InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Thuiswerken, flexibel en kostenbesparend

Thuiswerken, flexibel en kostenbesparend

Met het Nieuwe Werken (of te wel thuiswerken of op een flexibele manier werken) zorgt voor kostenbesparing en een verhoging van de productiviteit. Het is tevens een manier om mensen met elkaar te binden. De continue stijging van de populariteit kan in de toekomst zorgen voor een vermindering van bedrijfspanden. De kans om meer te netwerken met andere organisaties en faciliteiten te delen, kan juist stijgen door deze nieuwe vorm van werken. Het Nieuwe Werken duikt steeds meer op in Nederland en het geeft werknemers de mogelijkheid om soepeler om te gaan met hun werkomgeving en werktijden. De resultaten zijn hierbij belangrijk en de werknemer wordt niet meer beoordeeld op zijn aanwezigheid. De motivatie om werk om te zetten in resultaten in plaats van het alleen aanwezig zijn op een kantoor kan hierdoor fors stijgen. Het biedt werknemers veel meer vrijheid, ruimte en vertrouwen. Die flexibiliteit kan uiteindelijk leiden tot een betere balans tussen werk en privé.

Voordelen

Het Nieuwe Werken kent een aantal grote voordelen.

  1. Er kan veel reistijd en reiskosten worden bespaard, waarmee ook de CO2 uitstoot teruggedrongen kan worden.
  2. Er kan worden bespaard op bedrijfsvloeroppervlak en de bijbehorende kosten, zoals inrichtingskosten.
  3. Het ziekteverzuim daalt en de werknemers stellen zich loyaler naar hun werkgever op.
  4. Privé en werk kunnen beter worden ingericht, waardoor er een betere balans ontstaat.
  5. Het biedt een uitkomst voor mensen die gedwongen zijn vanuit huis te werken, zoals gehandicapten.
  6. Personeel kan langer worden behouden, waardoor kosten tijdens sollicitatieprocedures kunnen worden verminderd.

Het Nieuwe Werken is echter minder populair onder studenten en starters. Zij hechten niet zoveel waarde aan het thuiswerken, een flexibele werkplek of kantoortijden. Meer dan 70% werkt het liefst op het kantoor (Nu.nl, 2011).

Toepassing in de organisatie

Een bedrijf kan niet zomaar van de één op de andere dag overgaan op het Nieuwe Werken. De cultuur in een bedrijf zal zich aan moeten passen en de werknemers moeten er klaar voor zijn. Het is ook een stukje vertrouwen van de werkgevers naar hun werknemers toe. De werkgever moet bereid zijn om werknemers te vertrouwen op het werk dat zij verrichten, anders kan het geen succes worden. Vaak is het handig om een bureau in te schakelen wat helpt bij deze overstap en bepaalde factoren overzichtelijk in kaart brengt. In ruil voor dat stukje vertrouwen vanuit de organisatie krijgt de werknemer dat een flexibele baan voor terug, wat tevens kostenbesparend is voor de organisatie zelf.

De toekomst van het Nieuwe Werken

In de toekomst zullen een stuk minder kantoorpanden nodig zijn. Niet alle werknemers zijn namelijk op het kantoor op dezelfde tijd. Organisaties zullen hun kantoren deels verhuren of zelfs helemaal sluiten. Dit resulteert automatisch in meer bedrijfsverzamelgebouwen. In zon bedrijfsverzamelgebouw zitten meerdere kleinere onderneming, waarbij de onderneming op een voordelige manier maar een kleine ruimte kan huren. Tevens kunnen organisaties zzp-ers de mogelijkheid bieden om op sommige dagen en tijden gebruik te maken van de faciliteiten van het gebouw. De kans is groot dat er meer kennis, contacten en faciliteiten in de toekomst zullen worden gedeeld. Dit leidt weer tot minder kosten en meer socialiteit tussen verschillende organisaties en mensen.
© 2012 - 2019 W-mdr90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Thuiswerken loont en beloontThuiswerken loont en beloontVooroordelen en angst voor het organisatorische gedeelte lijkt vaak de doorslag te zijn om thuiswerken niet te stimulere…
Thuiswerken biedt alleen maar voordelenThuiswerken biedt alleen maar voordelenSteeds meer bedrijven bieden de medewerkers de mogelijkheid om één of enkele dagen in de week thuis te werken. Thuiswerk…
Nieuwe werken: Wat is flexibel werken en hoe werkt het?Nieuwe werken: Wat is flexibel werken en hoe werkt het?Het nieuwe werken is enorm populair onder zowel werkgevers als werknemers. Maar wat is het nieuwe werken nou eigenlijk p…
Thuiswerken zorgt voor minder stressSteeds meer werkgevers en werknemers ontdekken de voordelen van het telewerken. Telewerken en thuiswerken heeft echter o…
De voor- en nadelen van thuiswerkenTelewerken, ook wel thuiswerken genoemd, betekent eigenlijk het flexibel maken van je werk naar plaats en tijd. Dit klin…

Reageer op het artikel "Thuiswerken, flexibel en kostenbesparend"

Infoteur: W-mdr90
Laatste update: 05-11-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!