Ergernissen op kantoor
Als we ons bedenken hoeveel tijd we in verhouding op de werkvloer doorbrengen, is het niet vreemd dat we ons ontzettend kunnen ergeren aan onze collega’s. Fulltimemedewerkers zitten maar liefst veertig uur per week met hun directe collega’s opgescheept. Duizenden Nederlanders klagen dagelijks bij thuiskomst tegen hun partner over ‘die irritante collega’. Wat zijn de grootste ergernissen op het werk? Welk type persoonlijkheden maken dat onze nekharen overeind gaan staan en hoe kun je het best met het gevoel van irritatie en ergernis omgaan?
De meest voorkomende ergernissen op het werk
Wist je dat een uur ergernis en irritatie evenveel energie kost als een achturige werkdag op kantoor? Niet gek dus dat mensen die zich regelmatig storen aan een collega uitgeblust thuiskomen. Ergernissen die regelmatig voorkomen op kantoor zijn:
- Collega’s die te laat beginnen met werken en er te vroeg weer mee stoppen
- Collega’s die niet bereid zijn om hun fouten toe te geven
- Continu gekwebbel over niet werk gerelateerde zaken
- Collega’s die te hard praten aan de telefoon
- Collega’s die opeens heel erg druk zijn wanneer de baas binnenstapt
Verder zijn zaken als zinloze mailtjes over en weer en het geen koffie en thee halen voor de andere collega’s ook punten die vaak voorkomen.
Welk type persoonlijkheid maakt dat we ons ergeren?
Er zijn verschillende type persoonlijkheden die allemaal andere karaktertrekken hebben. Sommige mensen zijn geneigd om veel te zeuren, maar niet met oplossingen te komen. Andere types overspoelen je met ideeën en lijken alles te willen doen om bij de leidinggevende in de smaak te vallen. Verschillende persoonlijkheden zijn:
Ja-en-amen
Dit type persoonlijkheid durft geen nee te zeggen. Hij stemt overal mee in, neemt daardoor te veel hooi op zijn vork met als gevolg dat er fouten worden gemaakt of dat het werk niet op tijd af is. Hij wil het graag iedereen naar de zin maken, maar vaak is het tegenovergestelde het geval.
De demotivator
Is zelf duidelijk niet gemotiveerd, ziet overal problemen en uit dit te vaak. Hij kan de stemming bepalen met zijn negatieve uitlatingen en kan collega’s meetrekken in deze slechte vibe.
De slijmjurk
Hij is erg overtuigd van zichzelf en wijst anderen graag op hun fouten. Het liefst doet hij dit via de mail met de directie op CC. Hij draagt veel ideeën aan, ook al zijn deze niet per se van hemzelf en doet net even iets te hard zijn best wanneer zijn leidinggevende in de buurt is.
De betweter
Hij denkt alles beter te weten en is erg pietluttig. Hij houdt graag de controle, ook over zaken die niet bij zijn takenpakket horen. Zijn mening is beter dan die van anderen en hij uit zijn mening dan ook voortdurend.
De zeurder
Hij duikt graag in de slachtofferrol en deelt zijn leed regelmatig met zijn collega’s. Met oplossingen komt hij zelden. Hij voelt zich overweldigd door het onrecht dat hem in zijn ogen wordt aangedaan. Hij klaagt vaak en probeert erkenning te vinden bij zijn collega’s.
De stier
De stier is verbaal erg sterk en heeft graag het laatste woord. Hij is gericht op het behalen van doelen en kan agressief en confronterend overkomen. Hij zegt waar het op staat en kan flink drammen om zijn zin te krijgen.
De sluipschutter
Hij schiet je in de rug wanneer hij de kans krijgt. Hij wil hiermee zijn eigen doelen bereiken en de aandacht opeisen. Hij maakt je belachelijk met sarcastische opmerkingen en zet je op onverwachte momenten voor schut.
Wat kun je doen als je je ergert op de werkvloer?
Het is belangrijk om te begrijpen waarom je je mateloos ergert aan je collega. Het zijn grotendeels je eigen gedachten en oordelen waardoor je je zo voelt. Heb je het gevoel dat jou onrecht wordt aangedaan? Ben je misschien jaloers op je collega, omdat hij in jouw ogen onterecht sneller promotie maakt dan jij? Geef je je collega de schuld van jouw gemis? Wat mis je zelf waardoor je je gefrustreerd voelt door het gedrag van anderen? Probeer je voornamelijk daarop te richten. In feite geven ergernissen op een gecamoufleerde manier aan dat jij iets mist. Dit kan bijvoorbeeld erkenning zijn voor je goede werk, het missen van zinvol werk of het gebrek aan waardering. Probeer je oordelende gedachten over de ander los te laten en richt je op initiatieven waarmee je je in jouw eigen behoeften kunt voorzien. Hoe iemand anders is, kun je niet veranderen. Op welke manier je er tegenaan kijkt en ermee omgaat wel.