InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Mag een baas de werktijden zomaar veranderen?

Mag een baas de werktijden zomaar veranderen?

Soms wil een bedrijf haar bedrijfsvoering veranderen en wordt van medewerkers geëist dat ze op andere tijden gaan werken. Maar mag een baas zomaar de werktijden veranderen van een werknemer? En kan hij een werknemer dwingen om te gaan werken op andere werktijden. Alles over veranderende werktijden door de baas.

Werktijden zijn een onderdeel van de arbeidsvoorwaarden

Werktijden zijn onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Die zijn bij iemand aanstelling afgesproken. En een werkgever mag niet zomaar aan die arbeidsvoorwaarden gaan morrelen. Dus als een baas aangeeft dat de werktijden gaan veranderen, kan dat niet zomaar.

Werktijdenveranderingen mogen ook niet zomaar geweigerd worden

Maar voor de werknemer gelden ook plichten en als een werkgever de werknemers vraagt om mee te gaan in die nieuwe werktijden, maar dat niet zomaar geweigerd worden. Zeker als de baas kan aantonen waarom het nodig is dat er andere tijden nodig zijn waarop gewerkt wordt, is het moeilijk om dat te weigeren. Want de werknemer staat in dat geval juridisch niet heel erg sterk.

Afspraken zijn een rekbaar begrip: ook als het om werk gaat

Wie ooit afspraken maakte met zijn baas, kan zich daar wel op beroepen bij veranderingen, maar niets in het leven staat vast. Ook werktijden vallen daaronder, zeker als de bedrijfsvoering verandert. Daarom mag een werkgever zijn medewerkers vragen om te zorgen voor een oplossing als er ergens problemen ontstaan.

Afspraken over alleen bepaalde tijden werken in het contract een werknemer staat sterker

Staat echt expliciet in een contract op welke tijden iemand gaat werken, dan staat de persoon in kwestie wel veel sterker dan als dit niet is genoemd. Vaak staat in de arbeidsovereenkomst ook wel genoemd op welke tijden iemand geacht wordt te werken of het staat in de cao. Wie er echt niet uit komt, kan ook altijd nog een vakbond inschakelen. De vakbond kan op dat gebied adviseren, maar ook nakijken wat er gebruikelijk is in een bepaald vakgebied. Is met een baas mondeling overeengekomen dat iemand maar op bepaalde uren hoeft te werken, dan geldt die overeenkomst ook. Er is echter geen bewijs voor en als een baas zegt dat dit nooit gesproken is, heeft de werkgever geen poot om op te staan.

De baas toch tegemoet komen als hij veranderingen in de werktijden wil doorvoeren

Een goede arbeidsverhouding is ook wat waard. Wie echt niet kan werken op de tijden die de baas voorstelt, heeft misschien een andere oplossing.

De stap naar de rechter om werktijden

Wie er echt niet uit komt met zijn baas als het gaat om veranderde werktijden kan ook altijd nog naar de rechter stappen. Wie er dan wint is van te voren nooit goed in te schatten. Bij de ene rechter zal het economisch belang van een baas meer prioriteit krijgen dan de privé-belangen van een werknemer dan bij de ander. Bovendien is een recht krijgen op het gebied van arbeidsvoorwaarden niet altijd even bevorderlijk voor de sfeer. Als werkgever en werknemer een geschil moeten uitvechten voor de rechter, eindigt dat meestal niet in de beste verhoudingen. Niet dat dit een reden is om bepaalde rechten niet te halen natuurlijk, maar het is wel goed om daar van tevoren bij stil te staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Baasstress, te veel stress door je baas of leidinggevendeBaasstress, te veel stress door je baas of leidinggevendeHeb jij het gevoel dat je afhankelijk bent van de grillen van je baas, manager of leidinggevende? Neem jij teveel werk m…
De VAR: wat is de VAR verklaring?De VAR: wat is de VAR verklaring?Zelfstandigen zonder personeel (ZZP-ers) moeten hun opdrachtgevers vaak een Verklaring Arbeidsrelatie of te wel VAR over…
Rechten van de flexkrachtRechten van de flexkrachtSteeds meer mensen hebben een flexcontract. Dat betekent dat ze op oproepbasis werkzaam zijn. Er zijn verschillende soor…
Diana Ross de zangeresDe carriere van Diana Ross als soulzangeres is een Amerikaanse droom. Ze is een wereldster, een diva en een van de succe…
Hoeveel uren mag ik maximaal werken?De werknemers worden beschermd door de arbeidstijdenwet. De werkgever en de werknemers moeten zich houden aan deze wet,…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant Werk- en Loopbaancounsultancy

Reageer op het artikel "Mag een baas de werktijden zomaar veranderen?"

