Wet Van Dam verbiedt stilzwijgende verlenging abonnementen

Wet Van Dam verbiedt stilzwijgende verlenging abonnementen Vanaf 1 december 2011 geldt de Wet Van Dam, deze wet verbiedt grotendeels de stilzwijgende verlenging van abonnementen. Welke rechten heb je voortaan als consument? Gelden de regels ook voor zakelijke abonnementen? Op welke wijze moet je opzeggen? Wat gebeurt er als bedrijven zich niet houden aan de regels?

Abonnementen

Het is vaak voordeliger om een abonnement te nemen, maar als je wilt opzeggen ben je gebonden aan regels. Hoe vervelend is het als je net een maand te laat bent met opzeggen en weer een jaar vastzit aan je abonnement bij de sportschool. Vanaf 1 december (2011) wordt het gelukkig allemaal wat gemakkelijker voor klanten. De Wet Van Dam verbiedt (grotendeels) de stilzwijgende verlenging van abonnementen.

Kranten en tijdschriften

Heb je een abonnement genomen op een tijdschrift of krant voor een bepaalde tijd dan mag dit abonnement stilzwijgend voor maximaal drie maanden worden verlengd. Het wordt omgezet in een abonnement voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van maximaal één maand. Tot aan het eind van de tweede maand (van de stilzwijgende verlenging) mag je als consument opzeggen. Je voorkomt dan een nieuwe verlenging.

  • Heb je een abonnement op een blad dat minder dan één keer per maand verschijnt en het is stilzwijgend omgezet in een abonnement voor onbepaalde tijd, dan heb je voortaan een opzegtermijn van maximaal drie maanden.
  • Proefabonnementen moeten direct na de proeftermijn worden beïndigd.
  • Heb je een abonnement lopen dan mag je opzeggen gedurende de hele looptijd van het abonnement maar je moet wel de tijd uitdienen die is afgesproken.

Energiebedrijven

  • De energiebedrijven mogen contracten niet meer stilzwijgend verlengen. Het geldende contract kan omgezet worden in een contract voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van één maand.
  • Het energiebedrijf kan ook de klant een nieuwe overeenkomst aanbieden voor een jaar of langer.
  • Heb je een betalingsachterstand na afloop van je contract, dan kun je pas overstappen als je alles betaald hebt.

En hoe zijn de regels voor de rest?

  • Sportscholen en fitnesscentra mogen aflopende contracten ook niet meer stilzwijgend voor een jaar verlengen. Ze hebben twee mogelijkheden. Het afgelopen contract kan omgezet worden in een contract voor onbepaalde tijd. Dit contract kan de klant elke maand opzeggen. Er kan ook een nieuw contract worden aangeboden voor één jaar of langer.
  • Bovenstaande geldt ook voor bijvoorbeeld onderhoudscontracten voor verwarming, schilderwerk. Denk ook aan aanbieders van verzamelobjecten zoals muntjes, beeldjes.
  • Maar er vallen nog meer diensten onder de nieuwe regels. Zoals leveranciers van sms-diensten en webhosting, boekenclubs. Zelfs afspraken met de melkboer voor de aflevering van de wekelijkse melk moet voldoen aan de Wet Van Dam.

Alle bedrijven die onder de regels vallen

Al die bedrijven moeten hun algemene voorwaarden aanpassen.
Veel bedrijven hebben dit inmiddels al gedaan.

Belangrijk!

De regels gelden alleen voor consumentenabonnementen, dus ze gelden niet voor zakelijke overeenkomsten. Als kleinere bedrijven en zelfstandigen kunnen aantonen dat hun status vergelijkbaar is met die van consumenten, dan maken ze nog wel een kans.

Bedrijven die zich niet aan de nieuwe regels houden

Die bedrijven riskeren een boete tot 450.000 euro. Het hangt van de geleverde diensten af, door wie de boete opgelegd kan worden. Door de Consumenten Autoriteit, de Autoriteit Financiële Markten of de telecomautoriteit Opta.

Hoe opzeggen?

