InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Overwerk wordt niet zwaarder belast

Overwerk wordt niet zwaarder belast

Overwerk wordt niet zwaarder belast Werknemers denken onterecht dat overwerk zwaarder wordt belast dan het regulier inkomen. Op de loonstrook lijkt dit ook daadwerkelijk het verhaal, maar het verschil is te verklaren. Overwerk wordt niet zwaarder belast dan een loonsverhoging. De werkgever kent de werknemers een brutoloon toe. Na het verrekenen van onder andere premies en belastingheffing, komt daar een nettoloon uit dat hij gaat uitkeren aan de medewerkers. De werkgevers zorgt voor de afdracht van de premies en de belastingheffing. Werknemers die geen aftrekposten of extra inkomsten hebben, hoeven in principe jaarlijks de belastingaangifte niet in te vullen. De heffing door de werkgever is dan gelijk de eindheffing.

De heffingen en kortingen waar de werknemer recht op heeft, gaat de werkgever rekening mee houden bij het bepalen van het nettoloon. De kortingen waar de werknemer recht op heeft, wordt gelijk verrekend in het nettoloon. Hierdoor lijkt de heffing op extra inkomsten (overwerk) zwaarder belast te worden.

Reden waarom extra inkomsten zwaarder belast lijken te worden

In het reguliere loon wordt heffingskortingen (bijvoorbeeld arbeidskorting en de alleenstaande-ouderkorting) doorgevoerd. In het maandelijkse inkomen is hierdoor rekening gehouden met deze kortingen. De kortingen waar u recht op hebt worden als het ware uitgesmeerd over het gehele jaar. Op het moment dat u extra uren gaat werken en u laat deze uitbetalen, komt dit bedrag bovenop het reguliere inkomen. Hierdoor zal dit bedrag belast worden afhankelijk van de belastingschijf waar het hoogste deel van uw inkomen in zit.

Voorbeeld ter illustratie

Een werknemer heeft een brutoloon per jaar van 45.000. Dit bedrag is inclusief vakantiegeld en een dertiende maand. Per maand komt dit ongeveer neer op een brutoloon van 3.200. Netto blijft hier ongeveer van over 2.150.

De werknemer heeft gedurende één maand extra gewerkt en laat het uitbetalen. Het gaat om een bruto bedrag van 250. In het reguliere loon van 2.150 zitten de heffingskortingen al verwerkt. Het extra bedrag zal belast gaan worden afhankelijk van het belastingtarief waar de top van het inkomen in valt. In dit geval is dat 42 procent. Van het bedrag aan overwerk zal netto overblijven: 250 -/- 42 procent = 145.

Moet ik overuren laten uitbetalen of opnemen?

Dit is afhankelijk van uw financiële situatie en het aantal vrije dagen dat u tot uw beschikking hebt. U kunt zelf gaan berekenen hoeveel brutoloon u recht op hebt, vervolgens kunt u uit gaan zoeken in welke belastingschijf het belast gaat worden. Uit de berekening komt een bedrag dat u netto uitgekeerd gaat krijgen. Op basis van dit bedrag kunt u beslissen om het uit te betalen of om het op te nemen in vrije tijd.

Door incidentele extra inkomsten kunt u uw recht op toeslagen kwijtraken

Aan de hand van het inkomen wordt bepaald of u recht hebt op bepaalde toeslagen. Een stijging van het inkomen kan tot gevolg hebben dat u een lagere toeslag gaat krijgen of zelfs helemaal geen recht meer hebt op een toeslag.

Op toeslagen.nl kunt u berekenen op welke toeslagen u recht hebt en hoe hoog de toeslagen zijn. Door het inkomen iets te verhogen kunt u berekenen wat het gevolg is van het uit laten betalen van bijvoorbeeld overwerk.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Overwerk wordt niet zwaarder belast"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 04-07-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!