InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Efficiënt werken: Gebruik sneltoetsen in plaats van de muis

Efficiënt werken: Gebruik sneltoetsen in plaats van de muis

Efficiënt werken: Gebruik sneltoetsen in plaats van de muis Het gebruik van de muis is heel eenvoudig, maar niet erg goed voor de productiviteit. Het is een stuk efficiënter wanneer je meer gebruik maakt van het toetsenbord. Blind typen kan een behoorlijke tijdswinst opleveren, evenals het gebruik van sneltoetsen. Minder gebruik maken van de muis bevordert niet alleen efficiënt werken, maar verlaagt de kans op RSI of een muisarm ook aanzienlijk. Het loont dus de moeite om wat tijd te steken in het gebruik van je toetsenbord.

Veel werken met de muis kan tot RSI leiden, en is niet efficiënt

Wanner je plaatsneemt achter een computer, grijp je vaak vrijwel automatisch naar de muis. Dat is het instrument waarmee we van het ene naar het andere programma gaan, en van het ene naar het andere venster navigeren. Dit is erg gemakkelijk, maar het is niet bepaald de beste methode. Veel met de muis werken kan RSI of een muisarm veroorzaken: een aandoening waar je maandenlang last van kunt hebben.

Sneltoetsen: 10 vingers gebruiken in plaats van 2

Dat is echter niet het enige: veelvuldig gebruik maken van de muis verlaagt ook de productiviteit. Bij het gebruik van de muis moet je namelijk je hand verplaatsen, en gebruik je maar 2 vingers. Wanneer je het toetsenbord gebruikt, kun je je handen doorgaans op dezelfde plek laten liggen en alle 10 vingers gebruiken. Door meer gebruik te maken van je toetsenbord werk je dus efficiënter en ben je productiever.

Typen op het toetsenbord met het spiergeheugen van je vingers

Wanneer je iets typt wat je vaak typt (je naam of een wachtwoord dat je veel gebruikt) merk je dat je niet de afzonderlijke letters typt, maar dat het meer een beweging is die je vingers maken. Dit is het spiergeheugen van je vingers. En dit werkt niet alleen voor het typen van woorden of namen, maar ook voor het gebruik van sneltoetsen. Door meer gebruik te maken van sneltoetsen, kun je deze in de loop van de tijd opslaan: wanneer je een tekst moet kopiëren doe je dit door middel van het toetsenbord, zonder daarbij te bedenken dat je ctrl+c indrukt. Het wordt een automatisme. Dit is bij het gebruik van de muis niet mogelijk; daarbij heb je telkens opnieuw je volledige bewustzijn nodig.

Blind leren typen

Ook als je heel snel met twee of vier vingers kunt typen, loont het toch de moeite om met tien vingers blind te leren typen. Hoewel de snelheid niet direct omhoog zal gaan (in eerste instantie eerder achteruit) zorgt het er wel voor dat je niet hoeft te kijken naar wat je vingers aan het doen zijn. Hierdoor heb je je ogen vrij om je op je beeldscherm te focussen, of iets anders dat je aandacht vraagt. Blind leren typen kost misschien een paar uur tijd, maar het is de investering meer dan waard. Het zorgt er niet alleen voor dat je sneller kunt werken, maar het geeft ook rust. Bij goed blind typen kijk je helemaal niet naar het toetsenbord.

Maak gebruik van sneltoetsen

De meeste programma's hebben diverse sneltoetsen om opdrachten uit te voeren met het toetsenbord, waarbij je normaal gesproken de muis zou gebruiken. Zeker bij programma's die je vaak gebruikt loont het de moeite om deze combinaties uit je hoofd te leren. Je zou zelfs kunnen overwegen om bewust op sneltoetsen te studeren, bijvoorbeeld door er elke dag twee of drie bij te leren. Uiteindelijk komen deze combinaties dan vanzelf in je spiergeheugen terecht.

Sneltoetsen: gebruik maken van ctrl en alt

Bij veel programma's zijn de sneltoetsen hetzelfde: zo kun je in heel windows en in een scala aan programma's gebruik maken van ctrl-c (kopiëren), ctlr-x (knippen) en ctrl-v (plakken) Naast sneltoetsen die gebruik maken van de ctrl-toets, zijn er ook sneltoetsen die gebruik maken van de alt-toets. Dit zijn de letters die onderstreept staan in menu's in verschillende programma's. Veel opdrachten hebben zowel een ctrl-sneltoetscombinatie als een combinatie met de alt-toets.

Het toetsenbord gebruiken om de cursor te verplaatsen

Je kunt het toetsenbord ook verplaatsen om de cursor te verplaatsen. Dat doe je niet alleen met de pijltjes, maar ook met de knoppen: home, end, pgup (page up) en pgdn (page down). In veel programma's kun je ook deze deze navigatietoetsen combineren met ctrl. Als je de pijltjes naar links en rechts gebruikt terwijl je ctrl indrukt, verspringt de cursor niet naar de volgende letter, maar naar het begin van het volgende of vorige woord. Ctrl combineren met home of end, zorgt ervoor dat je niet naar het begin of eind van een regel toespringt, maar naar het begin of eind van een document.

Oefenen en volhouden in het gebruiken van het toetsenbord

Het gebruik van de muis is erg eenvoudig en leidt in vrijwel alle gevallen tot direct resultaat. Bij sneltoetsen moet je zoeken, of nadenken en loop je het risico dat je de verkeerde sneltoets gebruikt. Op termijn kan het je echter uren tijd schelen wanneer je de muis minder nodig hebt. Als het even kan is het dus verstandig om hier tijd in te steken. Wanneer je de overgang naar sneltoetsen echt snel wilt maken, kun je overwegen om van tijd tot tijd de muis een uur aan te kant te leggen: een hele uitdaging, maar op termijn werpt het zeker zijn vruchten af.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Handige sneltoetsen in Word en WindowsHandige sneltoetsen in Word en WindowsDe meeste mensen die Microsoft Word gebruiken, weten slechts de functies van een aantal knoppen. De overige functies hoe…
Het toetsenbord: Sneltoetsen voor WordHet toetsenbord: Sneltoetsen voor WordHet toetsenbord biedt verschillende mogelijkheden bij het gebruiken van een computer. Zonder toetsenbord kan je moeilijk…
10 sneltoetsfuncties voor het gemak10 sneltoetsfuncties voor het gemakSneltoetsen zijn knoppen op het toetsenbord die muisbewegingen vervangen. Het gebruik van sneltoetsen is niet alleen voo…
Ergonomisch toetsenbord: voorkomt RSI en typefoutenErgonomisch toetsenbord: voorkomt RSI en typefoutenWerk je op dagelijkse basis met een toetsenbord en heb je last van je polsen of handen of wil je dit juist voorkomen, da…
Windows 10: Toegankelijkheidsopties voor visueel beperktenWindows 10: Toegankelijkheidsopties voor visueel beperktenNet als in de oude Windows-versies, heeft Windows 10 enkele ingebouwde toegankelijkheidsopties aan boord waardoor het vo…
Bronnen en referenties
  • Taco Oosterkamp (2010). 'Minder muizen, meer toetsen' In: Martijn Aslander et al. '150 lifehackingtips om slimmer en efficiënter te werken'

Reageer op het artikel "Efficiënt werken: Gebruik sneltoetsen in plaats van de muis"

Infoteur: Brempie
Laatste update: 08-07-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Efficiënt werken
Schrijf mee!