Beter netwerken en carrière: Tips voor succesvol netwerken
Een goed netwerk kan je carrière zeer ten goede komen. Daarvoor moet je wel de juiste contacten leggen en moet je jouw netwerk ook nog goed onderhouden. Alleen met contacten toevoegen op Facebook of LinkedIn kom je er niet. Met alleen geschikte collega's en manager aanspreken op de werkvloer ook niet. Bij sommige mensen gaat netwerken vanzelf, het zit ze in het bloed. Maar de meesten van ons kunnen eerlijk gezegd wel wat tips gebruiken om succesvol te worden in netwerken!
Mensen die goed kunnen netwerken zijn boven alles zichtbaar en durven anderen aan te spreken. Of dat nou op de werkvloer is of tijdens een seminar of borrel. Wanneer je in het echte leven niet met mensen praat, kun je dat nooit goed maken met meer dan 200 contacten in je
LinkedIn profiel. Wanneer je het niet van nature in je hebt om te netwerken, zijn een aantal goede tips zeker welkom. Wat zijn de belangrijkste dingen, waarop je moet letten wanneer je beter wilt leren netwerken op de werkvloer of tijdens congressen of seminars?
Succesvol netwerken vraagt om kwaliteit en niet alleen om veel contacten
Sommige mensen maken er een sport van om zoveel mogelijk namen van belangrijke mensen binnen en buiten het eigen bedrijf te verzamelen. De vraag is echter wat je daarmee opschiet. Hoeveel aandacht kun je geven aan al die verschillende mensen, die je in de loop der jaren verzameld hebt? Wat doe je met die contacten in de praktijk? Richt je liever specifiek op een paar mensen in of buiten je eigen branche, die je verder kunnen helpen. En zoek actief contact met die mensen om erachter te komen wat jullie voor elkaar kunnen betekenen.
Beter netwerken is een goed netwerk opbouwen en het vervolgens onderhouden
Wanneer je hebt vastgesteld wie je deel wilt laten uitmaken van jouw netwerk, kan het geen kwaad om deze mensen met een bepaalde frequentie te benaderen, zodat ze jou niet kunnen vergeten. Het helpt om niet alleen gericht te zijn op je eigen carrière doelen maar ook echt interesse te tonen voor de ander. Wat beweegt die ander en hoe zit hij of zij in elkaar? Wat zijn de persoonlijke doelen van jouw netwerk partner? Overdaad schaadt, ga zeker ook geen mensen stalken. Beperk je tot maximaal 3 tot 4 keren per jaar maar maak er dan ook echt iets van een schenk aandacht aan het contact.
Wees een prettige collega of zakenpartner tijdens het netwerken
Behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden. Luister en praat niet alleen zelf, omdat je te hard bezig bent om jezelf te verkopen. Mensen vinden andere mensen pas aardig, wanneer ze zelf relatief vaker aan het woord zijn. Veel mensen vinden dat ze een goed gesprek hebben gehad, wanneer ze zelf hebben mogen praten over wat hen bezig houdt.
Uit onderzoek blijkt dat zakelijk flirten en zelfs slijmen helemaal geen barrière hoeft te vormen voor een succesvol contact. Integendeel: Mensen die slijmen worden, zelfs als de ander zich bewust is van het feit dat zijn of haar ego wordt gestreeld, als sympathieker gezien dan mensen die dit niet doen.
Goed netwerken: Sla bruggen en schep verbindingen tussen mensen
Een goede netwerker kijkt verder dan zijn of haar eigen behoeften en schept ook nieuwe verbindingen tussen anderen. Het kan zeer worden gewaardeerd, wanneer je de ander verder helpt om diens eigen doelen te behalen. Een stap extra zetten voor iemand, wordt zeker onthouden en later zelfs eventueel beloond met een tegendienst. Een succesvolle netwerker is ook onbaatzuchtig commercieel en onthoudt dat niet elk moment van contact met die belangrijke manager, zakenpartner of collega een sales pitch hoeft te zijn.
Effectief netwerken: Wees proactief en laat jezelf zien, durf jezelf te presenteren!
Stap regelmatig naar voren om contact te maken met ander en wees zichtbaar. Spreek mensen aan, vraag door en geef presentaties. Wees aanwezig op borrels en andere informele samenkomsten. Grijp ook minder voor de hand liggende momenten aan om te netwerken. Samen een sigaretje roken of een elevator pitch bijvoorbeeld zijn prima mogelijkheden voor een ontspannen contact moment. Profileer je en wees proactief in plaats van af te wachten tot anderen naar jou toe komen. Beter netwerken begint bij jezelf laten zien, zodat mensen weten wat je te bieden hebt!