Reacties

Ted van Tol, 28-11-2015 13:27 #4
Ik werk als vaste nachtdienstmedewerker/ vaste wacht, in een zorginstelling voor mensen met een verstandelijke beperking. Tot voor kort werkte ik op 2 locaties waarvan er één met clienten met ernstige meervoudige handicaps. Nu ik 63 jaar ben begon ik die werklocatie te zwaar te vinden, kreeg allerlei signalen van fysieke overbelasting. Uit eigen initiatief ben ik gestopt op deze locatie en heb op de andere uitbreiding van contract uren gekregen. Ik ben daardoor van een contract van 80 % naar 68,89 % gegaan. Dit betekende natuurlijk ook een financiele achteruitgang.
Nu wil mijn werkgever op mijn huidige locatie mijn functie veranderen. Het zou inhouden dat ik
i.p.v. een wakende wacht in het vervolg 4 uur per nacht als slaapwacht moet gaan werken. De reden hiervoor is dat mijn werkgever dit financieel nodig heeft om deze locatie gezond te krijgen. Voor mij betekent dit een ingrijpende verandering.
1. Ik heb nooit problemen gehad met mijn bioritme. Als ik nu 4 uur per nacht zou slapen (met tussentijdse werkmomenten die niet te voorspellen zijn) denk ik dat ik nu overdag niet meer zal kunnen slapen. Alhoewel ik mij fit voel lijkt mij dit niet goed voor mijn gezondheid.
2. na vrijwillige inlevering van ruim 20 % zal er nu weer een aanzienlijk deel van mijn inkomen wegvallen omdat de slaapdiensturen minder betaald worden. Hierdoor kom ik in de financiele problemen en kan ik de vaste lasten, hypotheek e.d. straks niet meer betalen en moet ik misschien zelfs mijn huis te koop zetten.
Kan mijn werkgever mij dit zomaar opleggen? Reactie infoteur, 21-07-2016
Staat echt expliciet in een contract op welke tijden iemand gaat werken, dan staat de persoon in kwestie wel veel sterker dan als dit niet is genoemd. Vaak staat in de arbeidsovereenkomst ook wel genoemd op welke tijden iemand geacht wordt te werken of het staat in de cao. Wie er echt niet uit komt, kan ook altijd nog een vakbond inschakelen. De vakbond kan op dat gebied adviseren, maar ook nakijken wat er gebruikelijk is in een bepaald vakgebied. Is met een baas mondeling overeengekomen dat iemand maar op bepaalde uren hoeft te werken, dan geldt die overeenkomst ook.
Kom je er niet uit met je baas stap dan naar de vakbond of desnoods naar de rechter. Zeker gezien je leeftijd lijkt het me niet gezond zo'n verandering. Nachtdiensten zijn sowieso slecht voor de mens.

Jantinah, 23-10-2012 20:53 #3
Als door veranderde werktijden er uren te kort worden ingepland, bv bij een vast contract van 32 uur per week.
kan een werkgever deze verrekenen met vrije/vakantieuren?

Peter, 16-04-2012 20:04 #2
Hallo
Ik werk momenteel in een 3 ploegendienst. Er werd mij 3 jaar geleden verteld, bij de sollicitatie dat de opstart altijd op zondagnacht zou plaatsvinden, dus zondag de eerste nachtdienst. Nu wil mijn werkgever de eerste nachtdienst verschuiven naar de maandagnacht, zodat ik dus vrijdagnacht moet gaan werken. Nu kom ik daardoor in de problemen, omdat ik op zaterdag altijd mijn kinderen heb en hier niet zomaar onderuit kan. Heb hier in de omgeving ook geen famillie wonen waar ik mijn kinderen zomaar even naartoe kan brengen, dus ben dan aangewezen op een oppasmoeder of iets dergelijks ( kost mij dus weer extra geld ). Tevens heeft mijn werkgever de wijziging alleen aangegeven middels een memo, opgehangen in de kantine, dus vooraf geen overleg of wat dan ook. Het bedrijf heeft ongeveer een 5 tal vaste medewerkers die in de ploegendienst werken.
Ik heb al aangegeven, aan mijn werkgever, dat ik het waarschijnlijk niet rond kan krijgen om de vrijdagnacht te werken.

Neel Hehakaja, 08-09-2011 15:50 #1
Ik werk bij de jeugdzorg als slaapwacht van 22.00-09.00 uur. Mijn baas heeft de zondagdienst veranderd van 19.00-09.00 uur. Ik ben er niet mee eens maar wordt wel verplicht om te werken. Help, wat kan ik hier tegen doen? Reactie infoteur, 09-09-2011
In de tekst staan eigenlijk al uw vragen beantwoord. Als u het er niet mee eens bent, kunt u bij uw vakbond navraag doen of het zomaar kan. Als uw baas echter goede redenen heeft om dit te veranderen, dan is er ook goede kans dat u dit toch gewoon moet doen.

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 09-12-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Special: Rol werkgever
Reacties: 4
Schrijf mee!