Je kunt voortaan een abonnement op dezelfde manier beïndigen als dat je ze bent aangegaan. Is het abonnement telefonisch afgesloten, dan kun je het ook telefonisch weer opzeggen. Heb je het per e-mail geregeld dan mag je ook weer opzeggen per e-mail.
© 2011 - 2024 Wolfje02, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Abonnement opzeggen of stilzwijgende verlenging in 2021Abonnement opzeggen of stilzwijgende verlenging in 2021Wat zijn in 2021 en 2022 de regels bij het opzeggen van een abonnement of een lidmaatschap van een vereniging? Niet opze…
Een tijdschrift of tijdschriftenbon cadeau doenEen tijdschrift of tijdschriftenbon cadeau doenGedurende een jaar zijn er verschillende verjaardagen en feestdagen waarbij je iemand een cadeau kunt geven. Als iemand…
Ongewenste abonnementen: verleden tijd!Heel veel Nederlanders raken ongewild veel geld kwijt aan ongewenste abonnementen en contracten. Gewoon om de eenvoudige…
Tips bij het opzeggen van een abonnementTips bij het opzeggen van een abonnementIedere maand bent u veel geld kwijt aan kleine kostenposten, zoals abonnementen en contracten. Uw portemonnee is tegenwo…

Energiebesparing door kunststof kozijnenKunststof kozijnen winnen nog steeds aan populariteit. Wat uitstraling betreft zijn ze nauwelijks meer van houten kozijn…
Succesvol en rijk worden: onmisbare kwaliteitenSuccesvol en rijk worden: onmisbare kwaliteitenMensen die succesvol en rijk zijn, bezitten allemaal onmisbare persoonlijke kwaliteiten. Zonder deze kwaliteiten hadden…
Bronnen en referenties
  • Artikel in de Alkmaarsche Courant
Reacties

Martin, 17-10-2019
Ik heb al jaren onder de vlag van Kpn een telefoonlijn via Belcentrale
Nu kwamen ze in 22 november 2017 in onze winkel met een digitale telefoon
en de mededeling dat de AISD lijn bij de kpn eerdaags kwam te vervallen{duurde achteraf nog 2 Jaar]
of wij bij hun een VOIP lijn wilde afsluiten voor internet pinnen en bellen voor 2 jaar
dat hebben wij gedaan.
Nu heb ik enkele maande geleden schriftelijk verzocht mijn contract te ontbinden per 22-11-2019
toen kreeg ik van hun terug dat ik tot 22-11--2021 hier aan vast zat
want ze hadden mijn vrouw in juni 2017 telefonisch gevraagd of wij bij de belcentrale wilde verlengen
Mijn vrouw kan zich dit niet herinneren
ze hebben me nu al 3 keer beloofd de bandopname hier van te laten horen
dit is tot heden niet gebeurd
Al zou dit in juni telefonisch gevraagd zijn dan telt toch het laatste contract wat wij in november getekend hebben
Hun plakken er nog 2 jaar extra aan vast dat staat nergens vermeld
Nu willen ze mijn vaste telefoonnummer niet vrij geven aan Vodafone
Wat moet ik hiermee Reactie infoteur, 19-10-2019
Ik zou om raad vragen bij Het Juridisch Loket. Op hun website vindt u een mailadres, of u kunt een loket in de buurt bezoeken. Veel succes, ik hoop dat er een oplossing komt. Met vriendelijke groet,

H. Merkus, 15-04-2013
Betreft: opzegging zakelijke (analoge) telefoonlijn

Geachte heer / mevrouw,
Hoe kan ik aantonen dat de status van mijn zakelijke overeenkomst met KPN (als zelfstandige) vergelijkbaar is met een consumenten overeenkomst. Is het feit dat er nog nooit gebeld is met de telefoonlijn genoeg?

Met vriendelijke groet, Reactie infoteur, 15-04-2013
Ik raad aan om dit na te vragen bij een Juridisch Loket. U kunt uw vraag ook stellen op gratisadviseurs.nl. Met vriendelijke groet,

Gerda Bankers, 18-10-2012
Opzeggen kraamsupport. Op de link: opzegging kraamsupport doorgeven staat dat het opzeg termijn 3 maanden is, maar de uitgever zegt dat dit 1 jaar is. Dit lijkt mij niet eerlijk tegenover de consument! Wat is mijn recht hierin?
Met vriendelijke groet
Gerda Bankers Reactie infoteur, 18-10-2012
Hallo Gerda, op de volgende link vond ik meer informatie over opzegging KraamSupport: http://www.verhuisvriend.nl/opzeggen-tijdschrift/kraamsupport/opzegging/doorgeven/. Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt, zo niet dan zou ik bij een Juridisch Loket aankloppen. Met vriendelijke groet,

Henrion Transport, 08-08-2012
Bij claranet wordt het hostingabonnement voor een jaar stilzwijgend verlengd.
Nu kan de opzegging allen gedaan worden 2 maanden voor ingang van het abonnementjaar Is dit niet in strijd met de wet van Dam?

m vr gr

L Henrion Reactie infoteur, 08-08-2012
Heeft u een consumentenabonnement of een zakelijke overeenkomst? De regels gelden alleen voor een consumentenabonnement.

Met vriendelijke groet,

Wolfje02 (525 artikelen)
Laatste update: 01-08-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.