Top 20 bedrijven met het beste imago
Welke bedrijven in Nederland hebben het beste imago ? Een onderzoek van TNS NIPO naar het imago van de 500 meest populaire bedrijven en instellingen die in Nederland actief zijn, levert een interessante lijst op. Het onderzoek heeft voor de negende keer plaatsgevonden. Hieronder een lijst met de top 20 van bedrijven met het beste imago.
Onderzoek
Aan 1055 managers is gevraagd hun favoriete werkgever en zakenpartner te noemen. De managers hebben minimaal een opleiding op HBO of universitair niveau. De managers werken in diverse bedrijfssectoren en op diverse vakgebieden. Verder is er in het onderzoek rekening gehouden met de functionele achtergrond van de managers.
Categorie
De managers zijn gevraagd hun favoriete bedrijf of instelling te noemen in 3 categorieën;
- Arbeid
- Business
- Strategie
Iedere manager dient spontaan 5 bedrijven te noemen in elke categorie. De antwoorden zijn gegroepeerd en per bedrijf samengevoegd. Het totaal aantal stemmen per bedrijf laat zien hoe populair het bedrijf of instelling is. Het bedrijf met de meeste stemmen in de 3 categorieën is uiteraard de winnaar. De winnaar staat op de 1e plaats in de totaalranking 2009.
Ter vergelijking; de ranking van het bedrijf van 2007 en 2008 staat er ook bij. Zo zijn de verschuivingen te zien t.o.v. de vorige 2 jaren.
Vragen
Per categorie zijn er vragen gesteld.
Arbeid
Bij welke bedrijven of instellingen in Nederland zou u graag willen werken ?
Business
Met welke bedrijven of organisaties in Nederland doet u graag zaken, of zou u graag zaken willen doen ?
Strategie
Welke bedrijven of organisaties hebben volgens u de beste strategie om ook in de toekomst succesvol te zijn ?
Overige vragen
Tijdens het onderzoek hebben ook nog de volgende vragen meegelopen (waarbij slechts één antwoord mogelijk was):
- Welke van de onderstaande topbestuurders maakt op u de beste indruk wat beterft visie, strategie, en ondernemerschap ?
- Welke van de onderstaande bedrijven of organisaties zla volgens u het meest succesvol zijn in 2009 zijn wat betreft het behalen van de hoogste koerswinst ?
- Welke van de onderstaande bedrijven of organisaties zal volgens u het minst succesvol zijn in 2009 wat betreft het behalen van de hoogste koerswinst ?
Top 20
Bedrijf | 2009 | 2008 | 2007 |
Shell | 1 | 2 | 2 |
Rabobank | 2 | 3 | 3 |
Philips | 3 | 1 | 1 |
KPN | 4 | 5 | 6 |
ING Groep | 5 | 4 | 4 |
Ahold | 6 | 7 | 8 |
Unilever | 7 | 6 | 7 |
Air France-KLM | 8 | 8 | 9 |
ABN Amro | 9 | 12 | 5 |
DSM | 10 | 14 | 12 |
AkzoNobel | 11 | 9 | 11 |
Achmea | 12 | 17 | 16 |
Microsoft | 13 | 11 | 10 |
NS | 14 | 21 | 29 |
Heineken | 15 | 13 | 14 |
TNT | 16 | 19 | 17 |
IKEA | 17 | 20 | 24 |
TomTom | 18 | 15 | 20 |
Essent | 19 | 36 | 45 |
Belastingdienst | 20 | 22 | 19 |
Imago
Dat het imago van een bedrijf het meest wordt bepaald door de beste reclame-uitingen blijkt niet op waarheid te berusten.
De nummer 1 in de lijst, Shell, lijkt maar één vorm van reclame te hebben en dat zijn de financiële jaarcijfers. In 2008 boekte Shell een
recordwinst van 31,4 miljard dollar. Dat is 14 procent meer dan in 2007. Shell werd door de ondervraagde managers overigens ook gezien als de meest vrouwvriendelijke werkgever over 2008. Philips duikelde van plaats 1, waar Philips de afgelopen 4 jaar vertoefde, naar plaats 3. De reden kan zijn dat Philips het boekjaar 2008 met rode cijfers heeft moeten afsluiten. Of wellicht is het feit dat het Zuid-Koreaanse Samsung (en niet Philips) de marktleider in Nederland is op het gebied van flatscreens de reden ? Het veilige imago van de Rabobank heeft zijn vruchten afgeworpen. De bank staat heeft een solide uitstraling; het boekte vorig jaar een recordwinst waar andere banken forse verliezen leden.