InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Help! Er is aan mij een vonnis of dwangbevel betekend

Help! Er is aan mij een vonnis of dwangbevel betekend

De deurwaarder staat opeens voor de deur en zegt een vonnis of dwangbevel te komen betekenen. Dagelijks worden honderden titels betekend aan schuldenaren. Wat is een executoriale titel, wat houdt een betekening in en wat zijn de gevolgen en mogelijkheden?

Hoe wordt een vonnis of dwangbevel betekend?

Een vonnis en een dwangbevel zijn beide zogeheten executoriale titels. Dit houdt in dat het verplicht is om aan de inhoud van deze titels te voldoen en als dit niet vrijwillig gebeurt, dan kan de deurwaarder deze titel ten uitvoer leggen, oftewel executeren. Dit kan bijvoorbeeld door het leggen van beslag op salaris, bankrekeningen, inboedels, auto's etc.

Een vonnis is een rechterlijke uitspraak. In een dergelijke uitspraak staat veelal een verplichting aan partij X om een bepaald bedrag aan partij Y te betalen. Een vonnis is dus in feite de uitkomst van een gerechtelijke procedure.

Een dwangbevel is een verplichting om tot betaling over te gaan, echter zonder dat er een gerechtelijke procedure is gevoerd. Bepaalde instanties, zoals bijvoorbeeld het CJIB, DUO (voormalig IBG) en bedrijfspensioenfondsen kunnen deze dwangbevelen uitvaardigen, die dus dezelfde kracht hebben als een rechterlijke uitspraak.

De belangrijkste voorwaarde om tot het leggen van beslag over te gaan is de betekening van de executoriale titel aan de schuldenaar. Deze betekening wordt gedaan door een deurwaarder en dit gaat door middel van een exploot. De deurwaarder komt bij de schuldenaar aan de deur en zal een kopie van de titel overhandigen aan de schuldenaar of een van zijn/haar huisgenoten. Is er niemand aanwezig, wordt het exploot met een kopie van de titel in de brievenbus achtergelaten. Vanaf dat moment is de titel betekend en wordt de schuldenaar geacht bekend te zijn met de inhoud daarvan.

Het betalingsbevel

In bijna alle gevallen zal in het exploot van betekening tevens een zogeheten deurwaardersbevel staan om binnen twee dagen over te gaan tot betaling van de openstaande schuld. Doet de schuldenaar dit niet, zal de deurwaarder over kunnen gaan tot het leggen van beslag. Deze beveltermijn van twee dagen is wettelijk verplicht als er beslag wordt gelegd op roerende of onroerende zaken.

Voor beslag op een salaris, uitkering of bankrekening is geen beveltermijn voorgeschreven in de wet. In zo'n geval zal dus direct na de betekening van de titel tot beslag kunnen worden overgegaan. Staat er echter wel een beveltermijn in het exploot, dan moet deze eerst worden afgewacht door de deurwaarder, ook al is deze niet wettelijk voorgeschreven.

Wat kan iemand doen als er een betekeningsexploot is ontvangen?

In beginsel is er slechts één optie om beslag te voorkomen en dat is voldoen aan het deurwaardersbevel. In veel gevallen zal het niet mogelijk zijn om binnen twee dagen de volledige schuld te betalen. Neem in dat geval binnen de termijn van twee dagen wel contact op met de deurwaarder. Wellicht kan er namelijk uitstel van betaling worden verkregen of een betalingsregeling worden afgesproken.

Is iemand het niet eens met de inhoud van de titel, dan kan daartegen, afhankelijk van de omstandigheden, alsnog in bezwaar, hoger beroep of verzet worden gegaan. Aan deze acties zitten echter ook termijnen verbonden. Wacht daarom niet met een dergelijke actie en schakel direct een rechtsbijstandsverzekering of een advocaat in.

Is er sprake van een problematische schuldsituatie, neem dan contact op met de gemeente of een schuldhulpverlenende instantie.

Lees verder

© 2012 - 2017 Nafets, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beslag op bankrekening, mag dat zomaar?Stel je voor dat je de dagelijkse boodschappen wilt afrekenen en de pinpas weigert. Navraag bij de bank leert dat er bes…
Alles over conservatoir beslag en executoriaal beslagAlles over conservatoir beslag en executoriaal beslagEen beslag op loon of goederen komt veel voor. Wat betekent dit voor u? Een conservatoir beslag op uw goederen, inboedel…
Dwangbevel BelastingdienstDwangbevel BelastingdienstVoorkom een dwangbevel van de Belastingdienst. Wie zijn belastingen niet op tijd kan betalen, krijgt van de Belastingdie…
Welke kosten mag een deurwaarder in rekening brengen?Over de kosten die een deurwaarder in rekening brengt, doen veel verhalen de ronde. Deurwaarders worden vaak neergezet a…
Wanbetaling - Vordering en IncassoWanbetaling - Vordering en IncassoBij Wanbetaling, Vordering en/of Incasso komen er veel juridische termen naar voren. Hoe zit het nu b.v. met de crediteu…
Bronnen en referenties
  • Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering.

Reageer op het artikel "Help! Er is aan mij een vonnis of dwangbevel betekend"

Infoteur: Nafets
Gepubliceerd: 25-10-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Special: Deurwaarder
Schrijf mee!