InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Abonnementen per maand opzeggen

Abonnementen per maand opzeggen

Abonnementen per maand opzeggen Het stilzwijgend verlengen van abonnementen is een grote ergernis voor consumenten. Veel abonnementen kunnen vanaf 2011 slechts met één maand verlengd worden. Een grote kostenpost voor een gemiddeld huishouden zijn de abonnementen. Ze zijn slechts één keer per jaar opzegbaar, en daarbij moest er ook nog een opzegtermijn in acht worden genomen. De regering heeft ook ingezien dat dit een ongewenste situatie is en eindelijk gaat hier een einde aan komen. Eerder werden de regeltjes bij het opzeggen van een verzekering al verruimd, nu kunt u uw abonnementen ook maandelijks opzeggen.

Opzeggen en opzegtermijn

De abonnementen waren erop ingericht om het opzeggen te ontmoedigen. Opzeggingen kwamen vaak te laat binnen. De opzegging werd wel uitgevoerd, maar per één jaar later dan dat de bedoeling was. Het gevolg was dat er nog een jaar betaald moest worden voor iets dat niet meer gewenst is. Door een lange opzegtermijn te hanteren, konden de bedrijven nog meer aan de consumenten verdienen.

Per maand verlengen of expliciet anders afspreken

Bij het afsluiten van abonnementen worden er bij bijvoorbeeld omroepbladen een cadeau verstrekt. Dit kunnen zij gewoon blijven doen, maar ze zullen waarschijnlijk wel nadere voorwaarden gaan stellen. U zult er waarschijnlijk mee akkoord moeten gaan dat ze de opzegmogelijkheid per maand schriftelijk uitsluiten. Zouden ze dat niet doen, dan kunt u een cadeau in ontvangst kunnen nemen en vervolgens de volgende maand het abonnement weer opzeggen.

Maandelijks opzeggen geldt niet in alle gevallen

Verenigingen zoals de ANWB mogen het lidmaatschap wel jaarlijks stilzwijgend gaan verlengen. Indien de leden echter ook aanvullende diensten afnemen, geldt de jaarlijkse stilzwijgende verlenging hier niet voor.

Onredelijkheid tegen gaan

Bedrijven stonden in hun recht om leden te houden aan hun abonnement, maar in de praktijk pakte het vaak onredelijk uit. Iemand die lid is geworden van een sportschool tegen een contributie van honderden euro’s per jaar, zat vaak voor één jaar vast. Toch zijn er voldoende goede redenen te bedenken waarom leden niet meer gaan sporten. Als u een lidmaatschap afsluit voor uw kind, weet u niet zeker dat hij of zij het gaat leuk vinden. Op het moment dat uw kind het niet meer leuk vind, is het onredelijk van de sportschool om toch vast te houden aan het lidmaatschap. Door de nieuwe wetgeving worden de leden beter beschermd.

Lidmaatschap van kranten en tijdschriften

Voor kranten en tijdschriften geldt er ook een afzonderlijke regeling. Om de uitgevers niet in de problemen te brengen, mogen zij abonnementen telkens verlengen met drie maanden. Zij zitten namelijk met het printen en distribueren van de boeken en kranten. Zij kunnen niet binnen één maand inspringen op een verlaagde oplage.

Wat gaat er gebeuren met de kosten van abonnementen?

Doordat bedrijven tot 2011 de klanten beter vast konden houden, gaat de maatregel waarschijnlijk wel effect hebben op de hoogte van de kosten van een abonnement. De bedrijven zullen namelijk eenvoudiger leden verliezen, en dit verlies moeten ze opvangen door bijvoorbeeld het tarief te verhogen. Waarschijnlijk zal dit vooral effect hebben op de tarieven van sportscholen. Zij hebben in het verleden namelijk fors extra inkomsten gehad door leden die nog wel betalen, maar niet meer verschijnen in de sportschool.
Gerelateerde artikelen
Wet Van Dam verbiedt stilzwijgende verlenging abonnementenWet Van Dam verbiedt stilzwijgende verlenging abonnementenVanaf 1 december 2011 geldt de Wet Van Dam, deze wet verbiedt grotendeels de stilzwijgende verlenging van abonnementen.…
Abonnement opzeggen of stilzwijgende verlenging in 2019Abonnement opzeggen of stilzwijgende verlenging in 2019Wat zijn in 2018 en 2019 de regels bij het opzeggen van een abonnement of een lidmaatschap van een vereniging? Niet opze…
Tips bij het opzeggen van een abonnementTips bij het opzeggen van een abonnementIedere maand bent u veel geld kwijt aan kleine kostenposten, zoals abonnementen en contracten. Uw portemonnee is tegenwo…
Videos uploaden en beheren op YouTubeYouTube is een wereldbekende en zeer populaire videosite waar je je eigen, zelfgemaakte videos kunt uploaden. Ook kun je…

Reageer op het artikel "Abonnementen per maand opzeggen"

Reactie

A. Platvoet, 18-01-2012 13:17 #1
Heb een vraag. Op onze zaak hebben we een abonnement op een vaktijdschrift.
Nu dacht ik dat er per maand opgezegd kon worden. Maar bij navraag moet ik 1 jaar doorbetalen. Klopt dit.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 08-10-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!