Dure sms-diensten opzeggen
Dure sms-diensten opzeggen kan. Door iets te zien op tv en daarop te reageren met een sms-je, zitten sommige mensen vaak maanden aan een dure sms-berichtendienst vast. Soms snapt iemand ook helemaal niet waardoor die mobiele telefoonrekeningen zo hoog uitvallen. Die sms-diensten zijn dan vaak de boosdoener. Opzeggen van dure sms-diensten kan. Hieronder hoe je van dure sms-diensten afkomt.
Stichting sms-gedragscode
De Stichting SMS-Gedragscode heeft een website in het leven geroepen waarop veel informatie staat over het opzeggen van de diensten. De website is opgestart door alle aanbieders van SMS-diensten in Nederland.
Hoe zeg je een sms-dienst van dure berichten op?
- Door op sms-gedragscode een 4-cijferige nummer in te geven waar een bericht steeds vandaan komt is te achterhalen wie de aanbieder is.
- Wie steeds een bericht krijgt van 4444 (fictief) geeft dat in op de pagina en dan komt vanzelf de aanbieder tevoorschijn.
- Bovendien staat op de pagina ook hoe de sms-berichtendienst gestopt kan worden.
- Vaak is dat heel eenvoudig door een bericht te sturen naar datzelfde nummer (dus door op antwoorden te drukken) met daarbij STOP of UIT.
- Als de aanbieder zich daar aan houdt, dan houden de berichten vervolgens op.
- Is dat niet het geval dan staat bij datzelfde nummer ook vaak nog het nummer dat gebeld kan worden om de smsberichten te stoppen.
- Verder staat alle informatie vermeld over de aanbieder van de diensten. Dus in welk land de dienst is gevestigd (vaak niet eens in Nederland), wat er wordt aangeboden en wat de kosten per bericht zijn.
- Op de pagina staat verder ook nog welke sms-abonnementen de aanbieder nog meer aanbiedt. Dat kunnen er dus veel meer zijn.
Het opzeggen van de sms-dienstenservice lukt niet
Soms heeft het geen resultaat als iemand de 4-cijferige code heeft ingevoerd. De pagina geeft dan aan dat er geen gegevens zijn gevonden. Eerst kijken of de juiste code wel is ingevoerd is natuurlijk het eerste wat iemand dan moet doen. Maar het kan ook zijn dat het om een eenmalige SMS-dienst gaat. Eenmalige sms-diensten zijn ook bekend via de site, maar dan met algemene informatie. Daar vallen ook helpdeskgegevens onder van de leverancier van de berichten. Die zou in dat geval dan benaderd moeten worden door het nummer van die helpdesk te bellen.
Lukt het toch niet om een abonnementendienst op te zeggen via de pagina, dan biedt de telefoonrekening vaak ook nog soelaas. Door te kijken welk nummer steeds berichten stuurt, is te achterhalen wie de boosdoener is. Wie prepaid belt, kan via zijn provider achterhalen wie er achter de sms-dienst zit. Vaak willen providers overigens ook wel helpen bij het stopzetten van deze diensten. Ga dan gewoon naar de telefoonwinkel waar het abonnement is gekocht of bel met de klantenservice. Telefoonaanbieders worden namelijk niet blij van mensen die heel ontevreden zijn over diensten die ze niet hebben besteld of van mensen die hun rekeningen niet kunnen betalen omdat een simpel bericht 3 euro kost en ze daarvan enkele in de week krijgen.
SMS-gedragscode
Alle sms-leveranciers hebben afgesproken hoe ze sms-diensten moeten aanbieden. Daarbij is verschil tussen een sms-bericht dat 1 keer wordt verstuurd en abonnementendiensten waarbij wekelijks of soms zelfs dagelijks betaalde berichten worden verstuurd die door de eigenaar van het telefoonabonnement moeten worden betaald. Daarin staat ondermeer hoe mensen zich moeten aanmelden en hoe bedrijven reclame mogen maken voor sms-diensten. De volledige SMS-Gedragscode is te vinden via een link op
sms-gedragscode.
Helpfunctie: de sms-aanbieder moet antwoorden
In die gedragscode staat ook dat de aanbieder van sms-en moet zorgen voor een help-functie van de dienst. De persoon die steeds berichten ontvangt kan door HELP te sturen naar een aanbieder dan alle informatie ontvangen over de aanbieder. (Het bericht dat terugkomt, mag dan maximaal 25 eurocent kosten). In dat bericht moet staan hoe vaak er een bericht wordt verstuurd, hoeveel zo’n sms kost en hoe mensen zich kunnen afmelden. Als het om een eenmalige dienst gaat hoeft er niet afgemeld te worden, dus dat moet dan ook worden vermeld. Ook de naam van degene die de sms-en verstuurt is opgenomen in het bericht. Ook moet worden vermeld waar het bedrijf te vinden is via helpdesk of website. Natuurlijk moet ook hier weer worden vermeld hoe iemand zich kan afmelden. Dat is door naar een bepaald nummer de woorden UIT of STOP te sturen.
Reacties
Giovanna Fezzoli, 07-03-2015
Ik ontvang sms door 9779 en 9566, ik betaal 2 euro's per sms dat ze zenden. Ik heb gevraagd aan base provider deze te blokkeren maar ze blijven terug komen en ik blijf ervoor betalen.
Ik voel me wellicht verplicht mijn abonnement en nummer op te heven. Erg dat deze niet tegen gehouden kunnen worden.
Ik vond een adres door via het net te zoeken, waar ik een mail zond om deze tot stilstand te proberen brengen, maar zal het wel helpen? Wat kan ik nog doen? Is er een ombudsdienst ergens? Klacht neerleggen? Aangifte doen bij de politie?
Reactie infoteur, 21-03-2015
Ik zou zeker proberen dit stop te zetten. Wettelijk mogen bedrijven dit ook helemaal niet meer doen. Heb je je provider al gebeld met de vraag dit adres te blokkeren?
J. Hettinga, 02-11-2014
Ik ben er na een jaar achter dat code 2771 en code 3331 alsmaar geld achterelkaar innen. Ik snapte er niets van. Nu ben ik met hulp er achter gekomen. Het heeft me een 200 euro gekost. Deze week is er weer meer dan 100 euro afgeschreven. Ik doe nauwelijks iets met sms. Hoe kan ik mijn geld terugkrijgen van deze oplichters?
Reactie infoteur, 17-11-2014
Ik hoop dat je de dure sms diensten wel inmiddels hebt opgezegd. Of je je geld terug kunt krijgen weet ik niet. Dat gaat meestal erg moeizaam. Je zou een programma in kunnen schakelen als Kassa.