InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Garantietermijnen en misverstanden in verband met garantie

Garantietermijnen en misverstanden in verband met garantie

Het begrip garantie heeft de laatste jaren nogal wat stof doen opwaaien. Er is namelijk nogal wat onduidelijkheid over wettelijke garantietermijnen, het bijkopen van garantie en eventuele aanspraak op garantie wanneer men een product tweede hands koopt.

Garantie

Garantie is een veelvoorkomend begrip waar nogal wat verwarring over bestaat. Veel mensen weten niet precies hoe het begrip garantie werkt en wat hun rechten zijn met betrekking tot garantie. Daarom wordt vaak afgegaan op medewerkers van winkels/ verkopende partijen, de wettelijke praktijk blijkt echter vaak iets anders te liggen.

Garantie is een begrip waarmee men aangeeft dat ergens voor ingestaan wordt. Een garantie op een bepaald product, betekent dat de verkopende partij instaat voor het feit dat het product voldoet aan de beloofde eisen. Wanneer dit product hier niet aan voldoet, dan kan de koper aanspraak maken op de garantie.

Verwachtingen bij een product

Op het moment dat u een product koopt, mag u verwachten dat dit een goed product is. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. U moet het product over een redelijke termijn op een normale manier kunnen gebruiken. De redelijke termijn is afhankelijk van het soort product, de kwaliteit, de prijs en wat u kon verwachten. Zo kunt u bijvoorbeeld wettelijk gezien langer iets verwachten van een televisie dan een setje batterijen. Tevens speelt in dit verhaal ook mee hoe u het product gebruikt heeft. Op het moment dat u het product verkeerd gebruikt heeft, dan moet u de kosten van reparatie of een nieuw product zelf betalen.

Op het moment dat het product niet goed is heeft u recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Deze reparatie of vervanging moet dan binnen een bepaalde tijd geschieden zonder dat u daar last van heeft. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. Deze keuze mag de verkoper zelf bepalen, mits u geen last hiervan ondervindt.

Garantietermijn

Wettelijke garantie en fabrieksgarantie, ook wel extra garantie genoemd zijn de twee verschillende soorten bestaande garanties. Tussen beide soorten garanties zitten echter verschillen.

Fabrieksgarantie

Fabrieksgarantie is garantie die wordt gegeven door de fabrikant. De fabrikant geeft door middel van de fabrieksgarantie aan dat het product een bepaalde kwaliteit heeft en dat hij die kwaliteit van het product garandeert zolang de fabrieksgarantie loopt. Een zelfde soort garantie kan ook worden gegeven door de verkoper. De verkoper garandeert dan dat het product wat hij verkoopt een bepaalde kwaliteit heeft en dat hij die kwaliteit van het product zolang de garantie loopt. De meeste garantie loopt echter meestal via de fabrikant.

Een fabrieksgarantie is voor de koper gunstig, omdat de verkoper binnen deze garantietermijn moet bewijzen dat het product weldegelijk aan de beloofde eisen heeft voldaan. We spreken hierbij van omgekeerde bewijslast, de gebruiker hoeft namelijk niet te bewijzen dat het product niet door zijn toedoen kapot is gegaan. Een voorbeeld is een laptop die binnen één jaar kapot gaat. Op het moment dat de verkoper denkt dat dit komt omdat u hem hebt laten vallen, dan moet hij dat bewijzen. Wanneer je geen garantie hebt, of alleen wettelijke garantie dan moet u bewijzen dat de laptop niet is gevallen.

Wettelijke garantie

Met de fabrikant heeft u in veel gevallen geen koopovereenkomst gesloten. Daarom kan je via de wettelijke garantie vaak niet op de fabrikant verhalen. Deze wettelijke garantie kan verhaalt worden op de verkoper, het sluiten van een koopovereenkomst brengt namelijk wettelijke verplichtingen voor de verkoper mee. Dus op het moment dat de fabrieksgarantie niet meer geldig is, maar er nog wel wettelijke garantie op het product rust kan men dit recht claimen. Dit kan u doen bij diegene bij wie het product is gekocht. Veel kopers verkeren in de veronderstelling, dat hun rechten beperkt zijn tot hetgeen in het garantiebewijs vermeld staat, dit is echter niet zo!

