InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Sollicitatiegesprek: vragen over het bedrijf en de functie

Sollicitatiegesprek: vragen over het bedrijf en de functie

Sollicitatiegesprek: vragen over het bedrijf en de functie In een sollicitatiegesprek is het de bedoeling dat de interviewer een duidelijke indruk van u krijgt. Dit kunnen ze onder andere doen door na te gaan wat u over het bedrijf weet waar u solliciteert. Bij een sollicitatiegesprek is het belangrijk dat u gemotiveerd over komt op de interviewer. U moet het gevoel geven dat u het betreffende bedrijf hebt uitgekozen om te gaan werken. U kunt een onuitwisbare indruk maken door goed geïnformeerd te zijn over het bedrijf waar u solliciteert. Aan de andere kant slaat u een flater als u de meest eenvoudige vragen over het bedrijf niet kunt beantwoorden. Het probleem kan tegenwoordig niet meer zijn dat u geen informatie over het bedrijf hebt kunnen vinden.

Voorbereiding op het sollicitatiegesprek: website van het bedrijf bestuderen

Vrijwel alle bedrijven hebben tegenwoordig een website. Via deze website probeert het bedrijf zich te presenteren naar de buitenwereld. Hier zult u dus ook informatie kunnen vinden over het bedrijf zelf. Wanneer is het bedrijf opgericht? Waar is het een dochterbedrijf van? Dit soort vragen moet u in het sollicitatiegesprek zonder problemen kunnen beantwoorden.

Slimme vragen bedenken met behulp van de informatie

Standaard zal in het sollicitatiegesprek ook gevraagd worden of u zelf nog vragen hebt. Het wordt eigenlijk van u verwacht dat u vragen hebt. U wilt namelijk gaan werken bij een bedrijf, en u kunt niet alles al weten over het bedrijf en de functie. Gebruik de informatie dat u kunt vinden over het bedrijf ook om goede vragen te bedenken. Het moeten wel vragen zijn waaruit blijkt dat u zich verdiept hebt in de achtergrond van het bedrijf.

Waarom heeft u bij dit bedrijf gesolliciteerd?

De interviewer zal willen weten waarom u gesolliciteerd hebt bij zijn of haar bedrijf. Het juiste antwoord op deze vraag is niet: “omdat u de vacature hebt gesteld”. U moet de interviewer het gevoel geven dat u dit bedrijf hebt uitgekozen, ook al is dat niet het geval. De interviewer wil het gevoel hebben dat ze speciaal zijn, omdat ze dat zelf waarschijnlijk ook vinden.

Wat houdt de functie in?

U kunt ook een vraag verwachten over uw verwachtingen over de inhoud van de functie. In de gestelde vacature kunt u veel informatie halen over de functie zelf. Dit moet u goed bestuderen om een goede indruk te hebben wat er van u verwacht gaat worden als ze u aannemen voor de functie. Op het internet kunt u nog gerichter zoeken door de reguliere werkzaamheden te achterhalen van de functie.

Uit kunnen leggen waarom de functie goed bij u past

De interviewer heeft een functie waar de perfecte kandidaat voor gevonden moet worden. U moet de interviewer kunnen overtuigen dat u de juiste persoon bent voor de functie. U moet het gevoel overbrengen dat ze niet verder hoeven te zoeken. Gedurende het sollicitatiegesprek moet dit gevoel gevormd worden.

Een sollicitatiegesprek duurt meestal één uur, maar meestal is er veel minder tijd nodig. Gedurende het gesprek hebt u wel de mogelijkheid om een negatieve indruk bij te schaven, maar u kunt een goede indruk ook juist weer teniet doen gedurende de rest van het gesprek.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sollicitatiegesprek: vragen over het bedrijf en de functie"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 28-02-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!