InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Waar kan ik terecht met juridische vraagstukken?

Waar kan ik terecht met juridische vraagstukken?

Waar kan ik terecht met juridische vraagstukken? Bij juridische vragen wordt gelijk gedacht aan een dure advocaat, maar u kunt ook bij andere partijen terecht die minder of zelfs niets in rekening brengen voor een advies. Op het moment dat u vertegenwoordigd moet worden in een rechtszaak, zal de rekening hoog uitvallen. Iedereen kan in de positie terecht komen dat er juridisch advies nodig is. U kunt in dit soort gevallen terecht bij een advocaat, maar u kunt vaak ook aankloppen bij instanties en belangenorganisaties. In dit artikel treft u een aantal organisaties of personen aan, waarbij u kunt aankloppen voor advies. In bepaalde gevallen is het niet noodzakelijk om een advocaat in te schakelen, maar kunt u het geschil beslechten tegen lagere kosten.

Wat is een mediator?

Een goedkoper alternatief in vergelijking met het inschakelen van advocaten is het inschakelen van een mediator. Deze is onpartijdig en probeert de partijen die onderling een conflict hebben, dichter bij elkaar te brengen. Deze bemiddelaar wordt vaak ingeschakeld bij echtscheidingen en kleinere conflicten. Bij een echtscheiding vervangt de mediator twee advocaten. De aanstaande ex-partners hoeven namelijk niet elk een advocaat in te schakelen die onderling briefjes naar elkaar gaan toesturen tegen hoge kosten voor hun clienten.

Wat kan een mediator u besparen?

Advocaten proberen het eerst onderling uit te vechten, om uiteindelijk de stap naar de rechter te maken. De kosten kunnen in dat geval eenvoudig in de duizenden euro´s lopen. Een mediator heeft als doel om het conflict op te lossen, en zal er minder snel voor kiezen om de zaak voor te leggen aan de rechter.

Gebruik maken van het juridisch Loket

Het Juridisch Loket heeft 30 vestigingen in het land en hebben daarnaast een telefoonnummer waar u heen kunt bellen voor juridisch advies. De service en advies is gratis. Mensen die in aanmerking komen voor gesubsidieerde rechtsbijstand kunnen ook gratis naar het spreekuur komen.

Advies inwinnen bij een rechtswinkel

In bepaalde gemeenten, kunt u ook terecht bij de rechtswinkel. Zij kunnen u gratis adviseren over juridische zaken.

Advies inwinnen bij de vakbond

Werknemers die lid zijn van de vakbond, kunnen gratis juridisch advies inwinnen bij de vakbond. Deze service is echter wel beperkt tot arbeidsgerelateerde geschillen. Zij kunnen ook arbeidsconflicten voor u uitvechten. Dit is namelijk een onderdeel van uw lidmaatschap. De voorwaarden kunnen hierin verschillen tussen de verschillende vakbonden.

Advies inwinnen bij een notaris

Bij bepaalde juridische geschillen kunt u ook naar een notaris stappen. Zij zijn gespecialiseerd in bijvoorbeeld het nalatenschap en rechten met betrekking tot onroerend goed. Een notaris kan optreden als deskundige bemiddelaar tussen de diverse partijen.

Geschillencommissies inschakelen

Diverse branches hebben een geschillencommissie in het leven geroepen om te voorkomen dat de branche schade oploopt door klachten die ontstaan en niet goed worden afgewikkeld. U kunt bij deze commissies gratis uw klacht voorleggen, en zij zullen vervolgens proberen om het geschil tussen de verkoper en de consument op te lossen op een manier waar beide partijen mee kunnen leven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Postbus 51

Reageer op het artikel "Waar kan ik terecht met juridische vraagstukken?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 07-06-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!