InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Hoe vind je een goede letselschade advocaat?

Hoe vind je een goede letselschade advocaat?

Als je te maken hebt met letselschade, dan heb je waarschijnlijk ook een letselschade advocaat nodig. Als je gaat zoeken naar een advocaat, dan zul je zien dat het aanbod immens groot is. Het kan dus erg lastig zijn om een geschikte advocaat te vinden. Waar moet je nou eigenlijk op letten en hoe vind je een gespecialiseerde letselschade advocaat?

Wat is letselschade?

Letselschade kun je oplopen als er iets mis gaat buiten jouw schuld om. Je kunt bijvoorbeeld een been breken in een auto-ongeval, als een ander zich niet aan de voorrangsregels houdt. Ook kun je letselschade oplopen bij een medische misser, als er bijvoorbeeld een fout is gemaakt bij een operatie. Letselschade kun je ook hebben bij een overval, bijvoorbeeld als je gewond raakt nadat iemand je tas heeft gestolen, of omdat je slachtoffer bent van zinloos geweld.

Letselschade advocaat en LSA

LSA is de vereniging waar letselschade advocaten zich kunnen aansluiten. Niet iedere advocaat kan zich zomaar aansluiten bij de vereniging. Je moet namelijk aan strenge eisen voldoen om bij de LSA aangesloten te zijn. Zo moet je bijvoorbeeld vijf jaar werkervaring hebben als letselschade advocaat. Ook moet je de opleiding Grotiusopleiding Personenschade met succes hebben afgerond. Dit zijn niet de enige eisen om aangesloten te zijn. Je moet bijvoorbeeld ook zorgen dat je kennis actueel blijft en dat je op de hoogte blijft van wetswijzigingen. Dit moet de letselschade advocaat doen door een permanente opleiding te volgen. Als je dus in zee gaat met een advocaat die aangesloten is bij de LSA, dan weet je dat je te maken hebt met een professional.

Wat zijn je eigen eisen?

Het is belangrijk om goed na te gaan wat je eigen eisen zijn bij een letselschade advocaat. Iedere advocaat werkt op zijn eigen manier en je zult na moeten gaan wat jij prettig vindt en wat je voorkeuren zijn. Wil je liever dat er een schikking komt? Of voel je meer voor een rechtszaak? Ook is het natuurlijk belangrijk dat het goed voelt om met iemand in zee te gaan. Kun je het vinden in de ideeën van de advocaat of voelt het niet goed? Zodra je er een slecht gevoel bij hebt kun je beter iemand anders zoeken.

Het verliezen van de zaak

Sommige letseladvocaten werken met een systeem dat no cure no pay heet. Dit betekent dat je niet hoeft te betalen als ze de zaak niet winnen. Dit houdt ook in dat sommige advocaten de zaak niet aannemen als ze er te veel risico in nemen en dat ze het behoorlijk safe zullen spelen. Bedenk dus goed of je een advocaat wil die met de no cure no pay basis werkt, of die deze methode niet hanteert.

Ga altijd een gesprek aan met de letselschade advocaat

Bij het uitzoeken van een letselschade advocaat altijd eerst een gesprek aan. Zorg ervoor dat je weet wat zijn visie is en hoe hij denkt de problemen op te kunnen lossen. Wil hij voor een schadeclaim gaan of heeft hij hele andere plannen? Heeft hij sowieso wel het beste met je voor? Aangezien je veel te maken krijgt met de letselschade advocaat is het heel erg belangrijk dat het goed moet voelen als je met hem praat. Is dit niet het geval, dan kun je beter op zoek gaan naar iemand anders. Een vrijblijvend gesprek kun je met iedere letselschade advocaat hebben.

Meer over letselschade

Wil je meer te weten komen over letselschade? In de special Letselschade en letselschade advocaten krijg je informatie over allerlei zaken die te maken hebben met letselschade en letselschade advocaten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe vind je een goede letselschade advocaat?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 18-08-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Special: Letselschade
Schrijf mee!