Garantie op gekochte artikelen
Iedereen is consument, iedereen koopt en iedereen doet dit vrijwel dagelijks. Veel consumenten voelen zich niet serieus genomen en/of worden in het ootje genomen door gehaaide verkopers. Welke rechten heeft een consument eigenlijk en hebt u bijvoorbeeld wel een dure aanvullende garantie nodig?
Consumentenkoop
Zoals gezegd is iedereen een consument. Iedereen doet immers boodschappen, koopt kleding, elektronica, meubels en auto's. Maar wanneer is er nu sprake van consumentenkoop?
In de wet is vastgelegd dat er sprake is van een consumentenkoop als een natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van (of in naam van) een beroep of bedrijf, een koopovereenkomst sluit met een professionele verkoper. Het simpelste voorbeeld is dan ook de klant die een tv of een wasmachine koopt in een elektronicazaak, en dit doet om deze tv of wasmachine thuis neer te zetten en te gebruiken. Omdat een dergelijke consument wordt gezien als een 'zwakkere' of 'afhankelijkere' partij, wordt deze consument door de wet extra beschermd.
Garantie
Veel verkopers proberen bij een aankoop van met name duurdere artikelen een garantie mee te 'verkopen'. Dit wordt vaak gedaan onder het mom dat de fabrieksgarantie op een tv bijvoorbeeld maar één jaar is. Voor enkele tientallen euro's, of nog meer, kan er dan een aanvullende garantie worden afgesloten, bijvoorbeeld voor twee jaar.
In de wet is echter vastgelegd dat een 'zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden. Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn'.
Kort gezegd houdt dit in dat een tv of een wasmachine niet na twee maanden normaal gebruik kapot hoort te gaan. Wel hoort hierbij de voorwaarde dat het artikel op een normale manier, in een normale winkel en tegen een normale prijs is gekocht.
Om de consument een beetje op weg te helpen, is er ook bepaald dat indien een artikel binnen zes maanden na de aankoop kapot gaat, het dan aan de verkoper is om aan te tonen dat dit te wijten is aan onzorgvuldig gebruik. Voor de garantie betekent dit dat, ongeacht welke garantie er is gegeven, er een wettelijke garantie bestaat van zes maanden op alle artikelen. Na deze zes maanden wordt de zogeheten bewijslast weer bij de consument gelegd. Dan zal dus de consument zelf moeten aantonen dat het niet aan hem te wijten is dat een artikel kapot is gegaan. Natuurlijk moet de consument rekening houden met een normale levensduur van artikelen. Ook een tv gaat niet levenslang mee, maar mag ook na een jaar niet zomaar kapot gaan.
Het garantiebewijs
Bij de meeste artikelen, veelal elektronica, wordt een garantiebewijs afgegeven. Dit is vaak een 'fabrieksgarantie', welke dus gegeven wordt door de fabrikant en niet door de verkoper. Daarnaast kan het zijn dat de verkoper ook een garantie afgeeft. Deze garanties worden vaak vastgelegd op papier, in een zogeheten garantiebewijs. Vaak wordt in een garantiebewijs een garantie gegeven voor een bepaalde tijd, die erg kort is. Dit is niet verboden, maar dit houdt zeker niet in dat de wettelijke garantie daarmee vervalt, ook al zou dat in het garantiebewijs staan. Veel mensen denken echter dat dit wel het geval is.
Los van welk garantiebewijs dan ook, moet de verkoper simpelweg een deugdelijk, goed werkend artikel leveren. Doet hij dit niet, zal hij alsnog aan zijn verplichting moeten voldaan en een artikel moeten vervangen of repareren. Omdat de verkoper dit wettelijk verplicht is, heeft het geen zin om bij een tv of een wasmachine een dure aanvullende garantie af te sluiten, om daarmee twee of drie jaar garantie te krijgen. Dit is immers voor dit soort artikelen een periode waarbinnen de koper er vanuit mag gaan dat het artikel het, bij normaal gebruik, gewoon blijft doen.
Wat te doen bij een kapot artikel?
As een artikel binnen een redelijke tijd kapot gaat, ga dan hiermee in ieder geval altijd direct terug naar de verkoper, en neem alle aankoopbonnen en garantiebewijzen mee. Bedenk van tevoren goed wanneer u het artikel heeft gekocht en hoe vaak en op welke manier u het artikel heeft gebruikt. Mocht de verkoper u de deur wijzen omdat de garantie zou zijn verlopen, probeer hem dan duidelijk te maken dat u goed op de hoogte bent van uw rechten. Komt u er desalniettemin in de winkel niet uit met de verkoper, neem dan contact op met de winkelmanager of een hoofdkantoor. U heeft immers recht op een goed werkend artikel!
© 2012 - 2024 Nafets, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De koopaannemingsovereenkomstWanneer je een nieuwbouwwoning koopt, komt er veel bij kijken om alles goed te regelen. De manier om alles schriftelijk…
Garantie en extra garantieWinkels en andere aanbieders proberen tegenwoordig vaak om een extra garantie te verkopen bij witgoed als wasmachines, v…
Bronnen en referenties