InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Werken vanuit huis als eigen baas: de voor- en nadelen

Werken vanuit huis als eigen baas: de voor- en nadelen

Werken vanuit eigen huis, eigen baas zijn, en alles doen zoals jij het wilt - het klinkt perfect! Toch is het niet gemakkelijk, en zijn er heel wat zaken waar je rekening mee moet houden. Met onderstaande voor- en nadelen kun je checken of vanuit huis werken geschikt is voor jou. Bekijk de voor- en nadelen van werken vanuit huis.

Voordelen

1. Je bent eigen baas

Je eigen baas zijn is zo gek nog niet; je hoeft aan niemand verantwoording af te leggen, kunt gerust uitslapen tot elf uur, en als je je werk wilt uitvoeren in je badjas, zal niemand daar iets van zeggen. Bovendien zijn jij en je baas het altijd roerend met elkaar eens!

2. Reistijd

Geen gehaast ’s ochtends vroeg, geen file’s, geen drukte in de trein of bus. Als je vanuit huis werkt, heb je nergens last van. Je hoeft bovendien geen geld uit te geven aan bus/treinkaarten, en een auto is ook niet noodzakelijk – dus geen autoverzekering, benzine en onderhoudskosten. Je bespaart geld, en tegelijkertijd bespaar je jezelf een hoop ochtendstress.

3. Controle

Wanneer je een hekel hebt aan gezegd worden wat te doen, niet graag samenwerkt, en het lastig vindt dingen uit handen te geven, is het zijn van eigen baas niet zo’n verkeerd idee. Jij bepaalt, jij maakt beslissingen, en jij houdt altijd de controle.

4. Werkcomfort

Het schijnt dat je je maar anderhalf uur per keer volledig kunt focussen op een bepaalde klus. Acht tot negen uur achter elkaar werken, en die gehele tijd productief zijn is onmogelijk. Werk je vanuit huis, dan kun je zelf je tijd indelen, en werken wanneer je gefocust en gemotiveerd bent. Dat is niet alleen productiever, maar ook een stuk comfortabeler.

5. Jezelf constant opnieuw uitvinden

Als je genoeg hebt van een bepaald aspect van je werk, kun je andere oplossingen en inspirerende mogelijkheden zoeken. Je kunt je werk doen zoals jij wilt, en als iets niet geheel naar je zin gaat, ben je genoodzaakt buiten de gebaande paden te denken. En daar groei je vervolgens als mens weer van.

Nadelen

1. Geen zekerheid

Denk je dat een gewone kantoorbaan stressvol is? Probeer eigen baas te zijn, en vaak geen zekerheden te hebben over je inkomsten. Misschien verdiende je deze maand goed, maar hoe zit het met de maand daarna? Rekeningen moeten tenslotte wel betaald worden. Je moet dus heel sterk in je schoenen staan, en goed tegen de stress kunnen die deze onzekerheid met zich meebrengt.

2. Geen interactie met andere mensen

Vanuit huis werken heeft voordelen, maar het risico van het belanden in een isolement is wel een van de grootste nadelen. Thuis werken is natuurlijk handig, vooral als je bijvoorbeeld meer tijd met je kinderen wilt doorbrengen, maar je mist wel de interactie met o.a. collega’s. Dit kan vervolgens leiden tot eenzame momenten. Daar moet je voor oppassen, en vooral tegen kunnen.

3. Werknemersverzekeringen

Behalve onzekerheden qua inkomsten, heb je ook geen sociale zekerheid met betrekking tot werknemersverzekeringen, in tegenstelling tot mensen die wel in loondienst zitten. Wat gebeurt er als jij onverhoopt ziek wordt, of niet in staat bent om te werken? Ook hier moet rekening mee worden gehouden worden als je vanuit huis wilt werken.

4. Motivatie

Gemotiveerd blijven, ongeacht hoe je bedrijf het doet, is de sleutel voor succes vanuit huis. Tegenslagen zijn niet ongewoon, en je motivatie behouden is zeer belangrijk, wil je het volhouden om eigen baas te zijn.

5. Flexibiliteit

Flexibiliteit is een must. Je zult tenslotte veel taken zelf op je moeten nemen. Je bent de baas, de werknemer, de creatieveling, de marketeer, de planner etc. tegelijk. Je moet kunnen multi-tasken, en het overzicht zien te behouden. Ook geen gemakkelijke klus.

Over het algemeen is werken vanuit huis geschikt voor mensen die stevig in hun schoenen staan. Je moet de lokroep van de televisie en koelkast kunnen weerstaan, en je niet snel laten afleiden. Kun je tegen onzekerheid of wil je liever elke maand een loonstrookje ontvangen met een vast bedrag? Vanuit huis werken is een droom voor veel mensen - en hoewel zeker niet onbereikbaar - het is ook zeker niet gemakkelijk.
© 2012 - 2019 Ashrivers, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De voor- en nadelen van thuiswerkenTelewerken, ook wel thuiswerken genoemd, betekent eigenlijk het flexibel maken van je werk naar plaats en tijd. Dit klin…
Thuiswerken: het nieuwe werken?Thuiswerken: het nieuwe werken?Thuiswerken is een fenomeen dat steeds meer ingang vindt. Logisch, want thuiswerkers kunnen hun tijd zelf indelen, staan…
Thuiswerken biedt alleen maar voordelenThuiswerken biedt alleen maar voordelenSteeds meer bedrijven bieden de medewerkers de mogelijkheid om één of enkele dagen in de week thuis te werken. Thuiswerk…
De voordelen en nadelen van freelancer zijnVeel mensen willen tegenwoordig freelancer zijn maar velen weten niet wat het precies inhoud. Wat zijn de voordelen en n…
Thuiswerken zorgt voor minder stressSteeds meer werkgevers en werknemers ontdekken de voordelen van het telewerken. Telewerken en thuiswerken heeft echter o…
Bronnen en referenties
  • www.forbes.com

Reageer op het artikel "Werken vanuit huis als eigen baas: de voor- en nadelen"

Infoteur: Ashrivers
Gepubliceerd: 02-02-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!