InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Geschillencommissies en hun overkoepeling

Geschillencommissies en hun overkoepeling

Geschillencommissies en hun overkoepeling Het werk van geschillencommissies bestaat uit beslissingen nemen in die zaken waar mensen het niet met elkaar eens kunnen worden. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als een aankoop niet is wat er beloofd is en de klant er met de leverancier niet meer uit komt. Geschillencommissies zijn meestal ingesteld voor een bepaald deskundigheidsgebied en gelden dan alleen voor die ene branche. Door het werk van die commissies wordt de gang naar de rechter veelal beperkt. Het inschakelen van een geschillencommissie is ook goedkoper en de procedure gaat sneller dan een gang naar de rechter.

Bindende uitspraak voor beide partijen

De uitspraak van een geschillencommissie is in de regel bindend en beroep is niet mogelijk. Maar die bindende werking van een besluit is echter alleen van kracht als er sprake is van een verbinding van beide partijen aan de uitspraak van de geschillencommissie. Die verbinding kan bijvoorbeeld van toepassing zijn als beide partijen zich aan de verkoopvoorwaarden of door een contract hebben gebonden waarin een bepaling met betrekking tot een geschillencommissie is opgenomen.

Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken

Veel geschillencommissies zijn opgericht door beroepsorganisaties of brancheorganisaties al dan niet in samenwerking met consumentenorganisaties. Zij zijn vaak aangesloten bij de SGC (Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken). Ook kunnen commissies zijn ingesteld in het kader van een CAO of bijvoorbeeld voor huurders van woningen of voor reisorganisaties. Maar ook voor talrijke andere zaken bestaan speciale geschillencommissies. Het is altijd goed tevoren te weten of een bedrijf is aangesloten bij de SGC. Die stichting ziet er op toe dat de geschillen tussen de consumenten en de ondernemer goedkoop, snel en eenvoudig worden opgelost. Maar de SGC lost de problemen niet zelf op. Dat doen de geschillencommissies van de betreffende branche.

Stichting Geschillencommissies voor Beroep en Bedrijf

De SGC bestaat sinds 1970 en telt meer dan vijftig geschillencommissies die allerlei consumentenklachten behandelen. Naast de SGC is in 1999 een nieuwe stichting opgericht namelijk de SGB (Stichting Geschillencommissies voor Beroep en Bedrijf) die louter klachten behandelt tussen bedrijven en klachten samenhangend met verenigingsregelingen en de handhaving van tuchtrecht. De SGB telt twaalf geschillencommissies. Beide stichtingen handelen onder één naam namelijk De Geschillencommissie.

Klachtenbehandeling

De eerste stap bij een klacht is om het bedrijf er op aan te spreken en eventueel een brief te sturen. In de algemene voorwaarden van het bedrijf staat binnen welke termijn dit moet gebeuren. Als de klacht niet wordt opgelost is de termijn waarbinnen een geschillencommissie moet worden ingeschakeld in de regel drie maanden. De commissie laat eerst een onafhankelijke deskundige een onderzoek doen. Na bestudering van schriftelijke informatie van beide partijen en een informele zitting met toelichting van de partijen volgt na ongeveer een maand een uitspraak.

Veel soorten geschillencommissies

Er bestaat een groot aantal geschillencommissies op allerlei terreinen zoals commissies voor: advocatuur, beleidsvoornemens van het bestuur, elektriciteitsbedrijven, energiebedrijven, glaszetters, makelaars, openbaar onderwijs, reisorganisatoren, schilders, stukadoors, taxivervoer, thuiswinkels zoals postorderbedrijven en internetwinkels, werknemers en studenten in het onderwijs, waterbedrijven, woningcorporaties en ziekenhuizen.

Specifieke deskundigheid per branche

De reden dat er zoveel verschillencommissies bestaan komt omdat elke branche zijn eigen voorwaarden heeft. De uiteenlopende onderwerpen vergen allen een branchegerichte aanpak met deskundigen op dat gebied. Het gaat daarbij niet alleen om juridische aspecten maar ook om deskundigheid op het gebied van bijvoorbeeld reizen, of huurwoningen of allerlei producten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Degeschillencommissie.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Geschillencommissies en hun overkoepeling"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 19-04-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!