Thuis blijven voor de kinderen of werken?

Thuis blijven voor de kinderen of werken? Een gezin met kinderen en twee werkende ouders krijgen het financieel steeds zwaarder. De overheidssubsidies maken de kosten van kinderopvang nog draaglijk, maar de subsidies zijn een te groot succes, en gaat de Overheid steeds meer geld kosten. Een logisch gevolg is dat de ouders een steeds groter deel zelf moeten gaan betalen. Werkende ouders met jonge kinderen, moeten opvang verzorgen om het werken mogelijk te maken. Voor jonge kinderen tot vier jaar hebt u volledige opvang nodig voor de periode dat beide ouders aan het werk zijn. Kinderen gaan vanaf vier jaar naar het basisonderwijs. De opvang is in dat geval nog nodig voor de uurtjes buiten de schooltijden om.

De goedkoopste oplossing wordt geboden door grootouders. Zij willen hun kleinkinderen in de meeste gevallen graag opvangen, maar niet voor iedereen zijn de grootouders een mogelijkheid. Deze kinderen missen ook het contact met kinderen van hun leeftijd. Daarnaast kunt u het de grootouders niet aandoen om ze meerdere dagen in de week de zorgen over de kinderen op te leggen.

Kinderen naar de opvang of naar de grootouders?

Het grote voordeel van de grootouders is het feit dat het u maandelijks geen enorme bedragen gaat kosten. Een voordeel van een opvang waar meerdere kinderen komen is, dat ze al leren om op een schoolse manier met andere kinderen om te gaan. Vooral kinderen uit kleine gezinnen kunnen nog wel eens moeite hebben om rekening te houden met andere kinderen. Thuis en bij opa en oma draait alles om hun, dat zal later op de basisschool (en in het verdere leven) wel anders zijn.

Hoeveel dagen in de week?

Er zullen niet veel ouders zijn die hun kinderen vijf dagen in de week naar de creche brengen. De ouders zullen er in de praktijk vaak voor kiezen om beide niet vijf dagen in de week te gaan werken. Indien één van beide ouders vier keer negen uren gaat werken, maakt hij of zij 36 uren in de week. Eén dag in de week kan deze ouder bij de kinderen thuis blijven. Indien de andere ouder kiest voor een iets kortere werkweek, hoeven de kinderen slechts twee dagen naar de creche en naar de buitenschoolse opvang.

Kinderopvang voor éénouder gezinnen

De Overheid zal in de toekomst de subsidieregeling steeds verder afbouwen, maar dat zullen zij met name doen voor de mensen met de hogere inkomens. Zouden zij dit ook voor de lagere inkomens doen, dan komen veel ouders die alleen staan voor de opvoeding klem te zitten. Aan de ene kant moeten ze fulltime te werken om het gezin draaiende te houden, aan de andere kant kunnen ze niet werken omdat ze de opvang niet kunnen betalen.

Meer mensen zullen er in dat geval voor moeten kiezen om te gaan leven van een bijstandsuitkering. Ze kunnen met arbeid namelijk niet zoveel verdienen dat ze de kinderopvang ook kunnen betalen.

Is het nieuwe werken de oplossing?

Het nieuwe werken wil zeggen dat u de uren flexibeler kunt indelen en dat u thuis eventueel werk kunt verrichten. Door flexibel met de werktijden om te gaan, kan er een groot probleem verholpen worden voor ouders met kinderen op de basisschool. Ouders met kinderen tot vier jaar zijn ook hier niet mee geholpen. Thuis werken met een baby op peuter in huis, is niet realistisch.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Thuis blijven voor de kinderen of werken?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: September 2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!