InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Royal Dutch Shell

Royal Dutch Shell

Royal Dutch Shell Royal Ducth Shell is een oliegigant die veel macht heeft in de wereld. Zij opereert wereld wijd en heeft haar hele bedrijfskolom in haar macht. Dit betekent van olie winning tot benzine verkoop. Hierdoor heeft zij niet te maken met andere bedrijven die invloed op haar kunnen uitoefenen binnen de bedrijfskolom. Er zijn natuurlijk altijd bedrijven die invloed hebben op Shell. Denk maar aan concurrentie of non-profit organisaties zoals greenpeace.

Wat doet Royal Dutch Shell?

Activiteiten van Royal Dutch SHELL©

  • Wereldwijd onderzoek
  • Productie en marketing aardolie en gas
  • Productie van chemicaliën
  • Shell marines

Wereldwijd onderzoek

Wereldwijd onderzoek wordt wereld wijd gedaan zoals het woord het al zegt. Ze voeren onderzoek uit naar relavante dingen, zoals waar nog olie in de grond zit, hoe duur ze brandstof kunnen maken. Het wereldwijde onderzoeken dat Shell doet is erg belangrijk voor de andere gehele onderneming, want als er niks onderzocht word loop je al snel achter op je concurrenten. Er is geen sprake van omzet als de grondstoffen die bepalend zijn voor de productie.

Productie en marketing aardolie en gas

Shell is een bedrijf dat zich gevestigd heeft over de hele wereld. Zijn produceren dus overal en de marketing moet voor gebieden dus ook verschillend zijn. Zij doen dit dus over de hele wereld en niet op één bepaald punt. Dit is meest belangrijkste activiteit gezien de winstcijfers, omdat de grote van de productie en de gerichte marketing van aardolie en gas bepalen hoe hoog de opbrengsten en kosten zullen zijn. Dit is dus belangrijk voor de omzet van de onderneming.

Productie van chemicaliën

Chemie is één van de vijf kernactiviteiten van de Shell Groep. Over de hele wereld zijn bijna 70 chemiemaatschappijen van Shell. Zij produceren en leveren een reeks petrochemicaliën die vervolgens door hun klanten verder worden verwerkt. Gezamenlijk behoren de chemiemaatschappijen van Shell tot de grootste leveranciers van petrochemicaliën ter wereld. Deze activiteit neemt ook wel een redelijk groot deel van de omzet van de onderneming, dat kan je wel zien omdat Shell een van de grooste leveranciers van petrochemicaliën is.

Shell marines

Shell Marine Products (SMP) is een onderdeel van de Royal Dutch/Shell Group. Wij zijn een van 's werelds meest vooraanstaande leveranciers van hoogwaardige brandstoffen, smeermiddelen en gerelateerde diensten over de hele wereld. In de loop van vele jaren heeft Shell Marine Products een unieke toevoerketen voor brandstoffen en smeermiddelen voor de scheepvaart opgebouwd. Daardoor kunnen wij onze klanten eersteklas producten, een consistente leverbaarheid en een betrouwbare dienstverlening bieden. Er varen veel schepen over de wereld, en wij voorzien de meeste van deze schepen van brandstof. Van deze activiteit krijgen wij een grote omzet van.

5 jaren overzicht winst/financieel resultaat SHELL©

IN MILJOENEN $

JaarWinstFinancieel resultaat
20027.9519.722
20039.32812.496
200412.16818.183
200517.99926.261
200618.31726.311

IN MILJOENEN

JaarAfschrijvingen Rentekosten EnergiekostenLoonTotale kosten
kosten
20049.643722233194.484223.259
20058.993843241296.857189.593
20069.4699722650102.163197.373

1 USD (USD) = 0.6734 EUR (EUR)

1 USD = 0.6734 EUR
1 EUR = 1.4849 USD

SOLVABILITEIT

Solvabiliteit is in welke mate de onderneming in geval van liquidatie kan voldoen aan haar financiële verplichtingen aan verschaffers van vreemd vermogen. Je kunt de solvabiliteit op 3 manieren uitrekenen met behulp van de volgende drie formules:
  • Debt. Ratio = vreemd vermogen / totaal vermogen
  • Weerstandsvermogen = Eigen vermogen / totaal vermogen
  • Rentedekkingsfactor = ondernemingswinst / interestlasten

Gegevens:
IN MILJOENEN $
  • Vreemd vermogen 235.276 114.945 = 120.331
  • Eigen vermogen 114.945
  • Totaal vermogen 235.276
  • Ondernemingswinst 18.317
  • Interestlasten 1.296

Uitwerking:
  • Debt. Ratio: 120.331 / 235.276 = 0.511
  • Weerstandsvermogen: 114.945 / 235.276 = 0.489
  • Rentedekkingsfactor: 18.317 / 1.296 = 14.133

De wijze waarop de onderneming SHELL© wordt gefinancierd kan worden verklaard met het feit dat deze onderneming wereldwijd beursgenoteerd is (EuroNext, Londen, New York, Wenen, Zürich). Het is dus een NV een Naamloze Vennootschap. Ze verstrekken dus aandelen op de beurs die gekocht worden door beleggers. Doordat er wordt belegd in aandelen van SHELL © ontstaat er zo voor SHELL © geld waarmee ze het bedrijf financieren. Ze hebben hebben haast geen leningen en hebben dus zowat alleen maar eigen vermogen van de aandelen die ze uitgegeven hebben.
© 2008 - 2019 Aron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Royal Dutch Shell"

Infoteur: Aron
Laatste update: 01-06-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!