InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Wat betekenen de termen op mijn loonstrook?

Wat betekenen de termen op mijn loonstrook?

Op een loonstrook treft u termen aan die u weinig zeggen. Toch hebben ze allemaal een betekenis anders zouden ze niet op de loonstrook staan. De maandelijkse loonstrook bevat dermate complexe informatie, dat het voor een leek niet te begrijpen is. De meeste werknemers controleren uitsluitend het bedrag onderaan de loonstrook, het nettoloon. Loonadministratie doen de kleine werkgevers ook niet zelf, maar besteden het uit. Het is ingewikkeld en sterk aan wisselingen onderhevig. Jaarlijks worden er veranderingen doorgevoerd die moeten worden toegepast in de loonadministratie. In dit artikel komt u een aantal termen uit de loonstrook tegen met een korte toelichting.

Brutoloon en nettoloon

De loonstrook begint met het noemen van het brutoloon per maand of per vier weken. Onderaan de streep staat hoeveel geld er aan nettoloon is overgebleven. In het geval u aan spaarloon- of de levensloopregeling meedoet wordt er naast het nettoloon ook een bedrag gestort op de spaarloon- of levenslooprekening. Op de strook is echter meer te ontdekken dan alleen deze bedragen.

Onkostenvergoedingen en extra inkomsten

Onkostenvergoedingen worden niet bij het brutoloon opgeteld, maar bij het nettoloon. Onder voorwaarden is het voor de werkgever toegestaan om belastingvrije vergoedingen te verstrekken ter dekking van gemaakte kosten. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan vergoeding voor reiskosten. Extra inkomsten worden net als het brutoloon46159 belast. De belastingdruk op extra inkomsten is hoger, omdat er geen rekening wordt gehouden met heffingskortingen. Deze zijn namelijk al verrekend in het reguliere loon.

Wat betekent loon voor SV:

Dit deel van het inkomen wordt meegeteld bij de bepaling van de premie voor de sociale verzekeringen.

Wat betekent loon voor ZVW:

Dit bedrag wordt gebruikt om de hoogte van de bijdrage zorgverzekeringswet te bepalen

Wat betekent het minimumloon:

Op de loonstrook komt ook te staan hoe hoog de voor u geldende minimum loon bedraagt. Het brutoloon mag niet onder dit bedrag uitkomen.

Wat betekent deeltijdpercentage:

Indien u fulltime werkt staat hier 100%. Bij een deeltijd functie staat hier het percentage ten opzichte van een fulltime functie. Fulltime kan 40 uren per week zijn, maar bijvoorbeeld ook 36 uur in de week.

Wat betekent loon voor LH:

Over dit deel van het loon wordt de in te houden loonheffing berekend.

Wat betekent basis ZVW:

Het deel van het loon waarover de premie ZVW moet worden betaald.

Wat zijn SV dagen:

Dit zijn het aantal werkelijk gewerkte dagen.

Wat betekent LH tabel:

Dit kan zijn wit of groen. De omschrijving “wit” heeft betrekking op inkomsten uit huidige dienstbetrekking. De omschrijving “groen” wil zeggen dat de inkomsten betrekking hebben op een vroegere dienstbetrekking, bijvoorbeeld pensioen.

Wat betekent heffingskorting (ja of nee) op de loonstrook:

Hieruit valt af te lezen of de werkgever rekening heeft gehouden met heffingskortingen.

Wat betekent jaargrondslag PF:

Dit bedrag wordt gebruikt om te bepalen hoeveel pensioenpremie er betaald moet worden.

Wat betekent recht VT:

Het door de werkgever gereserveerd bedrag aan vakantietoeslag20856 over de betreffende maand

Wat betekent burgerservicenummer:

Dit nummer werd in het verleden aangeduid als het sofinummer. Het BSN is een aan een persoon gebonden nummer, die voor niemand dezelfde is.

Wat betekent kilometer vergoeding onbelast:

Dit is de vergoeding die u hebt ontvangen voor gereden kilometers in uw privé auto, die niet hoger is dan de maximaal toegestane vergoeding per kilometer.

