Garantietermijnen en misverstanden in verband met garantie

Het begrip garantie heeft de laatste jaren nogal wat stof doen opwaaien. Er is namelijk nogal wat onduidelijkheid over wettelijke garantietermijnen, het bijkopen van garantie en eventuele aanspraak op garantie wanneer men een product tweede hands koopt.

Garantie

Garantie is een veelvoorkomend begrip waar nogal wat verwarring over bestaat. Veel mensen weten niet precies hoe het begrip garantie werkt en wat hun rechten zijn met betrekking tot garantie. Daarom wordt vaak afgegaan op medewerkers van winkels/ verkopende partijen, de wettelijke praktijk blijkt echter vaak iets anders te liggen.

Garantie is een begrip waarmee men aangeeft dat ergens voor ingestaan wordt. Een garantie op een bepaald product, betekent dat de verkopende partij instaat voor het feit dat het product voldoet aan de beloofde eisen. Wanneer dit product hier niet aan voldoet, dan kan de koper aanspraak maken op de garantie.

Verwachtingen bij een product

Op het moment dat u een product koopt, mag u verwachten dat dit een goed product is. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. U moet het product over een redelijke termijn op een normale manier kunnen gebruiken. De redelijke termijn is afhankelijk van het soort product, de kwaliteit, de prijs en wat u kon verwachten. Zo kunt u bijvoorbeeld wettelijk gezien langer iets verwachten van een televisie dan een setje batterijen. Tevens speelt in dit verhaal ook mee hoe u het product gebruikt heeft. Op het moment dat u het product verkeerd gebruikt heeft, dan moet u de kosten van reparatie of een nieuw product zelf betalen.

Op het moment dat het product niet goed is heeft u recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Deze reparatie of vervanging moet dan binnen een bepaalde tijd geschieden zonder dat u daar last van heeft. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. Deze keuze mag de verkoper zelf bepalen, mits u geen last hiervan ondervindt.

Garantietermijn

Wettelijke garantie en fabrieksgarantie, ook wel extra garantie genoemd zijn de twee verschillende soorten bestaande garanties. Tussen beide soorten garanties zitten echter verschillen.

Fabrieksgarantie

Fabrieksgarantie is garantie die wordt gegeven door de fabrikant. De fabrikant geeft door middel van de fabrieksgarantie aan dat het product een bepaalde kwaliteit heeft en dat hij die kwaliteit van het product garandeert zolang de fabrieksgarantie loopt. Een zelfde soort garantie kan ook worden gegeven door de verkoper. De verkoper garandeert dan dat het product wat hij verkoopt een bepaalde kwaliteit heeft en dat hij die kwaliteit van het product zolang de garantie loopt. De meeste garantie loopt echter meestal via de fabrikant.

Een fabrieksgarantie is voor de koper gunstig, omdat de verkoper binnen deze garantietermijn moet bewijzen dat het product weldegelijk aan de beloofde eisen heeft voldaan. We spreken hierbij van omgekeerde bewijslast, de gebruiker hoeft namelijk niet te bewijzen dat het product niet door zijn toedoen kapot is gegaan. Een voorbeeld is een laptop die binnen één jaar kapot gaat. Op het moment dat de verkoper denkt dat dit komt omdat u hem hebt laten vallen, dan moet hij dat bewijzen. Wanneer je geen garantie hebt, of alleen wettelijke garantie dan moet u bewijzen dat de laptop niet is gevallen.

Wettelijke garantie

Met de fabrikant heeft u in veel gevallen geen koopovereenkomst gesloten. Daarom kan je via de wettelijke garantie vaak niet op de fabrikant verhalen. Deze wettelijke garantie kan verhaalt worden op de verkoper, het sluiten van een koopovereenkomst brengt namelijk wettelijke verplichtingen voor de verkoper mee. Dus op het moment dat de fabrieksgarantie niet meer geldig is, maar er nog wel wettelijke garantie op het product rust kan men dit recht claimen. Dit kan u doen bij diegene bij wie het product is gekocht. Veel kopers verkeren in de veronderstelling, dat hun rechten beperkt zijn tot hetgeen in het garantiebewijs vermeld staat, dit is echter niet zo!

U hebt een wasmachine gekocht. Op het moment dat na twee jaar de pomp kapot gaat is het product ondeugdelijk en kunt u teruggaan naar de winkel. Op het moment dat de wasmachine niet meer gerepareerd kan worden heeft u recht op een gratis nieuwe wasmachine. Als dit niet gebeurd, dan kan u de overeenkomst ontbinden. Tevens heeft u het recht op teruggave van het aankoopbedrag van de wasmachine.

