InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Tips bij dreigend ontslag

Tips bij dreigend ontslag

Tips bij dreigend ontslag Wie niet zeker is van zijn/haar vaste dienstverband, doet er goed aan een aantal voorzorgsmaatregelen te nemen. Zodat we bij een zogenaamd slechtnieuws gesprek niet onvoorbereid zijn, en zo goed mogelijk tegenstand kunnen bieden. Er zijn fouten die we beslist niet moet maken als ontslag wordt aangezegd. Maar ook zijn er zaken die absoluut wel moeten gebeuren. Roep juridische hulp in bij ontslagaanzegging.

Blijven presteren ondanks ontslagaanzegging

Indien u merkt dat men u kwijt wilt of nog erger, dat u reeds ontslag is aangezegd, blijf dan toch met volle inzet doorwerken.
Het liefste zien uw superieuren namelijk dat u gaat muiten, want dat speelt ze in de kaart. Gaat u er daarentegen juist een schepje boven op doen, dan brengt u ze misschien aan het twijfelen. Bovendien is hun beslissing dat ze u kwijt willen eventueel moeilijker intern te verdedigen. Al met al: baat het niet dan schaadt het niet.

Blijf positief t.o.v. uw bedrijf

  • blijf u positief opstellen naar collega’s en superieuren
  • meld u niet ten onrechte ziek, want dat heeft waarschijnlijk geen enkel nut
  • blijf uw werk goed doen, doe goede suggesties, (eventueel per mail bevestigen)
  • houd u aan alle regels en werktijden
  • val nooit uw afdeling, collega's of superieuren openlijk af
  • blijf het bedrijf naar buiten toe (klanten, leveranciers, concurrenten) met verve verdedigen
  • loop ook niet te somberen, maar straal uit dat u zeker weet dat alles goed komt
Natuurlijk is het niet zo, dat indien men u beslist kwijt wil, bovenstaande tips uw superieuren van mening doen veranderen. Maar als de beslissing om u de laan uit te sturen nog niet 100% definitief is, kan uw positieve opstelling wel degelijk invloed hebben.

Wat beslist wel te doen

  • Als u de laan uit moet met als reden dat uw prestaties onvoldoende zijn, probeer dan bewijzen te vinden die dit argument weerleggen zoals bedankbriefjes (mails) uit het verleden van relaties, collega’s, klanten of misschien wel van uw chef. Die kunnen straks van pas komen als het een zaak wordt. Menig bedrijf bedankt in december z’n personeel voor de bewezen diensten van het afgelopen jaar. Zo’n brief die persoonlijk aan u is gericht, misschien wel ondertekend door de directie maakt uw (juridische) positie sterker, vooral als ze er van meerdere jaren zijn.
  • Protesteer altijd schriftelijk (brief per post aantekenen! en daarnaast ook per email) tegen de ontslagaanzegging en ga dus nooit akkoord. Vraag om de reden van ontslag op papier te zetten en de eventuele financiële vergoeding enz. Mocht de werkgever in die ontslagbrief zeggen dat er binnen enkele dagen gereageerd moet worden, stuur dan een aangetekende brief (tevens ook per email), dat zijn/haar voorstel is ontvangen, maar dat het niet lukt binnen de gestelde tijd te reageren. Roep deskundige hulp in. Zet dus nergens een handtekening, en ga nergens mee akkoord. Want eerst moet worden uitgezocht of uw WW-uitkering niet in gevaar komt, of de ontslagvergoeding realistisch is en of de werkgever wel in z'n recht staat om u te ontslaan.
  • Laat brieven van de werkgever met kritiek op uw functioneren nooit onbeantwoord.