Wat betekent kilometer vergoeding belast:

Dit is een deel van de vergoeding die boven het maximaal toegestane is uitgekeerd, en dus belast gaat worden.
Gerelateerde artikelen
Overwerk wordt niet zwaarder belastOverwerk wordt niet zwaarder belastWerknemers denken onterecht dat overwerk zwaarder wordt belast dan het regulier inkomen. Op de loonstrook lijkt dit ook…
Van bruto tot netto (België)Van bruto tot netto (België)"En hoeveel verdien je?" Het blijft een vraag die in onze cultuur nog altijd taboe lijkt waardoor mensen hier niet snel…
Vakantiegeld is een deel van het loonWerknemers hebben een wettelijk recht op vakantiegeld. U hebt recht op minimaal 8 procent van het loon. Meer mag, minder…

Reageer op het artikel "Wat betekenen de termen op mijn loonstrook?"

Reacties

Marijke, 13-10-2016 14:21 #10
Op mijn loonstrook staan er loonelementen! Wat betekenen:
101-318 EVAK-UD vorige WG tegenb. - bedrag?
318- 1 EVAK-UD vorige werknemer + bedrag?
318- 10 DVAK-UD vorige WG + bedrag?
1350-10 DD4W-UD VWG - bedrag?

E. C. de Beurs, 27-06-2016 13:46 #9
Wat betekent saldo EJU?

Martin, 17-06-2015 21:17 #8
Hoi,
als ik korte diensten doe en daardoor meer dagen aanwezig ben (SV DAGEN?) heeft dat dan invloed op mijn loon?
Zou mijn loon anders zijn bij langere dagen maken en minder sv dagen?

Van Windt, 26-03-2015 07:42 #7
Betekenis wijz.stamgeg. Op mijn salarisstrook

Jan, 18-01-2015 16:49 #6
Geachte heer/mevrouw,

Ik heb een vraag over SV uren.
Indien ik op een dag 6 uur normaal werk en 2 uur onregelmatig, hoeveel SV uren werk ik dan?

De reden voor mijn vraag, is omdat momenteel mijn onregelmatigheidstoeslagen als apparte dag worden geregeld. Werkgever geeft aan dat 6 uur + 2 uur (met onregelmatigheidstoeslag) 10 SV Uren zijn.

Klopt dit?

Alvast hartelijk bedankt.

Cornelis, 18-11-2014 20:29 #5
Op mijn nieuwe loonstrookje bij comulatieven staat: aftrek alle heffingen: 524,35.
Weet u wat dit inhoud?
Ik heb diverse loonstroken van het verleden (ook van vorige werkgevers) nagekeken en daar staat dat niet op! Niet dat dat dadelijk nadelig is voor mij.

Hellen Hoogeveen, 25-06-2014 15:35 #4
Mijn man is vanaf september 2013 in de ziektewet na een heupoperatie. Dit alles is niet helemaal goedgedaan, dus hij loopt nog steeds in de ziektewet. Nu krijgt hij z'n loonstrook en er staat onderaan bij dagen/ loon ziek 000000 en dan staat eronder ziek fase2 met het aantal dagen 21 dagen. Dit staat pas op de laatste 2 loonstroken. We kunnen niet vergelijken, omdat verleden maand het vakantiegeld erbij zat. Maar hij krijgt nu ook ruim 150 euro minder loon als de maand maart en april. Kan iemand mij uitleggen wat dit betekent?

H. Peters, 27-08-2013 17:48 #3
Ik heb een vraag over mijn loonstrookje.

Wat betekend sv-dagen 22,00

En cumulatieve sv-dagen 174,00
Heeft dat mee te maken dat ik ziek bent geweest?

Danku

S. Tuhumena, 04-06-2013 00:27 #2
Hallo,
op mijn loonstrook staat SV dagen 23,00. Ziektedagen 22,00. Wat betekent dit? Ik ben vanaf mei 2012 niet meer ziek geweest.

Dank u wel.

M. Mrabet, 07-05-2013 10:58 #1
Hallo,
Hoe bereken ik mijn SV loon?
Dank u

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 30-10-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Reacties: 10
Schrijf mee!