De onderneming: (groene) kernwaarden

De onderneming: (groene) kernwaarden De kernwaarden van je onderneming uiten is steeds belangrijker. Je identiteit als ondernemer trekt eerder de juiste mensen aan en je geeft afnemers een beeld waar je voor staat. Onderscheidend vermogen is belangrijk, temeer de keerzijde van de medaille “de grote grijze massa” is en iedere ondernemer toch zijn/haar stempel wil drukken. Uniek of niet, kernwaarden benadrukken wordt steeds belangrijker. Dat deze dan vervolgens ook nog een “groenstempel” krijgen verhoogt je marktwaarde.

Het begrip kernwaarden

Kernwaarden zijn basisuitgangspunten, noem het principes, voor je onderneming. Ze worden gevormd bij de wortelen van je onderneming en zijn de grondbeginselen van hoe je je onderneming op- en uitbouwt, profileert in de markt en de juiste mensen aan je kunt binden.

Groen is de kleur!

De kernwaarden zijn al enige tijd een hot item in het bedrijfsleven, maar een trend en hopelijk komt het ook daadwerkelijk vanuit de genen van de ondernemer, hebben de kernwaarden een groen karakter. We kijken wat nadrukkelijker naar het milieu, want daarin willen we de kinderen en diens kinderen ook nog een normaal bestaan gunnen. Het helpt als je als ondernemer het initiatief neemt in een mindset betreffende het item “groen”. Noem het je personeel, je businesspartner en je klanten opvoeden, maar dan wel spelenderwijs.

Dat maakt het ook zo goed in te passen en een van de spelers te zijn die die verandering mee helpt realiseren. Behalve dat uitgangspunt worden kernwaarden ook commercieel ingezet. Daar is niets mis mee, zolang het maar echt is en het zo ervaren wordt.

Bepaal je (groene) kernwaarden

Als je vanuit een visie werkt dan zijn de kernwaarden daarin al opgenomen. Je hoeft er niet bewust mee bezig te zijn geweest, om ze wel in je visie geformuleerd te hebben. Maar wat belangrijk is, is dat je je visie als het ware uit elkaar haalt (of noem het je het DNA van je onderneming) blootlegt. Hier komen je kernwaarden vanzelf boven drijven.

Je staat als ondernemer ergens voor en dat is, als het goed, in je visie opgenomen. Als je de belangrijkste kernwaarden daar uithaalt, 3 of 4 maximaal, dan moeten deze opgeteld weer de basis van je onderneming vormen. Als je het “groenenaspect” belangrijk vindt, dan is het goed te bekijken of en zo ja welke kernwaarden weer vertaald kunnen worden naar het “groeneaspect’.

Doorvoeren kernwaarden

Alleen uitspreken, in je marketing meenemen en richting de klanten doorvoeren is niet voldoende. Voer de aspecten die je kernwaarden vormen door binnen je onderneming. Als je bijvoorbeeld voor transparantie staat, is het belangrijk te bekijken waar je die transparantie ook binnen je onderneming doorgevoerd kan worden. Je kunt daarvoor kijken hoe je communiceert. Als je een communicatieplan hebt liggen en mensen goed informeert (wat ook de betrokkenheid weer stimuleert), neem je transparantie al voor een deel mee.

Kwaliteit is een ander voorbeeld wat je regelmatig als kernwaarde terug ziet komen. En kwaliteit is een lastig begrip en voor iedereen weer anders in te vullen. Wat voor de een kwaliteit is, is het voor de ander niet. Maar om het jezelf, je businesspartner en je klanten gemakkelijker te maken kan je wel naar een prijs/kwaliteit verhouding kijken. Je kunt dit dan afzetten tegenover de concurrentie. Toch blijft het een punt wat discussie op kan leveren.
Kwaliteit kan echter ook betekenen dat je je standaarden (product/dienst en personeel) dusdanig plaatst dat je geen klachten wil. Je graadmeter is dat er geen klanten komen en alle transacties naar tevredenheid worden afgewikkeld. 100% tevredenheid bestaat echter niet, maar je kunt dit in je kernwaarden rond kwaliteit wel meenemen als een te toetsen aspect.

Groen/milieu als kernwaarde

Milieuaspecten zijn goed door te voeren in je afvalverwerking binnen de onderneming, maar ook de papiersoorten die je gebruikt en natuurlijk zo min mogelijk papier, de koffiebekertjes (papier, plastic of de stenen mok bijvoorbeeld), heb je zonnecollectoren voor je verwarming, wat voor te recyclen spullen heb je binnen de onderneming en stimuleer je gezonde voeding in de kantine.

Toetsen

Kernwaarden vormen feitelijk een basis, maar het is wel goed je kernwaarden standaard periodiek te toetsen. Voldoet je organisatie er nog wel aan, kan er nog iets aangescherpt worden. Doe je zaken met een partij die indruist tegen je kernwaarden etc. etc. Regelmatig toetsen kan geen kwaad. Bovendien houdt het de ondernemer ook scherp.

Tot slot

Kernwaarden kunnen dus wezenlijk van toegevoegde waarde zijn … en met de “groene” toevoeging, zetten we weer een nieuwe stap in de goede richting.
© 2012 - 2024 Annastaal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De kernwaarden van een bedrijfDe kernwaarden van een bedrijfDe kernwaarden van een onderneming worden naar buiten toe steeds meer benadrukt. Was het vroeger nog zo dat er niet conc…
Kernwaarden van een bedrijf: voorbeeldenKernwaarden van een bedrijf: voorbeeldenKernwaarden binnen een bedrijf of organisatie: voorbeelden van kernwaarden. Wat zijn kernwaarden en hoe kies je de juist…
Het schrijven van een strategisch businessplanHet schrijven van een strategisch businessplanHeb je een fantastisch idee voor een nieuwe onderneming? Of wil je je huidige bedrijf naar een hoger niveau tillen? Ben…
Levers of control: de belief systemsLevers of control: de belief systemsDe 'levers of control' van Simons is een toonaangevende publicatie. In de levers of control worden er vier handvatten ge…

Hoe begin ik een gastouderopvang aan huis?Hoe begin ik een gastouderopvang aan huis?Het werken als gastouder kent veel voordelen. Vooral als je als moeder zelf kinderen hebt. Op deze manier hoeven je eige…
Snel groeiende bedrijven: wat maakt ze succesvol?Snel groeiende bedrijven: wat maakt ze succesvol?Topsectoren. Het klinkt vrij theoretisch. Ze zijn door het kabinet aangewezen als sectoren waar muziek (en dus geld) in…
Annastaal (2.955 artikelen)
Gepubliceerd: 28-01-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.