InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Wie wil een PA?

Wie wil een PA?

Wie wil een PA? De PA oftewel Personal Assistent is helemaal in en je hoort er pas bij als je een PA hebt. Onzin natuurlijk, maar de PA die uiteraard weer is komen overwaaien uit de Verenigde Staten, begint wel steeds meer op te duiken. Wat is een PA eigenlijk?

Algemeen

Wie de film de The devil wears Prada gezien heeft, ziet een PA die er 7 dagen x 24 uur moet zijn voor de baas. De cadeaus voor de kinderen koopt, zorgt dat de stomerijspullen tijdig worden opgehaald, regelt de tickets voor een vlucht, voorstelling of wat dan ook en heeft op deze wijze zelf geen privé meer. Kort samengevat.

Nederlandse situatie

Zo is het in de praktijk niet altijd en zeker niet in Nederland. Maar de Nederlandse PA is de assistent van de baas die verder gaat dan de secretaresse. Hoewel er ook voldoende secretaresses zijn de cadeautjes voor de kinderen kopen, de bloemen bij de echtgenote laat bezorgen op de trouwdag, een abonnement heeft op de stomerij etc. etc.

PA toch anders als secretaresse

Natuurlijk is de rol wel iets anders, is de secretaresse nog meer “gebonden” aan het kantoor, dan is de PA wel de persoon die veelal met de baas mee gaat en ook daar ter plekke zaken regelt. De PA is weliswaar “een lopende agenda” maar ook veel meer dan dat. Hoeveel meer en wat de PA doet is duidelijk de afspraak tussen de baas en de PA, maar is altijd op basis van vertrouwen en uiterst discreet.

PA via bureau

Een PA voor een bepaalde periode inhuren kan ook. Er zijn gespecialiseerde bureaus voor de PA en ook hier is het een kwestie van vraag en aanbod. Een goed voorbeeld is de verkiezing voor de PA van Edwin Evers die met zijn team zijn ochtendshow gedurende 2 weken vanuit Peking maakt. Zo is er op de radio te horen dat de PA weer op pad is gestuurd voor de meest uiteenlopende zaken. De PA moet dan ook zijn of haar weg weten te vinden in een onbekende omgeving. Los van je talen beheersen, een vorm van gedienstig willen zijn, moet je hier wel een bepaald type mens voor zijn om dit leuk te vinden.

Prijzen

Verdient de directiesecretaresse op kantoor nog een maandloon wat kan variëren van 2.000 tot 4.000 euro (afhankelijk van ervaring, zwaarte functie etc.), de PA kan daar ver boven zitten, maar is ook weer afhankelijk van wat er van je gevraagd wordt. Huur je voor een tijdje via een bureau een PA in dan komt daar het tarief van het bureau bij.

De PA een trend of een blijvertje?
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wie wil een PA?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 15-08-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!