouw gezorgd. Hier is totaal geen contact over geweest. Wat moeten wij hier aan doen, de werkgever heeft nooit aangegeven dat hij mijn man niet ziek heeft gemeld. Is hier iets aan te doen en dit na 33 jaar trouwe dienst.

Infoteur: Ferrie
Gepubliceerd: 21-05-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!