InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > 5 tips voor zakelijke kerstkaarten die indruk maken

5 tips voor zakelijke kerstkaarten die indruk maken

U bent ervan overtuigd dat het een goed idee is om uw zakelijke relaties een kerstkaart te sturen: het is een persoonlijke en doelmatige manier om contacten te onderhouden. Maar hoe zorgt u ervoor dat de kerstkaart die u stuurt dat doet wat u ermee beoogt? De vijf tips die we voor u verzameld hebben geven u een idee hoe u een zakelijke kerstkaart maakt en verstuurt die indruk maakt.

Begin op tijd

Rond de kerstdagen hebben de meeste mensen het druk. Door vakanties, door alle dingen die voor het einde van het jaar nog gedaan moeten worden, en zo worden ze zo eind november toch weer verrast als ze kerstkaarten willen sturen. Natuurlijk zijn er mensen die onder spanning tot geweldige resultaten komen, de meesten van ons worden er alleen maar zenuwachtig van.

Zet nu alvast in de agenda: donderdag 15 november: kerstkaarten!

Maak een goede, opvallende kaart

Drie woorden die van belang zijn: maak, goede en opvallend. U kunt een kant en klare kerstkaart kopen. Het kan een mooie en nette kaart zijn, maar uniek is hij natuurlijk niet. Wilt u een opvallende kaart, dan is een (zelf) gemaakte kaart en betere keuze. Een kaart met een foto van uw bedrijf, uw personeel of uw producten verzekeren u van aandacht. Gaat u de kaart zelf maken zorg er dan voor dat de foto die u gebruikt kwalitatief goed is. Let op de belichting, zorg ervoor dat de foto scherp is en denk na wat er op de kaart moet komen.

Opvallen is niet heel erg moeilijk, maar u wilt natuurlijk opvallen op een manier die positief is en die bij uw bedrijf past. Denk goed na wat u met de kaart wilt zeggen en hoe u wilt overkomen. Een kaart voor een betrouwbare financiële dienstverlener ziet er anders uit dan een kaart voor een trendy kapster. Kies dus niet alleen de foto met zorg maar denk na over alle vormgevings-elementen (kleuren, lettertypes, omlijstingen en versieringen) en besteed aandacht aan de tekst op de kaart. Schrijffouten zijn zo gemaakt en zien er slordig uit, maar ook een standaard kerstgroet doet afbreuk aan de waarde van uw kaart. Probeer het op een eigen wijze te zeggen of pas een kerstgroet zo aan dat hij niet standaard overkomt.

Maak een kerstkaart die past bij uw klanten

Een goede kerstkaart laat zien wie u bent, maar is ook afgestemd op de ontvanger. Houd daarom rekening met de geloofsovertuiging van de ontvanger en pas op met humor. Niet iedereen waardeert een schuine mop. Lukt het u niet om een kaart te maken die al uw relaties aanspreekt dan kunt u overwegen twee of meer versies te ontwerpen. Ook de taal kan een reden zijn om meerdere versies kaarten te maken.

Maak het nog persoonlijker

De kaart is zelfgemaakt en op de foto is uw bedrijf herkenbaar. Maak de kaart nog persoonlijker door de kaart met de hand te ondertekenen of liever nog, door er een paar persoonlijke woorden op te zetten. Maak het de ontvanger gemakkelijk en schrijf leesbaar. Ook niet onbelangrijk: laat de ontvanger niet twijfelen wie u bent. Zet de bedrijfsnaam en het adres op de kaart zelf of voeg een visitekaartje toe. Sommige mensen vinden een hand-geadresseerde kaart beter dan een kaart waarop adresstickers geplakt zijn. Zelf hebben we die voorkeur niet: dat de kaart goed aankomt lijkt ons belangrijker dan dat de envelop er menselijk uitziet. Voor de regels hoe u de kaart adresseert verwijzen we u graag naar de taaldeskundigen.

Zorg dat ze op tijd komen

U bent op tijd begonnen, nu is het zaak de kaarten ook op tijd bij de ontvanger aankomen. Een kerstkaart kunt u het beste versturen na Sinterklaas en voor de kerstvakantie begint. Mik erop dat de kaart rond de 15e bij de ontvanger aankomt en houd rekening met een langere bezorgtijd in december.
© 2012 - 2019 Fotokaarten-nl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://taaladvies.net/

Reageer op het artikel "5 tips voor zakelijke kerstkaarten die indruk maken"

Infoteur: Fotokaarten-nl
Gepubliceerd: 23-05-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!