Zakenreizen boeken: airmiles, service of een lage prijs?
U wilt een zakenreis boeken. Bij wie doet u dat? Hoe doen andere bedrijven uit het MKB dit? Onderzoek van een van de top drie zakenreisorganisaties in Nederland, ATP Corporate Travel, werpt licht op de zaak. Bovendien weet ATP te vertellen wat de trends zijn in gemak en service bij het boeken, en krijgt u eindelijk antwoord op de prangende vraag: lopen uw collegabedrijven warm voor airmiles, of voor een lage prijs?
Bij wie boekt u een zakenreis? En wat zijn daarbij uw criteria? Als het aan het MKB ligt, is het belangrijkste criterium niet de prijs, zelfs niet in lastige economische tijden. Ondernemers zijn op zoek naar mensen die hen professionaliteit bieden. Een zakenreisorganisatie wordt door ondernemers in het midden- en kleinbedrijf dus vooral uitgezocht op capaciteiten. Dat geldt in elk geval voor één op de vier ofwel 42% van de MKB-bedrijven die meededen aan een landelijk onderzoek van ATP Corporate Travel, een van de drie leidende organisatoren van zakenreizen in Nederland. Dat professionaliteit voorop staat, betekent nog niet dat de prijs onbelangrijk is. Drie op de tien bedrijven uit het onderzoek (32%) vindt de prijs namelijk wél de allerbelangrijkste factor als het gaat om de vraag: waar boeken we onze zakenreis?
Internet zit niet (meer) in de lift
Reisbureaus ondervinden groeiende concurrentie van reisorganisaties die via internet werken. Maar dat geldt niet voor de MKB-bedrijven uit het onderzoek van ATP Corporate Travel. Een onderzoeksconclusie is namelijk dat internet binnen het midden- en kleinbedrijf juist steeds minder aandeel heeft in het boeken van zakenreizen. Er is een flinke stap teruggemaakt op dat gebied. Terwijl in een eerder onderzoek een overtuigende 46% van de bedrijven hun zakenreizen - in bijna de helft van alle gevallen dus - via internet boekten, of rechtstreeks via luchtvaartmaatschappijen, is dat nu nog maar 37,5% van de bedrijven .
Online booking tools
Een mogelijkheid waar steeds meer bedrijven interesse voor vertonen, is het gebruik van online booking applicaties. Deze applicaties worden door zakenreisorganisaties met name aangeboden om de klant de kans te geven om diverse voordelen van boekingsmanieren te combineren. Bij ATP Corporate Travel gaat het om het online booking tool ATP Online. Via dit tool kunnen klanten de voordelen en het gemak van een internetboeking combineren met het advies en de kennis van een zakenreisspecialist. Deze is tijdens het online proces aanwezig voor assistentie en advies.
Niet zo veel zin in airmiles sparen
Het midden- en kleinbedrijf zoals dat uit het onderzoek naar voren komt, blijkt niet meer zo veel zin te hebben om 'airmiles te sparen'. Die van luchtvaartmaatschappijen, wel te verstaan. Al heeft elke zichzelf respecterende luchtvaartmaatschappij inmiddels wel een spaarprogramma, wat de bedrijven uit het onderzoek betreft hoeft dat niet meer zo nodig.
Een mysterie
Een luttele één op de vijf ofwel 20% van de ondervraagde bedrijven gaf aan, bekend te zijn met de spaarprogramma's die luchtvaartmaatschappijen aanbieden aan klanten, al dan niet specifiek toegesneden op bedrijven. Dit terwijl deze klantenbindingsprogramma's door luchtvaartmaatschappijen sinds jaren heel actief in de kijker worden gespeeld. Hier zit dus enig mysterie. Want al heeft menig particulier ondervonden dat het jaren airmiles sparen kan kosten om één tripje over Het Kanaal te kunnen maken, zeker de business class vliegers hebben toch leuke kansen om gratis tickets te verwerven. Waarom deze geringe loyaliteit aan loyaliteitsprogramma’s? Interessante vraag voor een volgend onderzoek....
ATPI en ATP Corporate travel
ATPI is één van de snelst groeiende bedrijven in de internationale zakenreisindustrie. Het bedrijf is actief in 31 landen en bezit 49 kantoren wereldwijd. ATPI opereert succesvol in corporate travel (ATP Corporate Travel), marine travel (ATP Instone) en event management (ATP Event Experts).