U hebt een wasmachine gekocht. Op het moment dat na twee jaar de pomp kapot gaat is het product ondeugdelijk en kunt u teruggaan naar de winkel. Op het moment dat de wasmachine niet meer gerepareerd kan worden heeft u recht op een gratis nieuwe wasmachine. Als dit niet gebeurd, dan kan u de overeenkomst ontbinden. Tevens heeft u het recht op teruggave van het aankoopbedrag van de wasmachine.

garantie bijkopen

In sommige gevallen is het bijkopen van garantie wel handig. In tegenstelling wat vaak wordt beweerd kan dit namelijk gunstig zijn. Op het moment dat u dan van rechtswege meer rechten krijgt, is het bijkopen van garantie voordelig. Een goed voorbeeld in deze is de aankoop van een televisie. Na vier jaar gaat de televisie kapot en is niet meer te repareren. Op dit moment is de garantietermijn al verstreken en geeft ook de wettelijke garantietermijn over het algemeen niet meer de mogelijkheid op restitutie van het gehele aankoopbedrag of een nieuwe televisie. In zo'n geval had je dus beter extra garantie kunnen kopen. Echter, moet je hiermee wel oppassen dat je niet te lang extra bijverzekerd en moet de kans ingeschat worden hoe groot de kans is dat het product kapot gaat in de tijd tussen de fabrieksgarantie en de bijverzekerde garantie. Tevens moet u ook in ogenschouw nemen hoelang de wettelijke garantie loopt en hoeveel van deze garantietermijn u nu (onnodig) extra verzekert tegen bepaalde kosten.

garantie op tweede hands producten

Over het algemeen wordt er geen garantie afgegeven op het moment dat u een product tweede hands koopt. Volgens het Burgerlijk Wetboek moet een verkocht product wel deugdelijk zijn en geen verborgen gebreken vertonen. Daarom heeft u in deze gevallen zes maanden de tijd om in dergelijke gevallen bij de verkoper uw aankoopbedrag terug te eisen. U, als koper, zal wel moeten bewijzen dat er aan het product een gebrek kleeft en dat het product het gebrek al vertoonde op het moment dat u het product kocht of dat u bij aankoop van het product redelijkerwijs niet kon weten dat het product dit gebrek binnen 6 maanden ging vertonen.

Uitspraak van de rechter

Een goed voorbeeld hiervan is de verkoop van een tweede hands auto door een autobedrijf. 5 maanden na aankoop van de auto bleek dat verschillende slangen van de auto vol zaten met kleine gaatjes. Aan het vervangen van deze slangen zaten kosten voor de nieuwe eigenaren van de auto. Deze nieuwe eigenaren wilde de schade hiervan verhalen op het autobedrijf, immers de auto vertoonde binnen 6 maanden gebreken volgens hun die niet te wijten waren aan het gebruik van de auto.

De rechter stelde de mensen in het gelijk. De slijtage van de slangen was een proces wat zich in de afgelopen vijf maanden had voortgezet, maar zeer zeker was begonnen vóórdat de auto was gekocht. Het autobedrijf had dit op het moment dat zij de auto inkochten en klaar maakte voor verkoop kunnen weten. Zij wisten dus dat op termijn de slangen aan vervanging toewaren. Om die reden moesten zij dan ook opdraaien voor de kosten van de reparatie.
© 2010 - 2019 Zonnetje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bedden merken - Welk merk bed kies je?Als je een bed wilt kopen kun je uit verschillende merken kiezen. Ieder merk heeft zijn voordelen en nadelen. Vergelijk…
Garantie na de officiële garantieperiode?Misschien is het u ook wel eens overkomen dat door u aangeschafte apparatuur het begaf, net nadat de fabrieksgarantieper…
Garantie op gekochte artikelenIedereen is consument, iedereen koopt en iedereen doet dit vrijwel dagelijks. Veel consumenten voelen zich niet serieus…
Garantie en extra garantieWinkels en andere aanbieders proberen tegenwoordig vaak om een extra garantie te verkopen bij witgoed als wasmachines, v…
Tuingereedschap, let op garantie!Tuingereedschap is niet in één maat of merk verkrijgbaar, er zijn diverse maten en merken. Je kunt kiezen uit bijvoorbee…
Bronnen en referenties
  • Consuwijzer.nl
  • Wetten.nl
  • Rijdende rechter

