Naamsbekendheid krijgen als KMO

Naamsbekendheid krijgen als KMO KMO's willen graag veel klanten. Want veel klanten helpt om winstgevend te worden. Goede diensten of producten zijn natuurlijk de basis maar het is ook nodig om enige naamsbekendheid te krijgen. Dit kan via de klassieke weg maar door het internet goed te gebruiken kunnen bedrijven in één klap een massa klanten bereiken.

Naamsbekendheid

Wie en bedrijf opstart heeft meestal niet heel veel geld over om dure reclamecampagnes op te zetten. Een bedrijf als de Coca - Cola Company maakt jaarlijks filmpjes en affiches voor zijn verschillende producten. Een KMO moet het stellen met een beperkt budget dat hoogstens een paar bladzijden in een lokaal krantje toelaat. Toch is het juist van groot belang dat er genoeg klanten toestromen zodat je bedrijf kan groeien. Eén van de manieren om bekend te worden is
mond -aan -mondreclame. Jammer genoeg is deze vorm net het minst te beïnvloeden. Het enige wat je kan doen is goede diensten of producten aanbieden en hopen op tevreden klanten. Gelukkig zijn er tegenwoordig verschillende opties voor KMO's om reclame te maken of klanten te bereiken.

Advertenties

De eerste manier om je bedrijf in de kijker te zetten is via advertenties. Vaak zijn er lokale kranten en magazines die pagina's of een deel van een pagina verkopen als advertentieruimte. Deze blaadjes komen bij mensen thuis in de brievenbus dus de potentiële klanten die deze doorbladeren kunnen zo kennis maken met jouw bedrijf. Het nadeel is dat deze advertenties wel wat geld kunnen kosten en maar een paar keer verschijnen in het beste geval.

Flyers

Een andere manier is om flyers te verspreiden. Je kan zelf aan de slag door ze overal in de brievenbus te gaan steken of je legt ze in lokale plaatsen zoals de bibliotheek of eetgelegenheden. Vaak zijn er veel acties als je flyers online bestelt en je kan zelf beslissen hoeveel geld je er aan wil besteden. Als je zelf een ontwerp maakt kost het misschien meer maar het zorgt ervoor dat je bedrijf wel opvalt. Wie een kleiner budget heeft kan voor een vaster model kiezen. Je kan via flyers veel mensen bereiken maar de kans is ook groot dat ze snel bij het oud papier belanden.

Sponsoring

Een bedrijf dat al langer bestaat, een vaster klantenbestand heeft en een groter budget kan ook aan sponsoring denken. Want ook als je al veel klanten hebt blijft reclame belangrijk. Via sponsoring van de lokale voetbalploeg bijvoorbeeld bereik je ook veel mensen. Voor een bepaald bedrag kan je bvb je logo op de truitjes laten zetten. Zo krijgen relatief veel mensen jouw bedrijf te zien. Ook krijg je een link met een grote groep mensen die op hun beurt toch ook ergens een verplichting zullen voelen om voor jouw product of bedrijf te kiezen als de nood zich voordoet.

Website

De manier bij uitstek tenslotte is uiteraard gebruik maken van het internet. Een goede website is onmisbaar voor elk bedrijf. Iedereen beschikt tegenwoordig over een pc en google wordt vaak als eerste optie gekozen als mensen iets nodig hebben. Via zoekmachines of reclame advertenties kan je mensen naar jouw website lokken. De stap om informatie te vragen via e-mail wordt op deze manier veel kleiner. Mensen sturen snel een mail voor extra informatie of een prijsofferte en wachten rustig op een antwoord. Het kost niets en is ook heel vrijblijvend.

Ook voor vaste klanten zijn websites belangrijk. Als een bedrijf zijn website up-to-date houdt met vakantieperiodes, openingsuren, speciale acties, enz is er een grote kans dat klanten wel vaker terug zullen keren naar de website. Zo vermijden ze bvb dat ze voor een gesloten deur staan tijdens de vakantie en zo kan het bedrijf vermijden dat ze naar een concurrent gaan. Ook keren klanten sneller terug als ze een bepaalde actie interessant vinden en deze actie op het internet al gezien hebben.

Ook hier zijn verschillende prijsklassen mogelijk. Je kan kiezen voor een volledige website maar je kan ook voor een pagina gaan waar het hoogstnodige opstaat. Deze basisversie kost veel minder als een publicatie in de gouden gids en je bereikt er veel meer mensen mee. Reclame hoeft dus op deze manier niet duur te zijn en je kan het ook inbrengen bij de belastingen. Als klanten je kunnen bereiken via een website heb je toch al een stapje voor!
© 2010 - 2024 Slls1984, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Sponsoring & marketingSponsoring is onderdeel van de marketingcommunicatie-instrumenten. Een sponsor is meestal een bedrijf die geld of andere…
Sponsoring en financiële bijdrageSponsoring en financiële bijdrageSponsoring kan een welkome financiële bijdrage voor sportclubs betekenen. Succesvolle sponsoring biedt niet alleen de ve…
Tips voor het bepalen van de communicatiemix?Als de marketeer het communicatiebudget heeft bepaald, volgt de volgende stap. Nu moet de marketeer gaan bepalen via wel…
ZLM voor al uw verzekeringen, goed en goedkoopZLM voor al uw verzekeringen, goed en goedkoopZLM Verzekeringen is een zogenaamde onderlinge verzekeringsmaatschappij, wat inhoudt dat ze geen winstoogmerk hebben. Di…

Sabbatical - een periode bewust niet werkenSabbatical - een periode bewust niet werkenBent u de sleur van het werken zat? Dan is een sabbatical wellicht iets voor u. Een sabbatical houdt in dat u met lang v…
Een spannende job: mystery shoppingJe ziet ze hier en daar opduiken, bedrijven die in opdracht de klantenservice van andere bedrijven doorlichten. Ze sture…
Bronnen en referenties
  • www.focusonline.be
Slls1984 (37 artikelen)
Gepubliceerd: 23-08-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.