InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Word een geweldige gesprekspartner

Word een geweldige gesprekspartner

Word een geweldige gesprekspartner Meestal staat men er niet bij stil, maar een groot deel van de dag bent u bezig met communicatie. Van de gesprekken over koetjes en kalfjes tot het spreken met een belangrijke klant of collega. Toch zijn er veel zaken die u kunt verbeteren aan uw spreekstijl om betere, nuttigere gesprekken te voeren. Iemand die in staat is om een goed gesprek te voeren kan mensen inspireren, boeien en een saai feest in een gezellige avond veranderen. Hieronder volgen enkele tips om uw spreekstijl te verbeteren.

Spreek duidelijk en hardop

Wanneer u met mensen spreekt, aan de telefoon of in persoon, dient u altijd duidelijk en verstaanbaar te spreken. Dit klinkt vanzelfsprekend, maar u zult er verbaast van staan hoeveel mensen onduidelijk, te snel of te zacht spreken. Natuurlijk is het niet de bedoeling om te schreeuwen, maar let er op dat u duidelijk en verstaanbaar spreekt.

Een open houding

Belangrijk bij gesprekken met mensen in persoon, is dat u een zichtbaar open en vriendelijke houding hebt. Dit schept vertrouwen en geeft aan dat u open staat voor de inbreng van de ander. Sta altijd rechtop, sla uw armen niet te veel over elkaar en richt het hele lichaam naar uw gesprekspartner. Gebruik uw armen en handen om uw woorden extra kracht te geven, maar let er op dat u geen snelle gebaren maakt. Deze kunnen als agressief ervaren worden.

Luister

Een goed gesprek met iemand is een wisselwerking tussen beide partijen. Dat betekend dat u zo ongeveer vijftig procent van de tijd praat. Belangrijk is dat u de andere vijftig procent aandachtig luistert naar wat de ander vertelt. U slaat een modderfiguur als tijdens een gesprek duidelijk wordt dat u niet erbij bent. Daarbij is het onbeschoft.

Stel vragen

U kunt mensen vaak enorm helpen door in een gesprek enkel vragen te stellen. "Waarom denkt u dat?", "Wat verwacht u hier van?", "Wat vind u hiervan?". Het toont aan dat u geinterreseerd bent in de andere persoon en zijn mening. Het is niet toevallig dat de meeste mensen een gesprek beginnen met de vraag "hoe gaat het met u?". Het kan een gesprek op gang helpen en mensen praten vaak graag over zichzelf.

Hou het licht

Maak zo nu en dan een grapje, of een humoristische opmerking. Dit houdt het gesprek fris en licht. Niemand houdt van te zware gesprekken en humor helpt mensen om zich gerust en comfortabel te voelen. Een compliment kan ook geen kwaad, maar leg het er niet te dik op. "Ik vind dat je die situatie met die klant gisteren goed behandelde", "Leuk shirt". Het klinkt vreemd maar zelfs een compliment als "Leuk shirt" kan wonderen doen voor een gesprek. Hierbij is belangrijk dat je vooral het compliment meent. Een compliment die u niet daadwerkelijk meent is voor uw gesprekspartner zichtbaar en velen zullen hier ook direct doorheen prikken.
© 2008 - 2019 Newton, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Word een geweldige gesprekspartner"

Infoteur: Newton
Gepubliceerd: 22-08-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!