InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Wet koop op afstand

Wet koop op afstand

De Wet koop op afstand is een beschermingsmiddel voor de consument bij het doen van aankopen op het internet. Producten die men koopt in een fysieke winkel kunnen namelijk worden bekeken, getest en vastgehouden. Dit gaat echter niet op voor producten die de consument koopt via internet. Door middel van de Wet koop op afstand heeft de consument bedenktijd na de aankoop van een product of dienst.

De wet koop op afstand

De Wet koop op afstand is in werking getreden in het kader van stroomlijning van de Europese interne markt. Tevens wil de wet een betere bescherming bieden voor de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten. Het belangrijkste gegeven uit de wet is dat de consument, na levering van een product dat gekocht is op afstand, een bedenktijd van 7 werkdagen krijgt om een transactie zonder opgave van redenen of het te betalen van een boete te herroepen.

Het is hierbij belangrijk dat het product geen slijtage of schade heeft opgelopen. Het is een onwaar dat de klant het product niet uitgepakt of geprobeerd mag hebben. Daarvoor mag geen gebruikersvergoeding in rekening worden gebracht. Enige slijtage of schade mag wel in rekening worden gebracht. Daarnaast mag de verkoper de kosten voor het terugsturen door de klant laten betalen. Administratiekosten en de kosten voor het versturen van het product zijn voor rekening van de verkopende partij.

Een juridische open vraag in deze blijft wie er verantwoordelijk is op het moment dat er verpakkingsschade ontstaat. In veel gevallen zal de verkopende partij de klant hiervoor een bedrag in rekening brengen, maar de verkoper mag de retour niet automatisch weigeren vanwege de beschadeging van de verpakking of omdat het product niet is teruggestuurd in de originele verpakking.

Tevens heeft de leverancier een informatieplicht. Dit betekent dat de leverancier bepaalde informatie moet verstrekken voordat de koop tussen leverancier en consument wordt gesloten. De volgende informatie moet uiterlijk bij levering schriftelijk worden verstrekt door de verkopende partij:
  • identiteit van de leverancier;
  • de belangrijkste kenmerken van het goed of de dienst;
  • de prijs;
  • de wijze van betaling en van levering;
  • de eventuele leveringskosten;
  • de geldigheidsduur van het aanbod of van de prijs;
  • het recht van de consument om de overeenkomst binnen een bedenktijd te beëindigen;
  • de minimumduur van de overeenkomst wanneer het gaat om duurzame of periodieke dienstverlening of productlevering;
  • de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken;
  • after sales service en garantie;
  • de voorwaarden voor de ontbinding van de overeenkomst, indien deze van onbepaalde duur is of een duur heeft van meer dan een jaar (meestal niet van toepassing op aankopen via internet).

Herroepingrecht

De Wet koop op afstand is voornamelijk in het leven geroepen voor aankopen via de computer of een andere elektronische weg. Het is namelijk niet mogelijk om aankopen via deze wegen te testen of te zien. Om deze reden vindt de wetgever het noodzakelijk om de consument een 'bedenktijd' van zeven werkdagen te gunnen waarbinnen deze het produkt zonder opgaaf van redenen kan retourneren, of in het geval van een dienst, de overeenkomst kan ontbinden. Op het moment dat een product retour wordt gestuurd moet de consument er wel rekening mee houden dat hij of zij de rekening van de kosten moet betalen, tenzij vooraf uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

U als consument moet wel oppassen voor de mogelijkheid van dienstverleners om het herroepingsrecht te laten vervallen. Dit kan zelfs voor producten welke u eigenlijk wel dit recht geven. Dit kan op het moment zodra de levering van de dienst, binnen acht dagen na het tot stand komen van de overeenkomst, met instemming van u is begonnen.

Uitzonderingen herroepingsrecht

Zoals de titel al aangeeft zijn er producten waarvoor het herroepingsrecht niet geldt. De consument heeft in deze gevallen ook geen mogelijkheid om een beroep te doen op de Wet koop op afstand. Het gaat in dit geval om producten die zijn vervaardigd in overeenstemming met specificaties van de consument (op maat gemaakte kleding, schoenen of reizen), duidelijk persoonlijk van aard zijn of snel kunnen bederven (bloemen). Het is echter wel belangrijk dat de verkopende partij u erop wijst dat u geen beroep kan doen op uw herroepingsrecht.

Financiële diensten kopen via het internet

Op het moment dat u als consument een aankoop doet van een financiële dienst moet u echter wel oppassen. Een dergelijke aankoop is namelijk niet onderworpen aan de Wet koop op afstand maar aan de Wet op het financieel toezicht. Dit betekent dat u zich eventueel niet kan beroepen op het herroepingsrecht wat is opgenomen in de Wet koop op afstand.
© 2010 - 2019 Zonnetje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is koop op afstand?Koop op afstand zijn bijzondere bepalingen voor vastgelegd ten opzichte van andere manieren van het kopen en verkopen va…
De Wet Koop op AfstandDe Wet Koop op AfstandVerkopen via de telefoon, op internet of uit een catalogus vallen onder de Wet Koop op Afstand. Deze wet is in 2001 inge…
Kopen op afstand is bij wet geregeldKopen op afstand is bij wet geregeldWie als consument in Nederland iets koopt op afstand is gelukkig beschermd via de wet Kopen op Afstand 2018 en 2019. Wat…

Reageer op het artikel "Wet koop op afstand"

Reactie

Giuseppe Theuws, 06-09-2011 14:07 #1
Stel ik heb wat besteld en betaald. De levering duurt lang en langer. ik besluit om de order te annuleren zonder dat de bestelling doorgestuurd is naar mijn huisadres. Is het dan gerechtvaardigd om de uitgave geheel terug te krijgen? Moet ik dan genoegen nemen met een kortingsbon of kadobon? Het vertrouwen in de leverancier is namelijk weg.

Infoteur: Zonnetje
Gepubliceerd: 14-05-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 1
Schrijf mee!