Wat moet u niet doen

  • Lever niet te snel bedrijfseigendommen in zoals auto en computer, want zolang u nog in dienst bent zijn die spullen nodig voor de uitoefening van uw functie. Te snel inleveren kan naderhand worden uitgelegd als een verkapte instemming.
  • Ga ook nooit akkoord met vrijstelling van werkzaamheden, want u wilt uw baan behouden en dus blijven doorwerken. Dus blijf gewoon doorwerken. Iets anders is het als de werkgever u op non-actief zet want dat is een éénzijdige maatregel, die men u niet kan verwijten. Maar zorg wel dat men u schriftelijk op non-actief zet, en ga daar gelijk schriftelijk tegen in bezwaar.
  • Laat u nooit uit de tent lokken met vragen in de trant van: je zag het zeker wel aankomen, was je al ergens aan het solliciteren enz. Niemand kan u verplichten op lastige vragen te antwoorden.
  • Laat u adviseren door een eigen deskundige (bijv vakbond of rechtsbijstandverzekering) en niet door iemand die door de werkgever wordt aangeboden.

Nieuwe regels vanaf 2016

De maximale termijn van de WW wordt tot 2019 stapsgewijze afgebouwd naar 24 maanden. In principe moet men elk aangeboden werk accepteren, want anders kan de WW-uitkering worden gestopt. Als het loon van de aangeboden baan lager is dan de WW-uitkering wordt het verschil bijgepast door de WW. Maar vakbonden en werkgevers zijn natuurlijk vrij om ook na 24 maanden een langere aanvullingstermijn af te spreken in Cao-verband.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ontslagbrief schrijven: inhoudOntslagbrief schrijven: inhoudAls je ontslag neemt, maak je dit formeel kenbaar door het schrijven van een ontslagbrief. De inhoud van de ontslagbrief…
Ontslagbrief werkgever schrijvenOntslagbrief werkgever schrijvenAls u als werkgever uw werknemer gaat ontslaan, moet u dat schriftelijk kenbaar maken door het schrijven van een ontslag…
Ontslag nemen: Rechten en plichtenJe kunt vrijwillig ontslag nemen, of omdat er sprake is van een conflict. Hoe doe je dat precies en wat zijn je rechten…
Wat moet ik doen bij een dreigend ontslag?Bij een dreigend ontslag moet u voorzichtig tewerk gaan. Een verkeerde reactie of actie kan voor u nadelige gevolgen heb…
Voordelen lidmaatschap vakbondVoordelen lidmaatschap vakbondEen vakbond of vakvereniging is een organisatie die opkomt voor de belangen van de aangesloten werknemers. Zij onderhand…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lightstargod, Pixabay
  • NH-Dagblad,
  • Radar herfst 2014

Reageer op het artikel "Tips bij dreigend ontslag"

Reactie

Marco, 18-03-2012 14:10 #1
Ik heb een viertal vragen. Hopelijk kan iemand mij van advies voorzien:

Wat kan ik doen als ik in alle snelheid en onwetendheid alsnog voor akkoord heb ondertekend dat ik door mijn werkgever op non-actief ben gezet en mijn contract na afloop van beperkte tijd niet wordt verlengd en tot die tijd krijg doorbetaald? Kan ik dit akkoord nog omdraaien?

Moeten zij een opsomming geven waar ik nog recht op heb. Exacte financiele opsomming in detail bijvoorbeeld tot einde contract?

Er is mij toegang tot mijn zakelijke e-mailbox ontzegt waar behalve zakelijke correspondentie ook vertrouwelijke prive correspondentie staat + logins en dergelijke. Is dit gerechtvaardigd dat ik hier niet meer bij kan. In mijn ogen schending van de privacy aangezien zij mij niet de tijd hebben gegeven dit rustig over te zetten?

Is het niet beter i.v.m. het zoeken naar nieuw werk, omdat je weet dat het contract afloopt, dat zij in 1x direct de afrekening doen. Nu zit ik nog maanden vast aan ze en wordt de situatie alleen maar moeilijker als ik bij een andere werkgever kom aanzetten maar hier niet kan beginnen of met dubbele loonheffing zit?

Mvg,
Marco Reactie infoteur, 18-03-2012
Marco hier vind je misschien ook antwoord:

http://arbeidsrecht.startpagina.nl/prikbord/

http://ontslag.startpagina.nl/

Infoteur: Robbie
Laatste update: 02-06-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Special: Dreigend ontslag
Reacties: 1
Schrijf mee!