LinkedIn: Hoe stel je een goed LinkedIn profiel op?
Waarom is een goed en zakelijk LinkedIn profiel belangrijk? Je professionele imago is grotendeels afhankelijk van hoe je LinkedIn profiel eruit ziet. Er bestaat namelijk geen recruiter of werkgever, die niet even op Google checkt of je een LinkedIn profiel hebt en of dat er professioneel uitziet, als hij of zij overweegt om je aan te nemen. Het is maar wat je wilt dat ze daar al dan niet aantreffen. Pas daarom op voor de meest voorkomende fouten bij het opstellen van een LinkedIn profiel!
De meeste fouten, die er gemaakt worden bij het opstellen van een profiel zijn eigenlijk vrij voor de hand liggend. Wanneer je jezelf goed wilt positioneren op een carrière site, wil je ook daadwerkelijk naar voren komen als een seniore en succesvolle professional. Toch gaan mensen juist hiermee vaak de mist in en maken beginnersfouten, die ervoor zorgen dat ze incompetenter of minder zakelijk overkomen op LinkedIn dan ze eigenlijk graag zouden willen. Wat zijn nu fouten, die jij kunt vermijden bij het opstellen van je profiel?
Welke fouten kom je vaak tegen bij LinkedIn profielen?
1. Storende fouten in spelling, grammatica of interpunctie
Het is niet bepaald een aanbeveling, wanneer er enorme spelfouten in je profiel voorkomen. Dat is namelijk niet bepaald iets wat bovengemiddelde intelligentie of competentie uitstraalt. Hetzelfde geldt overigens voor anderen, die jou als professional aanbevelen op LinkedIn en dat doen met de hier beschreven tekstuele fouten. Hoe serieus kunnen we deze mensen en dus deze aanbevelingen nemen?
2. Geen foto, een wazige foto of een foto, waarop meerdere mensen staan afgebeeld
Spreekt voor zich. Het is de bedoeling dat je overkomt als een professional en tegelijkertijd ook als een mens. Te menselijk is overigens ook geen aanrader. Het mag duidelijk zijn dat een foto in vakantie outfit niet echt bijdraagt tot een profilering als serieuze professional.
3. Pas op met rondslingerende sociale netwerkprofielen
Het is goed om als professionele carrièretijger op LinkedIn te staan. Ontkracht dat vervolgens niet door ook vindbaar te zijn op Internet met foto’s, waarop je bijvoorbeeld op Facebook als stomdronken roofdier op een houseparty te zien bent.
4. Hoe meer, hoe beter gaat niet altijd op wanneer het gaat over hoe groot je aantal connecties is
Een groot netwerk is niet per definitie hetzelfde als een sterk netwerk. Kies je connecties zorgvuldig en zend ook alleen uitnodigingen aan collega's of professionals, die je echt kent. Het spammen van zakenmensen wordt over het algemeen door de meeste zakelijke contacten niet zo op prijs gesteld.
Behalve het vermijden van soms zo simpele vergissingen helpt het ook om een aantal dingen juist heel goed te doen. Sommige dingen zorgen voor net dat stukje "wow" effect, dat je het liefst wilt bewerkstelligen, wanneer een selecteur op jouw profiel stuit. Daarom is het goed om rekening te houden met de volgende suggesties bij het opstellen van jouw persoonlijke winnaars-profiel.
Wat zou een werkgever of recruiter heel graag zien maar treft hij meestal helaas niet aan?
1. Consistentie
Vaak wordt een profiel gekenmerkt door discrepanties in vorm en structuur tussen één werkervaring en de volgende. Wanneer je bijvoorbeeld kiest voor schrijven in de derde persoon, doe dat dan ook consequent in het gehele profiel.
2. Aanbevelingen door anderen
Als je een eigen bedrijf hebt of op zoek bent naar een nieuwe uitdaging is het belangrijk om mensen te kennen, die jou een stukje mee helpen verkopen. Een goede aanbeveling is een fantastische en zeer voordelige reclame voor jezelf.
3. Beschrijvingen van je werkervaring en de belangrijkste doelen, die je hebt bereikt.
Dit spreekt eigenlijk voor zich. Toch noemen veel mensen enkel de verschillende functies op, die ze over de jaren hebben uitgeoefend. Beschrijf tenminste wat de werkzaamheden zijn geweest, die je destijds hebt uitgevoerd. Beter is het echter om ook echt te beschrijven wat deze ervaringen jou hebben gebracht en in welke zin je waarde hebt kunnen toevoegen op een positie of binnen een bedrijf. Dat is namelijk uiteindelijk hetgeen een werkgever echt interesseert. Wha't's in it for me.
4. Buitenschoolse activiteiten, diploma’s en werkgerelateerde opleidingen
Sommige ervaringen lijken misschien niet zo belangrijk maar kunnen een goed verstaander meer leren over jou, je unieke competenties en ervaring. Je hoeft niet al je hobby's tot in den treure te beschrijven maar een persoonlijke touch maakt je tot een uniek mens in plaats van tot een genummerde robot.
5. En last but not least: Houd je profiel up-to-date…