InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Veilig vakantie boeken via het internet

Veilig vakantie boeken via het internet

Veilig vakantie boeken via het internet Op het internet zijn duizenden zo niet tienduizenden vakanties te vinden en te boeken. Maar niet al die aanbieders zijn allemaal even vertrouwd. Sommigen strijken het geld op en de betaler kan fluiten naar zijn geld. Of bij aankomst blijkt dat geweldige huis een bouwval zonder voorzieningen. Toch zijn er manieren om zo veilig mogelijk een vakantie per internet te boeken. Zo boek je op een veilige manier een vakantie per internet.

Vakantie boeken via het internet: veel mensen doen het

Wie niet een hele dag op het reisbureau wil zitten om tijdens hoogtijdagen nog een vakantie te kunnen bemachtigen doet dat vaak achter de computer. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek is gebleken dat 6 van de 10 mensen die via internet zaken bestellen dan een reis “kopen”. Dit betekent dat reizen of accommodaties zoals hotels of appartementen het vaakst worden geboekt de belangrijkste internetaankopen zijn.

Regels voor veilig boeken van vakanties via het internet

  • De belangrijkste regel voor het veilig boeken van reizen of accommodaties via het internet is dat er gecheckt wordt op de organisatie. Dit kan via de website van de Kamer van Koophandel. Daarop is te vinden of de reisaanbieder inderdaad bestaat en of hij op het opgegeven adres is gevestigd.
  • Net zo belangrijk is het om na te gaan of de reisaanbieder is aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR). Dit is van belang omdat een organisatie die is aangesloten bij de SGR klanten schadeloos stelt als de firma failliet gaat of in moeilijkheden raakt. De ANVR heeft voor het internet een gedragscode opgesteld die de consument bij het boeken van een vakantie beschermt. In de code zijn afspraken opgenomen over de plicht tot informeren die de reisorganisator heeft, maar ook is vastgelegd hoe wordt om moet worden gegaan met persoonsgegevens. Wie wil weten of een aanbieder van reizen is aangesloten bij de ANVR kan terecht op de website: www.anvr.travel.nl

De reis zelf checken

Wie er van overtuigd is dat de aanbieder goed is, kan verder nog de reis doornemen. Via Google Maps is te zien waar een hotel zich precies bevindt. Twee weken langs een drukke snelweg doorbrengen in de hoop op rust is vaak niet wat mensen voor ogen hadden. Ook is op Google Maps te zien of het strand echt zo dichtbij ligt als de reisaanbieder de klanten voorschotelt.

Recensies lezen van andere reizigers over internetreizen

Een andere mogelijkheid om te checken of een reis goed is, is het nalezen van recensies van andere reizigers. De bekendste is Zoover.

Prijzen van vakanties vergelijken op het internet

Via het internet boeken heeft vele voordelen. Het kan op een tijdstip dat reisbureaus al gesloten zijn. Maar reizen via het internet boeken zijn vaak ook goedkoper. Bovendien is het gemakkelijk om de prijzen met elkaar te vergelijken. Bij de ene aanbieder kost een reis naar een bepaalde locatie namelijk soms aanzienlijk minder dan bij een andere aanbieder. Het loont dus zeker de moeite om dat te checken. Bovendien is er ook een vergelijkingssite waarbij gecheckt kan worden bij wie de goedkoopste reis te krijgen is.

Bij de directe aanbieder van vakanties of accommodaties boeken

Wie een reis heeft gevonden via het internet kan ook bij de aanbieder zelf vragen wat de kosten zijn. Soms is het namelijk goedkoper om zelf te boeken dan via een tussenpersoon die er ook nog aan moet verdienen. Alleen een hotel boeken valt echter niet onder de voorwaarden van ANVR en SGR. Pas daar dus mee op.

Let op de toeslagen bij vakanties per internet

De reizen die via het internet worden aangeboden bevatten elementen die zijn inbegrepen, maar vaak ook zaken die er nog extra bij komen. Dat maakt de prijs vaak hoger. Kijk dus goed of onvermijdbare bijkomende kosten zoals veiligheidsheffingen en luchthavenbelastingen wel in de prijs zitten. Dat hoort wel zo te zijn, maar is soms niet het geval. Kijk ook goed of de brandstofheffing wel inclusief is. Die kan zeker bij een verre reis namelijk behoorlijk oplopen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • ANVR]
  • SGR

Reageer op het artikel "Veilig vakantie boeken via het internet"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 16-11-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!