InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Time management: tips om je tijd goed te besteden

Time management: tips om je tijd goed te besteden

Time management: tips om je tijd goed te besteden Heb jij het gevoel dat je druk, druk, druk bent? Dan ben je hoogst waarschijnlijk toe aan een goede timemanagement strategie. Lees hier beproefde tips om elke dag gedaan te krijgen wat moet en tijd over te houden om te genieten van het leven.

Lange termijn doelen

Waar droom je van? Als kind dacht je aan wat je zou worden als je later groot was, waarom ben je daarmee opgehouden? Maak een lijst van je dromen. Wat wil je uit het leven halen op lange termijn? Een gezin, een eigen bedrijf, een inloop-kast of allemaal? Als je niet weet wat je wil in het leven, dan is de kans groot dat je ook niet veel zult bereiken. Schrijf je wensen in het leven op en houd ze op een plek waar je er regelmatig aan herinnerd wordt. Het zijn lange termijn doelen, niet om morgen te behalen!

Prioriteiten

Wat heeft prioriteit in je leven? Ben je aan studeren, dan zal je belangrijkste doel het behalen van je studie zijn. Heb je al stabiliteit in je leven, maar nog geen partner? Dan zal een nieuwe relatie vinden prioriteit hebben. Als je weet wat je wil in het leven, dan wordt het zaak te bepalen welke doelen je wanneer behaald wil hebben. Wat is de volgorde van belangrijkheid?

Een essentiële vraag

Vraag jezelf bij alles wat je doet of het je dichter bij je levensdoelen zal brengen of juist niet. Is wat je nu aan het doen bent efficiënt? Niet efficiënte dingen is niet een ramp, soms blijken ze achteraf juist zeer goed te zijn geweest. Toch is het merendeel van je activiteiten onbelangrijk en verwijderen ze je van je doelen. Een uur een soap kijken op de bank in plaats van op de hometrainer, is een verloren uur als je iets aan je gezondheid wil doen. Geld sparen voor het opzetten van je eigen bedrijf doe je niet als je een nieuwe spelcomputer koopt.

Tackle obstakels

Ga recht op je angsten af. Probeer elke dag te bedenken wat je steeds aan het uitstellen bent of waarvan je doodsangsten uitstaat. Als je het moeilijkste heb aangepakt, gaat de rest gegarandeerd makkelijker. Ga niet om je obstakels heen, maar er dwars doorheen! Moeite met het schrijven van een artikel? Ga na waarom, wat zit je dwars, ben je bang dat je zult falen? Accepteer dat het een mogelijkheid is en dat het niet schrijven of niet afmaken, betekent dat je zeer zeker bent gefaald.

Plan vooruit

Neem regelmatig de tijd om een week-planning te maken. Het lijkt verspilde tijd, maar het kan je juist veel tijd schelen. Denk daarbij goed aan hoe lang je verwacht dat een taak zal duren. Wees eerlijk! Als je ergens in de week een lunchafspraak hebt met die collega, dan weet je nu al dat je daar meer tijd aan kwijt bent dan je van tevoren zult toegeven. Een belangrijk onderdeel van een planning is inzicht in jouw perceptie van tijd. Hoeveel heb je werkelijk nodig ten opzichte van wat je inplant, kan veel uitmaken voor het slagen van een planning.

Kleine taken

Alles wat twee minuten in beslag neemt, moet je eerst doen. Het gebruik van een to do-list is handig voor mensen die weten wat je op zon lijst moet noteren. Gebruik liever een dagplanning, begin met de taken waar je tegen op ziet en plan dan tussendoor kleinere taken van langer dan twee minuten. Een lijst van allemaal taken is alleen handig als je inzicht hebt in wat het meest belangrijk is en hoeveel je tijd je er daadwerkelijk voor nodig hebt naast je planning.

Behaalde resultaten

Regelmatig nalopen wat je allemaal hebt gedaan kan heel bevredigend zijn. Het is handig bij te houden wat je allemaal moet doen, maar neem ook de tijd om jezelf te prijzen voor wat je allemaal al hebt gedaan. Het werkt motiverend en geeft je inzicht in wat je de volgende dag te doen staat, wat misschien een stuk minder is dan je had verwacht.

De beste tijd

Probeer er achter te komen op welk moment van de dag je het meest alert bent. Veel mensen zijn in de ochtend het meest wakker en hebben een dipje in de middag. Ga na hoe dat bij jou zit.

Het productiefst

Ben jij een ochtend-, avond- of misschien zelfs een nachtmens? Dit heeft niet alleen met je alertheid te maken, maar vooral met je productiviteit. Heb je s ochtends even een aanloopje nodig om vervolgens de hele middag onafgebroken te kunnen werken? Accepteer het! Er is niks mis mee. Veel bedrijven zijn tussen 8u en 18u bereikbaar, maar tegenwoordig kun je s avonds naar de supermarkt. Bovendien gaat veel via internet dus er is voldoende ruimte om je eigen ritme in te passen in dat van je omgeving. Je kunt het er niet veel aan veranderen dus probeer moeilijke taken of taken die veel tijd in beslag nemen op je meest productiefst moment van de dag in te plannen.

Tijd bepalen

Al eerder heb ik aangegeven dat een belangrijk element van een geslaagde planning de tijd die je werkelijk nodig hebt voor het uitvoeren van je taken. In het begin zul je het moeten schatten, maar probeer gelijk aan het einde van je taak te noteren hoeveel tijd je nodig hebt gehad. Op het moment dat je weer een planning maakt, kun je de geschatte tijd naast de genoteerde tijd zetten. Op deze manier krijg je een beter zicht op je besteedbare tijd.

Verloren minuten

Probeer minder belangrijke en kortdurende taken hier in te plannen. Tussen afspraken in, in de bus en wachtend in een rij voor de kassa. Vul het in, bel je moeder, lees een artikel of brainstorm even.

Vrije tijd

Wie goed zijn tijd in plant voor dingen die gedaan moeten worden, komt er gauw achter dat hij veel tijd overhoudt in een dag om ook even bij te komen. Misschien blijk dat je nu rustig langer kunt slapen of toch wel voldoende tijd hebt om met je vriend te kletsen of schuldgevoel-vrij tv kunt kijken of kunt gaan sporten. In je vrije tijd doe je dingen die je leuk vindt, pas daarom op dat je ontspanning niet als een taak gaat zien. Als je alles hebt gedaan wat moet, dan mag je ontspannen. Een boog kan niet altijd gespannen zijn. Om fit, alert en productief te zijn, moet je wel eens even helemaal niks moeten.
© 2010 - 2019 Ck10, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cursus Time managementCursus Time managementVeel mensen vinden het lastig om met hun tijd om te gaan. Daarom is er Time Managent. Tijdsmanagement is een methode die…
Integraal management in de overheid (publieke sector)In de publieke sector is integraal management een managementprincipe dat veelvuldig wordt toegepast. Verantwoordelijkhed…
Mogelijkheden van een opleiding financieel managementMogelijkheden van een opleiding financieel managementHet financieel management van een onderneming of organisatie is een van de belangrijke onderdelen die ondersteuning bied…
Management opleidingen: Cursussen, trainingen en opleidingenMet een goede management opleiding ligt de wereld voor je open. Maar wie ziet er nog de bomen door het bos in de wildgro…
Marketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit is een (te) weinig gebruikt instrument voor marketing management-evaluatie. Wat houdt het precies in en…

Reageer op het artikel "Time management: tips om je tijd goed te besteden"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Ck10
Laatste update: 29-06-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!