Reageer op het artikel "Garantietermijnen en misverstanden in verband met garantie"

Reacties

J. B., 16-08-2016 15:31 #16
Zeer net artikel, maar niet van toepassing op de zakelijke markt. Dit is consumentenrecht en niet van toepassing op B2B ben ik achter gekomen. Een smartphone gekocht door een particulier heeft dus minimaal 2 jaar wettelijke garantie maar een zelfde smartphone gekocht door een ZZP'er heeft dus max. 1 jaar fabrieksgarantie. En als kleine ZZP'er heb je geen poot om op te staan.

J. B. de Weerd, 23-01-2016 19:36 #15
In onze nieuwe woning is een lift geplaatst (Ciebes serie A) door Aesy Liften te Zevenaar. De garantie op deze lift is 2 jaar. Deze vervalt volgens Aesy Liften echter indien de liftinstallatie door een ander bedrijf dan Aesy Liften wordt onderhouden (1 x per jaar). Wij hebben een offerte voor een beduidend lager bedrag dan Aesy biedt met dezelfde onderhoudshandelingen.
Mag Aesy Liften stellen dat de garantie vervalt indien wij het onderhoud gunnen aan het bedrijf met de lagere prijs? Vervalt dan inderdaad de (fabrieks)garantie?

Vincent, 08-05-2015 13:33 #14
Heb in december een nieuwe bank gekocht (grote hoek bank) en ik heb geconstateerd dat die in april helemaal verkleurd was. De verkoopster had, op het moment van aankoop, aangegeven dat het om een synthetisch stof ging en dus niet gevoelig was voor verkleuring. Ik heb dit gemeld in April en het bedrijf zegt dat ze dit niet kunnen vervangen omdat het niet onder garantie valt. Verder is hun aanbod dat ze de verkleurde hoes wel willen vervangen maar dan met 50% korting.
Wat zijn rechten ten opzichte van product wat in minder dan 4 maanden tijd (en ook de donkerste maanden) helemaal verkleurd is maar niet onder garantie vallen?

Jolanda, 07-04-2015 11:45 #13
Heb 2 weken geleden een 2 de hands auto gekocht, we hebben gelukkig bovag garantie(3 maanden). En er zijn problemen met de transmissie.
Als de garage het vervangt of maakt kunnen wij dan op het product wat vervangen of gemaakt is nieuwe 3 maanden garantie krijgen?

Nico, 19-03-2015 16:50 #12
Heb een half jaar geleden een motor gekocht. Nu blijkt dat een klein onderdeel vervangen moet worden. Ben ik verplicht om bij de verkoper de werkzaamheden te laten uitvoeren of mag dit ook bij een andere erkende merkdealer.

Herold, 26-07-2014 14:27 #11
Heb 15-06-2012 een melkopschuimer gekocht bij Kijkshop. Na een paar maanden gaf hij de geest. Heb toen 19-11-2012 een nieuwe gekregen nu ging deze 21-juli 2014 kapot en gelijk bij de kijkshop ingeleverd. Volgens de medewerker zou de garantie vanaf het nieuw product gelden wat ook mijn gedachten was. Het volgende kregen wij terug van de leverancier het, zou vanaf de aankoopdatum gelden. Graag een reactie.

Jan, 01-01-2014 09:57 #10
Mijn dochter en haar vriend hebben een kleine 3 jaar terug een tv van Samsung gekocht bij Expert. Ik heb het niet over een kleine maar zo grote die toen ca 800 euro heeft gekost. Nu hebben ze een aantal zwarte strepen door het scherm lopen en blijk, volgens Expert, dat het een pixel probleem is. De garantie van twee jaar is voorbij dus helaas pindakaas. Ik vind dit eigenlijk absurd dat dit na een kleine 3 jaar gebeurd en zit eigenlijk ook met wat is normaal en hoe zit het met fabrieksgarantie maar zeker met de wettelijke garantie. Moet men nu altijd de extra garantie bijkopen daar een product zoals dit maar 2 jaar mee gaat. Volgens Expert wel. Laten maken door Samsung blijkt/ schijnt richting de 500 euro te gaan. Wat mag ik eigenlijk verwachten van ene huidig product?

