InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Efficiënt werken: je werkplek optimaliseren

Efficiënt werken: je werkplek optimaliseren

Efficiënt werken: je werkplek optimaliseren De omstandigheden op je werkplek kunnen zo zijn dat je er makkelijker last krijgt van hoofdpijn, vermoeidheid, rug- en nekklachten dan thuis. Dit bemoeilijkt effectief en efficiënt werken. Door goed te kijken naar lichtinval, temperatuur, tocht, luchtvochtigheid en verschillende bronnen van afleiding, kun je de omstandigheden op je werk verbeteren, zodat je optimaler kunt werken. Veel mensen hebben op hun werk geregeld last van hoofdpijn, rug- en nekklachten of vermoeidheid. Wanneer ze op weg zijn naar huis, zakt dit langzaam af, en thuis aangekomen hebben ze nergens meer last van. De oorzaak hiervan kan liggen in de indeling en omstandigheden van de werkplek.

Werken met de juiste lichtinval

De meeste mensen die kantoorwerk verrichten, zitten het grootste deel van hun dag achter hun computer. Het is belangrijk dat er daarbij geen fel licht van achter het beeldscherm komt. Als je tegen het licht in moet kijken ga je namelijk automatisch met je ogen knijpen en raak je sneller vermoeid. Het is dus niet verstandig om je beeldscherm bijvoorbeeld voor een raam te zetten. Het is dan beter om je bureau een kwartslag te draaien, zodat je het raam aan de zijkant hebt.

Optimaal werken door een optimale temperatuur

Het is belangrijk dat je werkplek niet te warm en niet te koud is. Wanneer het te koud is heeft je lichaam te veel energie nodig om zich op te warmen. Er blijft dan minder energie over om je hersenen te gebruiken. Ook kan het je ervan weerhouden om actief aan het schrijven of typen te gaan: je kruipt automatisch iets in elkaar en houdt je handen dichtbij je. Ook wanneer het te warm is neemt je activiteit af. Je gaat je veel eerder loom en vermoeid voelen, waardoor het moeilijk is om je op je taken te concentreren. De optimale temperatuur om bij te werken ligt rond de 21 graden, maar dit verschilt per persoon.

Nekklachten voorkomen door tocht tegen te gaan

Zowel airconditioning als andere vormen van ventilatie kunnen zorgen voor tocht: een koude luchtstroom. Wanneer je je op de tocht bevindt kun je hier behoorlijke nekklachten van krijgen: je spieren worden stijf. Als je pech hebt kun je de volgende ochtend nauwelijks nog zonder pijn je hoofd naar links en rechts draaien. Wanneer je op je werk wel eens last hebt van je nek, ga dan eens na in hoeverre dit door tocht zou kunnen komen. Daarnaast is vooral bij het werken met een laptop je houding van groot belang om lichamelijke klachten te voorkomen.

Het effect van luchtvochtigheid op je werk

Wanneer de vochtigheidsgraad in de ruimte waarin je je bevindt te laag is, kun je last krijgen van branderige ogen (dit geldt extra voor mensen met contactlenzen), hoofdpijn en geïrriteerde slijmvliezen in neus en keel.

Optimaal werken door afleiding te voorkomen

Op je werk zijn er veel zaken die je kunnen afleiden bij je werkzaamheden. Dit haalt je uit je concentratie en kan heel veel tijd kosten. Wat veel mensen echter niet weten is dat het daarnaast ook veel van je energie vraagt, waardoor je sneller moe wordt. Het is daarom zaak om zoveel mogelijk (onnodige) afleiding te voorkomen. Om dit te bewerkstelligen kun je bijvoorbeeld je telefoon uitzetten, evenals de waarschuwing van je e-mail. Plan voor jezelf momenten (dat hoeven er slechts twee of drie op een dag te zijn) waarop je de berichten op je telefoon afluistert (en zo nodig mensen terugbelt) en waarop je je e-mail leest. Een andere vorm van afleiding kan liggen in beweging in je gezichtsveld, bijvoorbeeld doordat je vanaf je werkplek zicht hebt op langslopende collega's. In veel gevallen is het mogelijk om je bureau een kwartslag te draaien, zodat je een rustige achtergrond hebt en je je beter kunt concentreren.

Optimaal werken door pauzes in een andere ruimte

Wanneer je het erg druk hebt op je werk, krijg je al snel de neiging om ook je pauzes op je werkplek door te brengen, zodat je alle tijd die je tot je beschikking hebt benut. Dit lijkt heel efficiënt, maar in veel gevallen is dit niet het geval. Juist door je werkplek even te verlaten kun je na je pauze weer extra effectief aan de slag. Je komt uit de houding waarin je een aantal uren gezeten hebt; je geeft je ogen rust door even niet naar een beeldscherm te hoeven staren; en wanneer je naar buiten gaat, snuif je frisse lucht op die ervoor zorgt dat je je ook in je hoofd frisser voelt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • Hein Halfschepel (2010). 'Vage klachten op kantoor' In: Martijn Aslander et al. '150 lifehackingtips om slimmer en efficiënter te werken'

Reageer op het artikel "Efficiënt werken: je werkplek optimaliseren"

Infoteur: Brempie
Laatste update: 12-03-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Efficiënt werken
Schrijf mee!