garantie bijkopen

In sommige gevallen is het bijkopen van garantie wel handig. In tegenstelling wat vaak wordt beweerd kan dit namelijk gunstig zijn. Op het moment dat u dan van rechtswege meer rechten krijgt, is het bijkopen van garantie voordelig. Een goed voorbeeld in deze is de aankoop van een televisie. Na vier jaar gaat de televisie kapot en is niet meer te repareren. Op dit moment is de garantietermijn al verstreken en geeft ook de wettelijke garantietermijn over het algemeen niet meer de mogelijkheid op restitutie van het gehele aankoopbedrag of een nieuwe televisie. In zo'n geval had je dus beter extra garantie kunnen kopen. Echter, moet je hiermee wel oppassen dat je niet te lang extra bijverzekerd en moet de kans ingeschat worden hoe groot de kans is dat het product kapot gaat in de tijd tussen de fabrieksgarantie en de bijverzekerde garantie. Tevens moet u ook in ogenschouw nemen hoelang de wettelijke garantie loopt en hoeveel van deze garantietermijn u nu (onnodig) extra verzekert tegen bepaalde kosten.

garantie op tweede hands producten

Over het algemeen wordt er geen garantie afgegeven op het moment dat u een product tweede hands koopt. Volgens het Burgerlijk Wetboek moet een verkocht product wel deugdelijk zijn en geen verborgen gebreken vertonen. Daarom heeft u in deze gevallen zes maanden de tijd om in dergelijke gevallen bij de verkoper uw aankoopbedrag terug te eisen. U, als koper, zal wel moeten bewijzen dat er aan het product een gebrek kleeft en dat het product het gebrek al vertoonde op het moment dat u het product kocht of dat u bij aankoop van het product redelijkerwijs niet kon weten dat het product dit gebrek binnen 6 maanden ging vertonen.

Uitspraak van de rechter

Een goed voorbeeld hiervan is de verkoop van een tweede hands auto door een autobedrijf. 5 maanden na aankoop van de auto bleek dat verschillende slangen van de auto vol zaten met kleine gaatjes. Aan het vervangen van deze slangen zaten kosten voor de nieuwe eigenaren van de auto. Deze nieuwe eigenaren wilde de schade hiervan verhalen op het autobedrijf, immers de auto vertoonde binnen 6 maanden gebreken volgens hun die niet te wijten waren aan het gebruik van de auto.

De rechter stelde de mensen in het gelijk. De slijtage van de slangen was een proces wat zich in de afgelopen vijf maanden had voortgezet, maar zeer zeker was begonnen vóórdat de auto was gekocht. Het autobedrijf had dit op het moment dat zij de auto inkochten en klaar maakte voor verkoop kunnen weten. Zij wisten dus dat op termijn de slangen aan vervanging toewaren. Om die reden moesten zij dan ook opdraaien voor de kosten van de reparatie.
© 2010 - 2024 Zonnetje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Bedden merken - Welk merk bed kies je?Als je een bed wilt kopen kun je uit verschillende merken kiezen. Ieder merk heeft zijn voordelen en nadelen. Vergelijk…
Garantie na de officiële garantieperiode?Misschien is het u ook wel eens overkomen dat door u aangeschafte apparatuur het begaf, net nadat de fabrieksgarantieper…
Garantie op gekochte artikelenIedereen is consument, iedereen koopt en iedereen doet dit vrijwel dagelijks. Veel consumenten voelen zich niet serieus…
Garantie en extra garantieWinkels en andere aanbieders proberen tegenwoordig vaak om een extra garantie te verkopen bij witgoed als wasmachines, v…

Recht binnen de Europese UnieRecht binnen de Europese UnieIn dit artikel zal er een beschrijving worden gegeven van het recht dat wordt gehanteerd binnen de Europese Unie. Het ge…
Commissie bezwaarschriftenDe commissie bezwaarschriften is een adviesorgaan van de gemeente. Wanneer u het niet eens bent met een besluit van de g…
Bronnen en referenties
  • Consuwijzer.nl
  • Wetten.nl
  • Rijdende rechter
Reactie

Erwin, 25-08-2010
Hoe zit dat met een tweedehandsauto van 3400 euro, waar binnen drie maanden de eerste problemen mee zijn?
Bovag garantie bij een garage zegt 6 maanden garantie op alle auto's boven de 4500,- euro. Auto dus gekocht bij de garage (omdat er dan wel van uitgaat dat het beter is dan bij particulier) Nu meer dan 8 maal bij de gargage geweest, rekening betaald en er komen nog rekeningenen het einde is nog niet in zicht. Allemaal nog binnen 6 maand.
Groeten

Erwin Reactie infoteur, 10-11-2010
Beste Erwin,

mijn excuses voor mijn late reactie… Het is natuurlijk erg lastig voor mij om u te adviseren in deze kwestie. Ik hoop dat de zaak al is opgelost.

Volgens mij is het in deze zaak ook belangrijk of de schade al zou zijn ontstaan voordat jij hem kocht, of dat de garage dit niet kon hebben geconstateerd voordat u de auto kocht.

Mijn tip zou zijn om contact op te nemen met de BOVAG om uw zaak aan hen voor te leggen.

Heel veel succes.

Gr. Dennis

Zonnetje (7 artikelen)
Laatste update: 28-03-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.