InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Welke kosten mag een deurwaarder in rekening brengen?

Welke kosten mag een deurwaarder in rekening brengen?

Over de kosten die een deurwaarder in rekening brengt, doen veel verhalen de ronde. Deurwaarders worden vaak neergezet als plunderaars die veel te hoge kosten in rekening brengen. In dit artikel wordt duidelijkheid gegeven over de kosten die in rekening gebracht mogen worden.

Wettelijke basis

Een veel voorkomende gedachte is dat deurwaarders mensen 'uitknijpen' en willekeurige, hoge bedragen in rekening brengen bij mensen. Niets is echter minder waar. Alle tarieven die gepaard gaan met de exploten die deurwaarders uitbrengen zijn wettelijk vastgelegd. Deze tarieven staan in het Besluit tarieven ambtshandelingen gerechtsdeurwaarders. Dit Besluit is in 2001 vastgesteld door de Minister van Justitie. De tarieven die in het Besluit worden genoemd zijn vastgesteld na een langdurig onderzoek door een commissie van deurwaarders, advocaten, ambtenaren, consumentenvertegenwoordigers en accountantskantoren als Ernst & Young en KPMG. Per exploot, oftewel per ambtshandeling, is nauwkeurig gekeken hoeveel tijd en energie hier in gaat zitten en op basis daarvan zijn de tarieven opgesteld.

De tarieven

Hoeveel mag een deurwaarder nu in rekening brengen bij het uitbrengen van een exploot of het opstellen van een proces-verbaal? De complete lijst is via Google eenvoudig te vinden op tientallen sites. Hieronder zijn de meest voorkomende exploten met de bijbehorende tarieven omschreven:
  • dagvaarding 76,17
  • betekening titel 73,31
  • overbetekening 64,49
  • beslag roerende zaken 100,18
  • beslag onroerende zaken 137,65
  • beslag loon/uitkering 113,63
  • beslag bankrekening 159,64

Houd er rekening mee dat deze bedragen zonder BTW zijn en dus hoger kunnen uitvallen, afhankelijk van de aard en bedrijfsvorm van de schuldeiser. Daarnaast moet bijvoorbeeld een proces-verbaal van beslag ook worden overbetekend aan de schuldenaar. Houd er dus rekening mee dat zowel de kosten van het proces-verbaal als de kosten van de overbetekening verschuldigd zijn.

Verhogingen

In bepaalde gevallen kunnen de kosten hoger uitvallen. Dit is dus in ieder geval indien er ook BTW over de exploten betaald moet worden. Daarnaast mogen de kosten gerekend worden die noodzakelijk waren om het exploot uit te kunnen brengen. Hierbij kan ondermeer gedacht worden aan kosten voor een adresonderzoek (GBA). Ook kunnen de kosten hoger uitvallen als blijkt dat een eerdere poging om een exploot te beteken is mislukt. De deurwaarder mag dan een verhoging van 23,44 doorberekenen. Dit geldt alleen als de schuldenaar bijvoorbeeld op een ander adres staat ingeschreven dan het adres waar hij daadwerkelijk woont. Bij alle verhogingen moet de deurwaarder dit expliciet vermelden in zijn exploot.

Als de deurwaarder ter plaatse van zijn ambtshandeling is, en hij voert deze ambtshandeling niet uit, omdat de schuldenaar zelf alsnog tot betaling overgaat, mag de deurwaarder de helft van de kosten van de gestaakte ambtshandeling in rekening brengen.

Lees verder

© 2012 - 2017 Nafets, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Help! Er is aan mij een vonnis of dwangbevel betekendDe deurwaarder staat opeens voor de deur en zegt een vonnis of dwangbevel te komen betekenen. Dagelijks worden honderden…
Beroepen: DeurwaarderDe meeste mensen denken bij een deurwaarder waarschijnlijk aan een gespierde man met een zware, donkere stem. Hij is mee…
Help! Ik heb een dagvaarding ontvangenHet zal je maar gebeuren, opeens staat er een deurwaarder voor je deur met een dagvaarding. Oftewel je moet voor een rec…
Beslag op bankrekening, mag dat zomaar?Stel je voor dat je de dagelijkse boodschappen wilt afrekenen en de pinpas weigert. Navraag bij de bank leert dat er bes…
Hoe schrijf ik een dagvaarding?Hoe schrijf ik een dagvaarding?Een voorbeeld van een dagvaarding is zeer handig. In het hedendaagde burgerlijk recht zijn dagvaardingen een belangrijk…
Bronnen en referenties
  • Lexplicatie Gerechtsdeurwaarderswet, J.A. Raukema

Reageer op het artikel "Welke kosten mag een deurwaarder in rekening brengen?"

Reacties

Es, 22-01-2017 17:39 #2
Hoe zit het als men in detentie is komen te belanden en zich niet aan de betaling van eiser kon voldoen, daardoor de eiser een deurwaarder inschakelt en deze deurwaarder jaren later (eerder dan 5 jaar) met een vordering komt tegen een rente van 14 procent van de oorspronkelijke som.

2003 oorspronkelijke som 1572
2017 jaarlijkse rente van 14% som 4252
totaal te betalen 5824

ik ben nu sinds 2016 bezig met een kleine maandelijkse afbetaling maar kan dit allemaal wel als ik namelijk 14% van het oorspronkelijke bedrag reken kom ik op een veel lager bedrag uit wat bijna de helft scheelt. Mag dit zomaar? wettelijke rentes zitten gemiddeld op 8% wat ik terugvind op het net

met vriendelijke groet Es

Dennie Peijs, 11-12-2015 14:18 #1
De rechter heeft een vonnis geveld over een huurachterstand bij een deurwaarderskantoor. Nu heeft een ander kantoor het overgenomen. Mag dit kantoor wederom executiekosten vragen?

Thx Reactie infoteur, 18-12-2015
Beste Dennie,

het in rekening brengen van executiekosten staat los van welk deurwaarderskantoor de zaak in behandeling heeft. Als een schuldeiser (dus jouw verhuurder) kosten gemaakt heeft die niet al zijn voldaan, mag een ander deurwaarderskantoor deze kosten ook bij jou vorderen.
Ja dus, in principe mag dit.
Mocht de situatie naar jouw mening toch anders zijn, of iets is onduidelijk, laat het dan even weten.
gr

Infoteur: Nafets
Gepubliceerd: 24-10-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Special: Deurwaarder
Reacties: 2
Schrijf mee!