Nokkebrok, 30-05-2013 23:35 #9
Hallo, afgelopen donderdag 23 mei een auto gekocht bij een handelaar. Voordat ik hem kon ophalen kreeg hij nog een nieuwe APK. Nu een week later blijk er toch het 1 en ander mis te zijn… Kosten post ongeveer 500 euro. O.a. Is de waterpomp kapot enz… Wat nu sta ik toch in mijn recht en kan ik gewoon terug naar die handelaar en moet hij me tegemoet komen in de kosten cq alles vergoeden. Voor mij is dit toch wel een domper, mijn vakantie geld uitgegeven aan een auto blijkt er gewoon nog 500 euro boven op te komen, en dat voor een alleenstaande moeder in de WAO ik kan die kosten helaas niet betalen maar doorrijden gaat ook niet, want dan is straks de hele motor naar de knoppen. Gr. Van een hopeloze moeder.

Ruben, 21-05-2013 12:48 #8
Vraag:
ik heb 3 jaar geleden een nieuwe wasmachine van samsung gekocht. deze begon gister ineens heel erg te brommen en pompte geen water meer weg. ik ben terug gegaan naar de winkel en die vertelde mij te bellen met samsung. dit advies heb ik opgevolgd. samsung geeft aan dat de kosten minimaal 110 euro zijn voor het voorrijden en onderzoek hierbij kunnen nog onderdelen komen die ik ook zelf moet betalen. ik heb aangegeven dat het misschien economische levensduur was samsung gaf aan tussen de 5 en 7 jaar maar mijn probleem is technische levensduur. hoelang die is geeft samsung geen reactie op. bij wie kan ik nu mijn garantie {economische levensduur} claimen of kan iemand mij vertellen wat mijn rechten zijn en wat ik verder nog kan doen?

R. de Vreede, 28-02-2013 22:19 #7
Hallo,
Ik vind dat u aangaande de aankoop van auto's nogal vreemde uitspraken doet, welke totaal niet overeenkomen met wat andere advocaten en/of rechters zeggen. Een tweedehands auto moet, mits de verkoper de aankoop heeft gedaan bij een erkend bedrijf 12 maanden zorgeloos kunnen rijden. Mijn broer had bij een bovag erkend bedrijf een mercedes gekocht met een nieuwe apk/grote beurt en bovag garantie. En mijn vader heeft zelf 42 jaar in de auto's gezeten, maar BOVAG stelt niets blijkbaar, want eenmaal op de brug gezet : rechterschokbreker nog maar 10%, moet minimaal 50 of 60% zijn, olie niet ververst, dynamoriemuitgedroogd.

En Binnen de 3000 km komen we er dan ook nog achter dat de navigatie, welke op dvd's werkt, vaak hapert en de dvd's er niet uitgooit(gedeeltelijk), vaak werkt de bijrijdersstoelsensor niet. En de versnellingsbak blijkt te haperen(soms) bij het in zijn p naar r zetten. Het is hier 2 keer naar een zeer bekend bedrijf voor geweest en de eerste keer deed hij het niet en de andere keer wel en hij zei dat het waarschijn uit de automatische bak kwam.
Maar dit zijn zoveel dingen welke al voor de koop aanwezig geweest zijn, aangezien 3000km in 4 maanden niet erg belastend is, dus willen wij ons geld terug en elke persoon welke ik spreek, incl. een vriend van me welke mr.Drs.in de rechten is beaamt dat de verkoper de eerste 6 maanden moet aantonen dat het produkt deugde en volgens u is dat andersom. Tevens leverde hij de factuur pas 1.5 maand later… en dit terwijl hij erkend is door mercedes nederland, de bovag, en apk+grote beurten mag uitvoeren. Die man vertrouwen we toch nooit meer. En er is opzet in het spel, dus waarom zouden we geen recht hebben op geld teruggave.
Hoogachtend, ir.de Vreede

