InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Goed voorbereid op sollicitatiegesprek

Goed voorbereid op sollicitatiegesprek

Iedereen krijgt in zijn leven te maken met solliciteren, vaak gaat er eerst een brief aan voor af en daarna volgt als u brief en CV het bedrijf aanspreekt een sollicitatiegesprek. Het is vrij normaal dat men hier zenuwachtig voor is omdat men het idee heeft dat het een beoordeling is, uiteraard is dit deels ook zo maar ook u mag hierbij vragen stellen om te kijken of de functie en het bedrijf wel bij u passen. In dit artikel leest u alles over het sollicitatiegesprek en de voorbereiding.

Kom op tijd

Het verkeer kan ten alle tijden tegen zitten zo kan het voorkomen dat de trein vertraging heeft, er lange files op de snelwegen staan en dat de stoplichten tijdens het fietsen niet mee zitten. Zorg dat u bij een sollicitatie op tijd komt, vertrek op een tijdstip waarvan u verwacht dat u wel eens een half uur te vroeg kan zijn. U zult dat wellicht even moeten wachten met naar binnen treden maar beter iets te vroeg en wachten dan dat u te laat komt.
Zorg ook dat u het telefoonnummer van het bedrijf wel bij u heeft, mocht u onderweg merken dat het niet meer haalbaar is dan kunt u altijd even contact met het bedrijf opnemen voor u daadwerkelijk te laat bent.

Kleding

Uiteraard komt u goed over als u nettere kleding aan trekt, kleed u echter wel op het bedrijf of op de functie. Dit betekend niet dat u in een witte jas naar een fabriek gaat maar het kan zijn dat u vies word bij dit werk. Bij dat soort banen kunt u het beste wel iets netjes aan trekken maar niet in pak gaan. Als u gaat solliciteren bij een kantoor is het juist weer wel verstandig om u in pak te vertonen of een nette blouse, omdat dit vaak ook de dagelijkse werkkleding zal zijn.

Voorbereiding

Een goede voorbereiding naar een sollicitatiegesprek is aan te raden, dit kan er voor zorgen dat u minder zenuwachtig bent. Poets uw tanden, zorg dat u haren goed zitten zodat u niet op het laatste moment nog iets vergeten blijkt te zijn.
Mocht u toch zenuwachtig zijn zorg dan dat u in ieder geval niks in de buurt heeft van een pen of een sleutel zodat u in ieder geval minder zenuwachtig over komt. Probeer de werkgever gewoon aan te kijken en vermeld eventueel dat u het wat spannend vind.
Neem voor de zekerheid het volgende mee:
  • agenda
  • notitieblok
  • pennen(mocht u er één niet vinden)
  • identiteitsbewijs
  • CV
  • kopie van diploma's

Wat kunt u verwachten?

Een sollicitatiegesprek word meestal gevoerd door één á twee personen van het bedrijf. Stel u op het begin gelijk netjes voor met een ferme handdruk. Er zijn geen regels qua wat wel en niet gevraagd word echter kunt u de volgende soort vragen verwachten:
  • Wat zijn uw genoten opleidingen?
  • Waarom kiest u voor dit bedrijf?
  • Waarom gaat u weg bij u huidige werkgever?
  • Heeft u nog meer sollicitaties lopen?
  • Wat zijn uw goede en minder goede eigenschappen?
Wees vooral eerlijk en probeer van te voren vast wat antwoorden te bedenken. Als u echt bij een bedrijf aan de slag wilt kan het ook zijn dat de antwoord vanzelf gemakkelijk komen.

Wat kunt u vertellen?

Het is verstandig van te voren al informatie over het bedrijf te winnen, sowieso als u ergens gaat solliciteren is het ook voor u handig als u al meer weet. Dit kan onder andere tegenwoordig vaak via internetwebsites en wellicht dat er folders verkrijgbaar zijn of dat u iemand kent die daar werkt. Als u nog informatie mist of u wil iets weten, vraag dit dan vooral tijdens het sollicitatiegesprek zo weet de werkgever ook dat u echt interesse heeft in de baan omdat u er inhoudelijk op in gaat.
Mocht u niet per direct aan de slag kunnen probeer dan als het mogelijk is wel voor te stellen om alvast een paar dagen mee te lopen zodat u de gang van zaken al een beetje kent en u echt kan kijken of de baan voor u geschikt is.

Salaris

Praat bij het eerste sollicitatiegesprek nog niet over het salaris maar laat eerst zien wie u bent en waarom u geschikt bent voor het bedrijf. Er volgt bijna altijd een tweede sollicitatiegesprek of er is altijd ruimte om dit soort dingen te overleggen voordat u een contract ondertekend. Als u echt eisen heeft zoals bijvoorbeeld kilometervergoeding omdat u wel op minstens een uur reizen woont, bespreek dit dan ook voor het tekenen maar bedenk wel dat er wellicht meer sollicitanten zijn die minder eisen.
Mocht u er toch over willen beginnen vertel er dan bij waarom, als u bepaalde eisen heeft en er kan niet aan worden voldaan is het zonde als het bedrijf de moeite moet nemen om u nogmaals uit te nodigen.
Gerelateerde artikelen
Hoe overleef ik een sollicitatiegesprek?Hoe overleef ik een sollicitatiegesprek?Sollicitanten maken zich vooraf vaak al druk om het moeten voeren van een sollicitatiegesprek. Een deel van de stress is…
Solliciteren: voorbereiding op een sollicitatiegesprekSolliciteren: voorbereiding op een sollicitatiegesprekEen sollicitatiegesprek vereist enige voorbereiding. Het is belangrijk dat je het bedrijf enigszins kent waarbij je soll…
Sollicitatiegesprek: zelf vragen stellenSollicitatiegesprek: zelf vragen stellenDoor in een sollicitatiegesprek zelf ook goede vragen te stellen, kunt u een gemotiveerde en geïnteresseerde indruk acht…
Sollicitatiegesprek: vragen over het bedrijf en de functieSollicitatiegesprek: vragen over het bedrijf en de functieIn een sollicitatiegesprek is het de bedoeling dat de interviewer een duidelijke indruk van u krijgt. Dit kunnen ze onde…
Succesvol solliciteren met behulp van GoogleSuccesvol solliciteren met behulp van GoogleBij het vinden van een baan en bij de voorbereidingen op het sollicitatiegesprek kunt u niet meer zonder internet. Via z…

Reageer op het artikel "Goed voorbereid op sollicitatiegesprek"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 18-03-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!