InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Garantie en extra garantie

Garantie en extra garantie

Winkels en andere aanbieders proberen tegenwoordig vaak om een extra garantie te verkopen bij witgoed als wasmachines, vaatwassers, drogers en andere huishoudelijke apparaten. Maar is die extra garantie nu wel echt nodig? Wat krijg je bij gewone garantie? En wat bij extra garantie?

Deugdelijk product is verplicht voor de wet - altijd

Een goed en goed werkend product is waar een koper altijd recht op heeft. Dat staat in de wet. En dat geldt ook als de garantieperiode al is afgelopen. Veel mensen weten dat niet en veel verkopers hebben allerlei praatjes als de garantieperiode nog maar 1 dag is afgelopen, maar wie een nieuw product in de winkel koopt mag er gewoon van uitgaan dat dit goed werkt, geen gebreken vertoont en dit ook voor een lange periode gegarandeerd is. Wel wordt meestal door verkoper of fabrikant garantie gegeven op de verkochte goederen. Dit wil gewoon zeggen dat voor de tijd dat de garantie geldt het product goed moet werken en geen gebreken behoorte te vertonen.

Fabrieks- of -verkopergarantie

Een Fabrieks- of verkopergarantie wordt zoals het woord het al zegt door door de fabrikant of door de verkoper gegarandeerd. Teruggaan naar de winkel is altijd het beste als er problemen optreden, omdat met die winkel een overeenkomst is gesloten Bewaar daarom aankoopbonnen altijd goed, want die zijn het bewijs dat er een overeenkomst is. Direct naar de fabrikant bellen of schrijven heeft vaak niet zoveel zin. Die weet helemaal niet dat de persoon in kwestie bij een winkel een apparaat heeft gekocht en heeft zijn product ook aan de winkelier verkocht en niet aan de uiteindelijke koper en gebruiker. Lukt het allemaal toch niet met de winkelier dan kan uiteindelijk de fabrikant wel benaderd worden om te vragen naar een oplossing, maar de fabrikant kan wel om allerlei vergoedingen vragen zoals loon voor reparaties. Goede fabrikanten zullen overigens altijd proberen om hun klant tevreden te houden, maar dat geldt niet voor alle producenten van producten.

Wettelijke garantie

In de wet staat dus dat bij de aankoop van een product de verkoper verplicht is om een goed artikel te werken dat geen defecten vertoont en ook langere periode goed werkt. Extra garantie is daarvoor dus niet nodig en in principe is het kopen van een product en de fabrieks- of verkopergarantie die daarbij hoort voldoende om gegarandeerd te zijn van een goed werkend product gedurende langere tijd.

Voordelen (extra) garantie

Een extra garantie kan wel voordelen bieden. Wie een artikel koopt zonder garantie moet namelijk zelf kunnen aantonen dat het product niet deugt en dat ook al niet deed toen het werd gekocht. Daar komt nog bij dat de koper zelf moet bewijzen dat hij het apparaat zelf niet kapot heeft gemaakt. Bij garantie werkt dat anders. Zijn er dan problemen dan moet de verkoper bewijzen dat de koper de problemen heeft veroorzaakt. Vaak wordt overigens tijdens een garantieperiode gewoon gezorgd dat het apparaat wordt gerepareerd. De wet is daar ook heel duidelijk over. Daarin staat dat een gebrek dat een half jaar nadat het product is gekocht al aanwezig was toen het werd gekocht.

Bijgekochte garantie

Extra garantie wordt gegeven (en daar moet extra voor betaald worden) in de vorm van extra veel jaren garantie, of garantie op bepaalde onderdelen die normaliter niet in het pakket zitten. Dit klinkt heel leuk, maar kost wel geld en is vaak overbodig. Ook in dit geval blijft van kracht dat er altijd een goed product moet worden geleverd volgens de wet en dat een verkoper aansprakelijk kan worden gesteld voor die gevallen waarin dat niet het geval is. Een verkoper die aangeeft dat er een extra garantie nodig is om problemen op te lossen, mag dit helemaal niet. Zo'n verkoper probeert zich er namelijk af te maken als er iets is met een apparaat dat hij verkocht heeft, want de verkopende partij is altijd aansprakelijk.

Wanneer is bijgekochte garantie wel handig?

Soms geeft een extra garantie wel voordelen. Als een wasmachine na 3 jaar bijvoorbeeld niet meer te repareren is en er dus een nieuwe moet komen, geven sommige vormen van bijgekochte garantie recht op een nieuwe. Belangrijk is overigens altijd om de bepalingen te lezen voordat iemand een verzekering op dit gebied afsluit. Daarin staat namelijk waar de consument recht op heeft en wat buiten de boot valt. Extra geld betalen voor iets waar de koper toch al recht op heeft is onzin en geldweggooierij.

Lees verder

© 2009 - 2019 Singalees, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bedden merken - Welk merk bed kies je?Als je een bed wilt kopen kun je uit verschillende merken kiezen. Ieder merk heeft zijn voordelen en nadelen. Vergelijk…
Extra garantie is weggegooid geldExtra garantie is weggegooid geldWinkeliers die elektronica verkopen proberen extra geld te verdienen door extra garantie te verkopen naast de geldende g…
Garantie op gekochte artikelenIedereen is consument, iedereen koopt en iedereen doet dit vrijwel dagelijks. Veel consumenten voelen zich niet serieus…
Garantietermijnen en misverstanden in verband met garantieHet begrip garantie heeft de laatste jaren nogal wat stof doen opwaaien. Er is namelijk nogal wat onduidelijkheid over w…

Reageer op het artikel "Garantie en extra garantie"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Singalees
Laatste update: 31-10-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Special: Verzekeringen
Schrijf mee!