InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > KvK, de Kamer van Koophandel

KvK, de Kamer van Koophandel

Alle Nederlandse ondernemingen staan ingeschreven bij een van de Kamers van Koophandel, ofwel de KvK. In elke provincie vind je wel een of meerdere KvKs. Een KvK behartigt de belangen van de Nederlandse ondernemingen. Ze geven voorlichtingen en beheren het handelsregister. Verder vormen de KvKs een schakel tussen de ondernemer en de overheid.

Doel

De KvK bevordert de economische belangen van de handel, dienstverlening, ambacht en industrie. Verder hebben de KvKs als doel om een schakel te zijn tussen de ondernemer en de overheid. Ze zijn dan ook een belangrijke partner bij het uitvoeren van het overheidsbeleid voor de ondernemingen.

Drie taken

Wettelijk gezien heeft de KvK drie belangrijke wettelijke taken. Dit zijn de registratie in het Handelsregister, voorlichting geven en het stimuleren van de regionale economie.

De registratie in het Handelsregister

De KvK houdt een register bij met ruim twee miljoen bedrijven, verenigingen en stichtingen.

Voorlichting geven aan (startende) ondernemers

De KvKs geven onder meer voorlichtingen aan startende ondernemers, de wet- en regelgevingen en bedrijfsoverdrachten.

Stimuleren van de regionale economie

De KvKs stimuleren de regionale economie door in overleg te gaan met ondernemers- en werknemersorganisaties, door stimuleringsprojecten uit te voeren en door commentaar te geven op de (regionale) overheidsplannen.

Andere diensten

Verder leveren de KvKs nog andere diensten aan ondernemers, zoals de legalisatie van handtekeningen en het inzien en verkrijgen van gedeponeerde jaarrekeningen. Bij de legalisatie van handtekeningen verklaart de KvK dat een document met een wettige handtekening is ondertekend. De KvK legaliseert de handtekeningen op diverse formulieren, zoals facturen, paklijsten en contracten. Verder verkrijgen de KvKs jaarrekeningen en kunnen alle burgers deze vervolgens inzien. Alle bvs, nvs, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen zijn namelijk verplicht om hun jaarrekening in te leveren bij de KvK.

Het Handelsregister

Alle belangrijke gegevens over ondernemingen en rechtspersonen worden in het Handelsregister vastgelegd door de KvK. Hierbij kan je denken aan informatie over de aard van de onderneming, de eigenaar(s), de vestigingen en degene die de bevoegdheid heeft om te tekenen. Deze gegevens zijn allemaal openbaar. Iedereen kan deze gegevens tegen betaling opvragen en inzien. Elk jaar worden de gegevens meer dan een miljoen keer opgevraagd.

Ondernemerspleinen

Het kabinet is bezig om de KvKs samen te voegen met het innovatiecentrum Synstens. Zo worden er ondernemerspleinen gevormd. Hiermee wil het kabinet ervoor zorgen dat de dienstverlening aan de ondernemers wordt verbeterd. Ook kunnen de bedrijven in de toekomst bij de ondernemerspleinen terecht voor allerlei overheidszaken als vergunningen, adviezen en subsidies. Dit jaar zijn de KvKs en Syntens gestart met het realiseren van deze ondernemerspleinen. Het is de bedoeling dat deze pleinen vanaf 2014 echt gaan starten.

Afschaffing verplichte bijdrage

Alle ondernemers moeten jaarlijks een verplichte bijdrage leveren om ingeschreven te blijven staan bij de KvK. Dit is voor alle KvKs de belangrijkste bron van inkomen. Vanaf 2013 wordt deze verplichte bijdrage afgeschaft. Deze afschaffing is weer een onderdeel van de modernisering van de KvKs. Het kabinet vindt dat ze een betere en gerichte service moeten bieden tegen lagere kosten. De KvKs verdienen ook nog geld aan de dienstverleningen en de verkoop van uittreksels.
Gerelateerde artikelen
Inschrijven bij de Kamer van KoophandelBij het opstarten van een eigen bedrijf komt een hoop kijken. Één van de dingen waar u niet om heen kunt is het inschrij…
Inschrijving Vereniging van Eigenaren in HandelsregisterInschrijving Vereniging van Eigenaren in HandelsregisterSinds 1 juli 2008 is de nieuwe Handelsregisterwet in werking getreden. Dit heeft onder andere tot gevolg dat alle vereni…
Een BV oprichten, zo werkt het vanaf 1 oktober 2012Een BV oprichten, zo werkt het vanaf 1 oktober 2012Wanneer je een BV wilt oprichten zijn er een aantal stappen die je moet doorlopen. De overheid heeft enkele besluiten ge…
Onderneming & Handelsregister Wet - KvKOnderneming & Handelsregister Wet - KvKHet Handelsregister is een register dat derden in staat stelt kennis te nemen van de juridische structuur van een ondern…
ZZP'er worden: starten als ZZP'erEen vast contract is tegenwoordig een zeldzaamheid. Op de arbeidsmarkt is er weinig zekerheid. Steeds meer mensen beslui…
Bronnen en referenties
  • KvK.nl

Reageer op het artikel "KvK, de Kamer van Koophandel"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 01-02-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!