Gerard Drost, 24-11-2011 18:46 #6
Beste heer /mevrouw, wij hebben een lcd tv gekocht in november 2007 nu is hij stuk.

volgens Samsungs reparatie dienst is de "beeldbuis' stuk reparatie 1250,- euro de tv koste 4 jaar geleden 2195.- euro nu bieden ze een nieuwe aan voor 1250.- euro
is dit redelijk of komen ze rer dan mee weg.

met andere woorden wat kan ik doen.
Mvg,

G.Drost

Alfred, 02-11-2011 18:29 #5
Weet iemand hoe het met garantie zit wanneerde oorsponkelijke koper is overleden en een artikel door overerving een nieuwe eigenaar heeft gekregen? En wanneer een artikel verkocht is en de verkoper (een particulier) is overleden?

Alex de Kruijff, 20-09-2011 15:28 #4
In dit artikel komt niet goed naar voren dat een consument in beginsel wel mag kiezen tussen herstel of vervangen. Slechts in uitzonderingen is dit anders.

M. J. van Gent, 15-05-2011 12:35 #3
Ik heb een tweedehands auto gekocht bij een erkende Bovaggarage.Omdat de verkoper een vergissing had gemaakt in de prijs had ik de auto goedkoper.Hij stelde dan ook voor om mijn ingeruilde auto een hogere inruilwaarde te geven en de andere auto zonder garantie te leveren.Hij gaf daar bij aan dat de auto altijd goed was onderhouden en nog makkelijk een paar ton mee zou gaan ik ben daar mee akkoord gegaan en heb de auto gekocht.Nu twee en een halve maand later zijn de verstuivers kapot gegaan en komt er een reparatie van € 2000.- aan. Mag hij dit zomaar doen en is dit normaal voor een Bovagbedrijf.

Met vriendelijke groet M.J van Gent.

Brian J., 12-11-2010 18:50 #2
Ik heb een nieuwe lcd tv gekocht voor 600,- bij een webshop. Altijd netjes mee omgegaan en nooit problemen mee gehad. Na 3 jaar is opeens het beeldscherm defect (verticale strepen). De fabrieksgarantie van samsung is 2 jaar.

Reparatie zou volgens de medewerker van de webshop prijstechnisch gezien geen nut hebben, aangezien de kosten voor reparatie ongeveer gelijk zijn aan de kosten voor het vervangen van de tv.
De webshop die zegt zelf een garantie van 2 jaar te leveren. Zelfde als de fabrieksgarantie dus.
Ze konden niets meer voor mij doen.

Als ik het goed begrijp is de wettelijke garantie op tv's langer dan 2 jaar, en kan ik dit claimen bij deze webshop.
Als deze mijn tv niet kosteloos wil repareren of vervangen, kan ik dan de koopovereenkomst laten ontbinden en de 600 euro terug claimen?

Ik wil er graag werk van maken maar ik wil moet natuurlijk wel eerst zeker weten of ik in mijn recht sta.

Mvg
Brian

Erwin, 25-08-2010 11:04 #1
Hoe zit dat met een tweedehandsauto van 3400 euro, waar binnen drie maanden de eerste problemen mee zijn?
Bovag garantie bij een garage zegt 6 maanden garantie op alle auto's boven de 4500,- euro. Auto dus gekocht bij de garage (omdat er dan wel van uitgaat dat het beter is dan bij particulier) Nu meer dan 8 maal bij de gargage geweest, rekening betaald en er komen nog rekeningenen het einde is nog niet in zicht. Allemaal nog binnen 6 maand.
Groeten

Erwin Reactie infoteur, 10-11-2010
Beste Erwin,

mijn excuses voor mijn late reactie… Het is natuurlijk erg lastig voor mij om u te adviseren in deze kwestie. Ik hoop dat de zaak al is opgelost.

Volgens mij is het in deze zaak ook belangrijk of de schade al zou zijn ontstaan voordat jij hem kocht, of dat de garage dit niet kon hebben geconstateerd voordat u de auto kocht.

Mijn tip zou zijn om contact op te nemen met de BOVAG om uw zaak aan hen voor te leggen.

Heel veel succes.

Gr. Dennis

Infoteur: Zonnetje
Laatste update: 28-03-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 16
Schrijf mee!