InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > De beste advocaten zoeken op internet

De beste advocaten zoeken op internet

De beste advocaten zoeken op internet In een maatschappij die verhardt en steeds complexer en digitaler wordt, neemt de regelgeving almaar toe. Vroeg of laat komt ieder van ons in aanraking met de rechtbank. Meer dan ooit zullen we een beroep op advocaten moeten doen.

Een advocaat vinden op internet

Internet is het medium bij uitstek om informatie op een laagdrempelige wijze en voor iedereen gemakkelijk toegankelijk te maken. Ook advocaten doen er hun voordeel mee.

Internet heeft in tal van andere inefficiënte markten zijn nut al ruimschoots bewezen. Ter illustratie: nog niet zo gek lang geleden moesten burgers en bedrijven via de makelaar kantoor- of woonruimte vinden. Dat was niet alleen tijdrovend maar ook erg prijzig. Tegenwoordig heeft men via internet met slechts enkele muisklikken inzicht in tal van geschikte locaties.

Gelukkig komt men ook binnen de advocatuur steeds meer tot het besef dat men een vergelijkbare service moet bieden.

Het vinden van de goede advocaat

De markt van de advocatuur was tot dusver niet erg transparant en zeer traditioneel van karakter. De sector is duidelijk toe aan vernieuwing. De hoogste tijd voor de politiek, het bedrijfsleven en de samenleving om die noodzaak ook onder ogen te zien.

Het vinden van een bekwame advocaat is niet gemakkelijk en erg tijdrovend. En wie er een gevonden heeft, moet nog maar afwachten hoeveel die zal kosten. De leek mist vaak de nodige kennis om de kwaliteit van diens prestatie voldoende te kunnen beoordelen. Dat heeft tot gevolg dat burgers en bedrijven alleen in uiterste nood een advocaat raadplegen, vaak een die niet de meest aangewezen advocaat is voor hun probleem. Een uiterst kwalijke zaak, want zowel burgers als bedrijven hebben dringend behoefte aan vakbekwame juridische bijstand om hun belangen optimaal te behartigen.

Kwaliteit en prijs van advocaten

De politiek schermde in discussies over verhoging van de griffierechten keer op keer met kreten als ‘laagdrempelige rechters’ en ‘ongehinderde toegang tot rechtspraak’. Maar men kan zich afvragen of dat in onze rechtspraak wel de juiste graadmeters zijn. Het succes van (commerciële) rechtszaken laat zich immers juist afmeten aan het aantal zaken dat niét bij de rechter belandt.

Doorgaans gaan we pas op zoek naar een advocaat als er al sprake is van een conflict, bijvoorbeeld als we iemand aansprakelijk stellen. En op de manier waarop men die advocaat vervolgens selecteert is ook het nodige aan te merken. In de regel gebeurt dat op aanraden van vrienden of bekenden, leken die geen betrouwbaar oordeel kunnen vellen over kwaliteit en prijs van een advocaat, laat staan over de juridische aspecten van een zaak.

Contracten van gespecialiseerde advocaten waarin hun werkwijze en bedoelingen vooraf tot in detail beschreven zijn, kunnen teleurstelling en nodeloze discussies achteraf voorkomen.

Onnodige rechtszaken en lange wachttijden

En met name als ondernemers hun recht niet op de juiste plek zoeken en vinden, ondervindt ook de samenleving daar hinder van. Als advocaat en klant niet matchen, weerhoudt dat bedrijven ervan om hun werk naar behoren te verrichten. En dat werkt negatief door op hun concurrentievermogen.

Overigens brengt het gemis aan transparantie ook extra en hoge kosten met zich mee:
  • overbodige rechtszaken;
  • lange wachttijden;
  • overbelaste rechters.

Kortom, kosten die uiteindelijk weer door de belastingbetaler moeten worden opgebracht.
Gerelateerde artikelen
Advocaat – Een advocaat inschakelenWe kennen ze allemaal van bekende televisieseries en films, of uit de boeken van John Grisham. Gelikte mannen in donkere…
Advocaat – WerkzaamhedenAdvocaten kennen we allemaal van de vele televisieseries, de films of misschien wel de spannende boeken van bijvoorbeeld…
Een mediator of een advocaat inschakelen?Een mediator of een advocaat inschakelen?Bij juridische geschillen en echtscheidingen, worden er steeds vaker mediators ingeschakeld in plaats van advocaten. Dit…
Het kiezen van een letselschade advocaatHet kiezen van een letselschade advocaatDe letselschade advocaat is een persoon met wie je liever niet te maken wilt krijgen. Maar wanneer dit toch het geval is…
Waar kan ik terecht met juridische vraagstukken?Waar kan ik terecht met juridische vraagstukken?Bij juridische vragen wordt gelijk gedacht aan een dure advocaat, maar u kunt ook bij andere partijen terecht die minder…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De beste advocaten zoeken op internet"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 09-08-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!